• 1
  • 2
2004-08-22, 22:07
Medlem
hagge3s avatar
Hejsan!

Ni som har set filmen Livvakterna vet nog vad jag pratar om. Det där "halsbandet" som Sven Persons fru får runt halsen, finns det på riktigt? Någon som har mer info? Det verkar ju en aning ballt.
Citera
2004-08-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Hejsan!

Ni som har set filmen Livvakterna vet nog vad jag pratar om. Det där "halsbandet" som Sven Persons fru får runt halsen, finns det på riktigt? Någon som har mer info? Det verkar ju en aning ballt.

Ja det finns och det används flitigt.
Citera
2004-08-22, 22:28
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manta Atlantica
Ja det finns och det används flitigt.

Ska jag ta det där ironiskt? Det kändes så iaf.
Ifall jag ställer en seriös fråga förväntar jag mig inte ironier till svars.

Men om du nu var seriös, vilka är det som använder det? Terrorister? Vart får man tåg på såna grejjer? (Nej, jag ska inte spränga någons huvud i småbitar.)
Citera
2004-08-22, 22:43
Medlem
fox_343s avatar
Citat:
Ska jag ta det där ironiskt? Det kändes så iaf.
Ifall jag ställer en seriös fråga förväntar jag mig inte ironier till svars.

Men om du nu var seriös, vilka är det som använder det? Terrorister? Vart får man tåg på såna grejjer? (Nej, jag ska inte spränga någons huvud i småbitar.)

colombianer =)

om det finns kommer det säkert från colombianska gerillan.. det är ju deras lilla specialitet att kidnappa folk, passar dom säkert bra att sätta på sådana halsband
Citera
2004-08-22, 22:50
Medlem
reagans avatar
Citat:
Hejsan!

Har också funderat på det där. Det är ju möjligt att nån liknande konstruktion finns. Tror dock att benämningen "Columbian necklace" för apparaten i filmen är påhittad. En google-sökning ger inget mer kött på benen.

Däremot är benämningen att ge någon en "columbian necklace" eller "columbian necktie" en omskrivning för att skära halsen av någon.
Citera
2004-08-22, 22:53
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reagan
Har också funderat på det där. Det är ju möjligt att nån liknande konstruktion finns. Tror dock att benämningen "Columbian necklace" för apparaten i filmen är påhittad. En google-sökning ger inget mer kött på benen.

Däremot är benämningen att ge någon en "columbian necklace" eller "columbian necktie" en omskrivning för att skära halsen av någon.

Okej!
Skulle vara ballt att veta vad det kallas på riktigt, och mer information om den.
Citera
2004-08-22, 23:15
Medlem
auto:erotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reagan
Det är väl inte så enkelt? En colombian necktie innebär såvitt jag vet att man öppnar halsen och drar ut tungan genom hålet. Därav namnet. Dessutom är det en grymt bra låt med FLA.
Citera
2004-08-22, 23:22
Medlem
Enders avatar
Oduglingar! Har ni skolkat från alla era engelsklektioner?

Heter landet Columbia? Nej!

Om ni stavar rätt när ni söker på google får ni fler svar...
Citera
2004-08-22, 23:23
Medlem
reagans avatar
Citat:
Okej!
Skulle vara ballt att veta vad det kallas på riktigt, och mer information om den.
Konstruktionen som förekommer i filmen är nog ett resultat av påhittiga rekvisitamakare.

Däremot finns en viss verklighetsförankring:
År 2000 dödades en kvinna i 50-årsåldern vid namn Elvira Cortes i Colombia av en "halsbandsbomb". De skyldiga påstås vara gerillan FARC.

http://www.freep.com/news/nw/dbomb16_20000616.htm

"It contained three switches and little lights. Green and yellow tape bandaged the corners, and it smelled of glue."

Den vägde 12 pounds, ca 5 kg. Så det var inte direkt nån liten lättviktare som i filmen, men verkade ändå vara rätt high-tech. "switches and little lights"

Detta är det mest kända fallet av halsbands-bomber, finns en mängd nyhetsartiklar om detta.

Och "Livvakterna" spelades in 2001, alltså året efter. Inspirationen kan ju ha kommit från denna händelse. Men den högteknologiska uppfinningen som visas i filmen finns nog endast i fantasin än så länge.
Citera
2004-08-23, 00:00
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Har hört talas om detta tidigare men har för mig att det var frågan om "Colombian Tie" dvs att man just skär upp halsen och drar ut tungan, som en slags slips.

Vidare höll ju de svarta sydafrikanerna på med att trä ett bildäck, utan fälg givetvis, över folks huvud och tända på. Fina killar, det där. Mysigare sätt att dö på kan man väl tänka sig, än ett brinnande gummidäck runt halsen.
Citera
2004-08-23, 00:09
Bannlyst
Vet inte om det finns på riktigt, men det skulle dock inte vara speciellt komplicerat att tillverka ett sådant halsband om man nu verkligen vill ha ett.
Citera
2004-08-23, 03:14
Medlem
goodfellas avatar
joo det finns och går att köpa här: www.teknikmagasinet.se

hare så kul
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto