• 1
  • 2
2011-02-06, 18:03
Medlem
I mina skåp förvarar jag vanligtvis kastruller och matredskap. Men jag har blivit tvungen att fylla de skåpen med lite andra grejer, under en period. Under tiden har jag ingen riktigt bra ställe att ha mina matredskap på.

Därför har jag uppfunnit en ny metod! (Den kan vara uppfunnen innan, men alla jag pratat med har sagt att de aldrig tänkt denna tanke innan.)

När jag lagar min mat lagar jag den på spisen. Efteråt diskar jag mina redskap samt tallrik. Istället för att ställa tillbaka dem in i skåpen igen, lägger jag dem upp och ner över plattorna. Jag skruvar på plattorna till max i ca 30 sekunder. Då hinner plattorna bli så varma att allt vatten som droppar ner på plattorna avdunstar samt att disken torkar fortare pga värmen.

(Jag har inget diskställ att ställa disken i, jag var tvungen att ta bort den temporärt för att ställa andra grejer där.) Majoriteten av mitt porslin samt redskap har jag stuvat undan i förrådet och de få redskap jag använder varje dag låter jag alltså stå över plattorna och torka dag efter dag. Alltså behöver de aldrig åka in i skåpen igen!

Är det dåligt för plattorna att det ligger massa saker över dem och droppar ner vatten och skaver?

Ser ni några nackdelar eller problem med min lösning, som jag ej själv ännu tänkt på?
Citera
2011-02-06, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
I mina skåp förvarar jag vanligtvis kastruller och matredskap. Men jag har blivit tvungen att fylla de skåpen med lite andra grejer, under en period. Under tiden har jag ingen riktigt bra ställe att ha mina matredskap på.

Därför har jag uppfunnit en ny metod! (Den kan vara uppfunnen innan, men alla jag pratat med har sagt att de aldrig tänkt denna tanke innan.)

När jag lagar min mat lagar jag den på spisen. Efteråt diskar jag mina redskap samt tallrik. Istället för att ställa tillbaka dem in i skåpen igen, lägger jag dem upp och ner över plattorna. Jag skruvar på plattorna till max i ca 30 sekunder. Då hinner plattorna bli så varma att allt vatten som droppar ner på plattorna avdunstar samt att disken torkar fortare pga värmen.

(Jag har inget diskställ att ställa disken i, jag var tvungen att ta bort den temporärt för att ställa andra grejer där.) Majoriteten av mitt porslin samt redskap har jag stuvat undan i förrådet och de få redskap jag använder varje dag låter jag alltså stå över plattorna och torka dag efter dag. Alltså behöver de aldrig åka in i skåpen igen!

Är det dåligt för plattorna att det ligger massa saker över dem och droppar ner vatten och skaver?

Ser ni några nackdelar eller problem med min lösning, som jag ej själv ännu tänkt på?
Haha, jag visade min mor ditt inlägg och hon skrek "vattenfläckar!"

Eh, nja inte mer än att det är kanske energikrävande kan jag inte se ngt med att det skulle skada plattorna.. Beror på vilken spis du har.
Citera
2011-02-06, 18:08
Medlem
Den första tanken är ju att det inte är ekonomiskt.
Citera
2011-02-06, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmenNej
Haha, jag visade min mor ditt inlägg och hon skrek "vattenfläckar!"

Eh, nja inte mer än att det är kanske energikrävande kan jag inte se ngt med att det skulle skada plattorna.. Beror på vilken spis du har.

Att det blir vattenfläckar på plattorna eller i porslinet? O_o
Citera
2011-02-06, 18:20
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
både och.
Citera
2011-02-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissflickan
både och.

Oftopic: grymma nicknames alla har som skrivit i denna tråd.

Ontopic: Men va fan då.. Men va fan.. Hur fan kan det bli det i så fall? Vattnet avdunstar ju på de 30 sekunderna av intensiv värme från plattorna?
Citera
2011-02-06, 18:24
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
Men va fan.. Hur fan kan det bli det i så fall? Vattnet avdunstar ju på de 30 sekunderna av intensiv värme från plattorna?
och eventuella mineraler och annat krafs som befann sig i vattnet torkar därmed fast när vattnet dunstar bort. i synnerhet kalk, då. det är det som kallas vattenfläckar, antar jag.
Citera
2011-02-06, 18:26
Medlem
Ulvhamns avatar
En lysande idé...
Ett rostfritt diskställ och det är Nirvana
http://shop.textalk.se/se/article.ph...51&art=2071457
Citera
2011-02-06, 19:48
Medlem
Citat:
På plattorna menade hon

Vi har en sån där ny grej där plattorna är förenade med själva ytan så plattorna sticker inte upp om du förstår vad jag menar..

Har du en sån spis?
Citera
2011-02-06, 20:17
Medlem
Citat:
På plattorna menade hon

Vi har en sån där ny grej där plattorna är förenade med själva ytan så plattorna sticker inte upp om du förstår vad jag menar..

Har du en sån spis?

Nä.. Jag har en gammal spis med uppstickande plattor.. Såna där svarta vanliga.. Blir det fläckar ändå?
Citera
2011-02-06, 20:24
Medlem
Citat:
Nä.. Jag har en gammal spis med uppstickande plattor.. Såna där svarta vanliga.. Blir det fläckar ändå?
Nja, fläckar blir det ju men de går ju lättare att torka bort. Sen skaver det nog inte nämnbart på plattorna från grytor etc.

Värre på min spis, där skulle jag få rengöra först när jag lagat färdigt maten och efter torkning på spisen med disk för att gnugga bort vattenfläckar. Så jag skulle alltså bli tvungen att torka 2 ggr med sånt kemiskt rengöring för spis
Citera
2011-02-06, 20:31
Medlem
Citat:
Nja, fläckar blir det ju men de går ju lättare att torka bort. Sen skaver det nog inte nämnbart på plattorna från grytor etc.

Värre på min spis, där skulle jag få rengöra först när jag lagat färdigt maten och efter torkning på spisen med disk för att gnugga bort vattenfläckar. Så jag skulle alltså bli tvungen att torka 2 ggr med sånt kemiskt rengöring för spis

Usch : /

Roligt att din mamma tog en titt på tråden förresten!

Hälsa och tacka henne för det där med vattenfläckar. Jag ska kolla noga så att det inte blir några sådana fulingar. I så fall avbryter jag denna befängda idé direkt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in