• 1
  • 2
2011-02-08, 01:53
Medlem
oLifes avatar
passar detta verkligen in i filosofiforumet? känns mer som något som passar i livstilsforumet eller något annat?
Citera
2011-02-08, 16:17
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLife
passar detta verkligen in i filosofiforumet? känns mer som något som passar i livstilsforumet eller något annat?

Kan inte du se det filosofiska i frågeställningen får det stå för dig.

Jag tycker det är en filosofiskt intressant fråga huruvida kroppsfixerat eller inte samhället är. Jag kommer själv fram till olika svar varje gång jag ställer mig frågan. Jag antar därför att den är djup och komplex nog att tas upp i ett filosofiskt forum.

Kanske är inte vår kultur mer kroppsfixerad än någon annan eller tidigare kultur, kanske är den mer kroppsfixerad än nånsin, kanske har egentligen mänskligheten genom tiderna alltid varit lika kroppsfixerad, kanske är vi inte särskilt kroppsfixerade alls etc.

Man brukar säga att själen är fångad i en kropp, ibland kan jag få känslan av att det är tvärtom, att kroppen är själens fånge. Nyckeln till ett gott liv är kanske dock att inse att kropp och själ är samma sak och finna balansen där. Oavsett om vi lever i ett kroppsfixerat samhälle eller inte tror jag att vi har en bristfällig syn och obalans, att vi fortfarande skiljer på kropp och själ och detta även då vi anser oss leva i ett sekulärt samhälle. Inom medicinen ser man tydligt att det mellan kroppsligt och psykologiskt alltmer smälts samman, borde inte vi som tänkande, moderna varelser därmed också göra samma sak?
Citera
2011-02-09, 01:30
Medlem
oLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Kan inte du se det filosofiska i frågeställningen får det stå för dig.

Jag tycker det är en filosofiskt intressant fråga huruvida kroppsfixerat eller inte samhället är. Jag kommer själv fram till olika svar varje gång jag ställer mig frågan. Jag antar därför att den är djup och komplex nog att tas upp i ett filosofiskt forum.

okej i förstår din poäng. såg först ut att vara en i mängden av kroppskomplextrådar som alla (kvinnor) spyr ut men jämna mellanrum

Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Kanske är inte vår kultur mer kroppsfixerad än någon annan eller tidigare kultur, kanske är den mer kroppsfixerad än nånsin, kanske har egentligen mänskligheten genom tiderna alltid varit lika kroppsfixerad, kanske är vi inte särskilt kroppsfixerade alls etc.

Man brukar säga att själen är fångad i en kropp, ibland kan jag få känslan av att det är tvärtom, att kroppen är själens fånge. Nyckeln till ett gott liv är kanske dock att inse att kropp och själ är samma sak och finna balansen där. Oavsett om vi lever i ett kroppsfixerat samhälle eller inte tror jag att vi har en bristfällig syn och obalans, att vi fortfarande skiljer på kropp och själ och detta även då vi anser oss leva i ett sekulärt samhälle. Inom medicinen ser man tydligt att det mellan kroppsligt och psykologiskt alltmer smälts samman, borde inte vi som tänkande, moderna varelser därmed också göra samma sak?

Rent generellt tror jag att Kroppsfixering är ett någonting sunt som behövs i rätt mängd. vi människor är inte skapta för att vara överviktiga därför är size zero bildligt talat mer eftersträvansvärt än "överviktsidealet". Jag förstår visserligen det sjuka med size zero idealet men tror det är en naturlig motpol mot all den extremt utbredda övervikt i vårt västerländska samhälle. eftersom vi lever i ett extremt matkonsumtionssamhälle är även dess konsekvenser utav en extrem utbredning.

sen finns det ju det klassiskt svenska talesättet att lagom är bäst vilket kan appliceras även här. däremot tycker jag folk borde inse att lagom är http://pics.kuvaton.com/kuvei/what_i..._favourite.jpg bild 2, 3 och 8 här. 4-5 är alldelles för tjocka och detta borde det finnas ett mer utbrett missnöje mot i samhället.

sen om man tar hela aspekten med smink och plastikoperationer så tror jag de flesta kan hålla med om dess överdrivan effekter i vår tid har gått överstyr.
Citera
2011-02-09, 13:50
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLife
okej i förstår din poäng. såg först ut att vara en i mängden av kroppskomplextrådar som alla (kvinnor) spyr ut men jämna mellanrum

Rent generellt tror jag att Kroppsfixering är ett någonting sunt som behövs i rätt mängd. vi människor är inte skapta för att vara överviktiga därför är size zero bildligt talat mer eftersträvansvärt än "överviktsidealet". Jag förstår visserligen det sjuka med size zero idealet men tror det är en naturlig motpol mot all den extremt utbredda övervikt i vårt västerländska samhälle. eftersom vi lever i ett extremt matkonsumtionssamhälle är även dess konsekvenser utav en extrem utbredning.

sen finns det ju det klassiskt svenska talesättet att lagom är bäst vilket kan appliceras även här. däremot tycker jag folk borde inse att lagom är http://pics.kuvaton.com/kuvei/what_i..._favourite.jpg bild 2, 3 och 8 här. 4-5 är alldelles för tjocka och detta borde det finnas ett mer utbrett missnöje mot i samhället.

sen om man tar hela aspekten med smink och plastikoperationer så tror jag de flesta kan hålla med om dess överdrivan effekter i vår tid har gått överstyr.

Fast är lagom bäst? Vill man bli bra måste man ju vara besatt. Besatta människor behövs. Ska alla vara lagom blir livet rätt ointressant. Människans besatthet gör henne unik skulle jag vilja säga. Grejen är att detta mer och mer tycks börja appliceras på alla. Hobbymotionärer kör träningsprogram avsedda för eliten. Är detta bra eller dåligt? Det kanske är bra med en befolkning som sätter ribban högt. Kanske vi är i regel för lite besatta.

Jag vet inte, jag skiter i vad man välljer göra på individuell nivå, det är när det blir givet hur vi alla ska göra och inte göra som det blir fel och farligt, när samhället försöker stöpa oss i en och samma form. Det är ju de som bryter sig ut ur samhällets mallar som åstadkommer något.
Citera
2011-02-09, 18:53
Medlem
ChristerNs avatar
Någon påstod att Albert Einstein sagt ungefär:

Kroppen är till för att hålla uppe huvudet.

Obs vet inte säkert om han sagt det. Vet inte om det är på skoj eller om det berör filosofin.

Annat:
Kroppen är förgänglig, medan Pyhtagaros sats är evig.
Tänkandet kan ibland ge framtidens kultur nått värdefullt. T.ex. Sokrates texter.
( I jämförelse är mina tankar värdelösa, men andra kan hjälpa till att sprida förnuft.)

Vi behöver inte kunna vara starka och lyfta tunga saker, vi har ju domkraften och hiss-anordningar.
Vi behöver inte springa jättefort, vi kan ju ta bilen.
Men bra att kunna röra på sig lite
Men för ett bra samhälle, är det nödvändigt med människor som tänker förnuftigt.

Extremt mycket motion tröttar, detta och lyckopiller gör nog att vi struntar i maktens dumheter.
Vi blir intellektuellt lata och lättmanipulerade.
(Dåliga filmer och böcker kan även hindra förnuftet att utvecklas).

De som vill sprida sina gener i universum eller de som vill bli omtyckta, vill nog se attraktiva ut och bli mer kroppsfixerade.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2011-02-09 kl. 19:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in