• 1
  • 2
2011-02-06, 13:28
Medlem
Kleggers avatar
Tjo!

Ska nog börja med att säga att jag är kritiskt till den officiella versionen av "Förintelsen", fast man inte får vara det i en demokrati .

I alla fall, på min skola finns det en valbar kurs som heter "rasism-kursen" eller dylikt där man får lära sig hur ond den vita människan är och vad vi ställt till med i världen. Den handlar mycket om just förintelsen och avslutas med ett propagandabesök till Polen.

Under kursens gång hade jag tänkt ge klassen en liten tankeställare med lite kritiska frågor och idéer som förhoppningsvis får dem att tänka lite själv istället för att svälja allting utan att tugga.

När det sen bär av till auschwitz hade jag tänkt ställa lite halvkritiska frågor som låter ganska neutrala för att sätta dit guiden lite.

Frågor i stil med:
"Som du vet så finns det många forskare som förnekar att det gasats judar i lägren och jag undrar därför varför det inte är framtaget några riktiga tekniska bevis som tex kroppar med spår av gas som kunde sätta dit dem?"

Skulle vara bra med ganska neutrala frågor som var kritiska till det hela, är inte 100% insatt men det kunde vara bra att ställa några frågor utan att bli hatad av alla för evigt
Citera
2011-02-06, 13:34
Medlem
Att folk lär titta skevt på dig om du drar upp sånt här vid ett besök i ett koncentrationsläger råder ingen tvekan om.

Det skulle vara intressant att få höra lite argument för att allt är påhittat.
Citera
2011-02-06, 13:46
Medlem
stilltons avatar
jag tror att din fråga kommer tolkas som mycket korkad när du står mitt uppe i bevisen.
Citera
2011-02-06, 13:47
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klegger
När det sen bär av till auschwitz hade jag tänkt ställa lite halvkritiska frågor som låter ganska neutrala för att sätta dit guiden lite.

Frågor i stil med:
"Som du vet så finns det många forskare som förnekar att det gasats judar i lägren och jag undrar därför varför det inte är framtaget några riktiga tekniska bevis som tex kroppar med spår av gas som kunde sätta dit dem?"
Då kommer nog den förbluffade guiden att förklara för dig vad en ugn har för funktion...
Citera
2011-02-06, 13:47
Medlem
Kleggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holy-Judgment
Att folk lär titta skevt på dig om du drar upp sånt här vid ett besök i ett koncentrationsläger råder ingen tvekan om.

Det skulle vara intressant att få höra lite argument för att allt är påhittat.
Bristande bevis, vittnen som säger emot varandra och dessutom en sån sak att EU vill ge fängelsestraff till de som är kritiska till förintelsen är några av de många saker som brukas tas upp. Du kan läsa mer här https://www.flashback.org/t263385
Citera
2011-02-06, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Då kommer nog den förbluffade guiden att förklara för dig vad en ugn har för funktion...
Att förbränna liken från människor döda av tyfus och svält?

Sedan kan de med fördel också användas för att baka pepparkakor.
Citera
2011-02-06, 13:56
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transform
Att förbränna liken från människor döda av tyfus och svält?
Alltså blir det lite svårt att ''ta fram'' något av allt detta.
Citera
2011-02-06, 13:59
Medlem
Mymzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klegger
Tjo!

Ska nog börja med att säga att jag är kritiskt till den officiella versionen av "Förintelsen", fast man inte får vara det i en demokrati .

I alla fall, på min skola finns det en valbar kurs som heter "rasism-kursen" eller dylikt där man får lära sig hur ond den vita människan är och vad vi ställt till med i världen. Den handlar mycket om just förintelsen och avslutas med ett propagandabesök till Polen.

Under kursens gång hade jag tänkt ge klassen en liten tankeställare med lite kritiska frågor och idéer som förhoppningsvis får dem att tänka lite själv istället för att svälja allting utan att tugga.

Frågor i stil med:

Skulle vara bra med ganska neutrala frågor som var kritiska till det hela, är inte 100% insatt men det kunde vara bra att ställa några frågor utan att bli hatad av alla för evigt

Varför ska du ställa smarta frågor och tankeställare då du inte har 1 enda bärande/smart argument överhuvudtaget själv att komma med? Vad är det som får dig att tycka att du själv inte ska svälja allting utan att tugga då du uppenbarligen inte har något kött på benet i motfrågan ?
Citera
2011-02-06, 14:04
Medlem
Citat:
Alltså blir det lite svårt att ''ta fram'' något av allt detta.
Nu förbrändes ju inte alla döda. Det påstås finnas massgravar här och var i lägrena.
Citera
2011-02-06, 14:12
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Nu förbrändes ju inte alla döda. Det påstås finnas massgravar här och var i lägrena.
Försök att hitta någon källa till detta påstående, vad beträffar just detta läger.
I juni 1943 slog tyskarna fast att de hade ugnar att förbränna 4776 kroppar per dygn där och senare använde man dessutom stora gropar. Meningen var nog att det inte skulle finnas kroppar att obducera.
Citera
2011-02-06, 14:17
Medlem
Citat:
Försök att hitta någon källa till detta påstående, vad beträffar just detta läger.
I juni 1943 slog tyskarna fast att de hade ugnar att förbränna 4776 kroppar per dygn där och senare använde man dessutom stora gropar. Meningen var nog att det inte skulle finnas kroppar att obducera.
Jag tänkte snarare på läger som Treblinka. Men det orimliga talet 4776 dagar per dygn har redan kritiserats ordentligt i den här forumdelen.
Citera
2011-02-06, 14:21
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Jag tänkte snarare på läger som Treblinka.
Aha.
Citat:
Smarta frågor att ställa vid auschwitzbesök
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in