Citat:
Ursprungligen postat av Spott & spe
Jag tror att alla vi fritidsfilosofer och hobbynihilister någon gång kommit fram till Zacky boys slutsats: En massiv självutrotning av hela mänskligheten vore det bästa för allt och alla.
En inte alltför djupgående skärskådning av världens gång och dess skeenden kan lätt tolkas som "ett kopiöst jävla elände" eller "ett obeskrivligt helvete utan slut"
Visst, det kan väl vara som det vill med världen, men är det inte bristen på just denna insikt hos medmänniskorna som känns mest hopplös? Att den stora massan inte tycks se den tragiska komedi vi befinner oss i. Världen bara snurrar på och vi fortsätter äta och skita och konsumera utan minsta strävan efter djupare samförstånd och förbättring.
Hur ska någonting kunna bli bättre om alla blundar för de mekanismer som leder till människors egoistiska och "onda" handlingar och vägrar betrakta människan som det praktarsle hon är? Om man ser till historien så kantas den av avgrundsdjupa krondiken fyllda till bredden av misslyckade ideologier, religioner och idéer som syftar till att göra livet bättre, värdigare för alla. Dessa faller i mångt och mycket på att dom bygger på en 100 procentig uppslutning. Finns hur många exempel som helst. Fyll gärna i egen favorit nedan.
I viss mån finns även andra människors känslor med i mitt medvetande, men i betydligt lägre grad.
Jag är mig själv, inte min omgivning, varför skall jag befatta mig och förkovra mig i andras misär och lidande?
Varför skulle jag få för mig att utrota världen bara för några patetiska halvportioner som inte klarar av att ta' hand om sitt eget liv?
Jag tycker att det är så gott som meningslöst att försöka sammanfatta världens samlade lycka, även så lidande: Att försöka sätta dessa två mot varandra och jämföra dem kan jag garantera är totalt fruktlöst.
Jag är inte i position att bedöma min egen lycksalighet, det är nog ingen, det mesta man kan få ut av en undersökning av hur lyckliga folk anser sig själv vara är nog mer psykologiskt intressant än rent faktamässigt intressant..