2004-08-31, 12:40
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
hm, den inre dialogen utgör ett hinder från att leva i nuet?
Ja, jag tror det.
Citat:
att leva i nuet kräver enligt dig en totalt objektiv betraktare? det förstår jag inte.
Det finns ingen annan utom mig som kan vara nära ett objektivt ställningstagande. Menar du att det skulle finnas någon utomstående som har en "totalt objektiv" syn.... på mig? Eller är det något jag förbiser här?! En betraktare ... är någon annan än mig.
Citat:
vi bär alltid med oss det vi redan har upplevt och vi kan inte nollställa oss.
för egen del har jag varit en nu-levare in absurdum, två år gick bokstavligen åt till att hänge mig det jag absolut helst ville göra för stunden, och det gick helt åt skogen, MEN, jag levde i nuet, och struntade tyvärr i konsekvenserna. det var en härlig tid, men på bekostnad av min utbildning och framtid.
jag brottas fortfarande med detta problem, att inte kunna sätta upp lite mer långtgående planer. att leva för stunden får helt olika utgång beroende på vem áktören är. du verkar ha hittat ett sätt som fungerar hjälpligt, men jag vet många som faller offer för sitt lättsinne, de har hängivit sig en aktivitet som för stunden känns bra, och i efterhand känns mindre bra.
för egen del har jag varit en nu-levare in absurdum, två år gick bokstavligen åt till att hänge mig det jag absolut helst ville göra för stunden, och det gick helt åt skogen, MEN, jag levde i nuet, och struntade tyvärr i konsekvenserna. det var en härlig tid, men på bekostnad av min utbildning och framtid.
jag brottas fortfarande med detta problem, att inte kunna sätta upp lite mer långtgående planer. att leva för stunden får helt olika utgång beroende på vem áktören är. du verkar ha hittat ett sätt som fungerar hjälpligt, men jag vet många som faller offer för sitt lättsinne, de har hängivit sig en aktivitet som för stunden känns bra, och i efterhand känns mindre bra.
Du kanske skulle skriva ... du ... istället för vi, vad gäller nollställa sinnet. För egentligen handlar det om dig, just i detta inlägg. Jo, jag har hittat en metod men visst finns det en malande inre dialog hos mig..då och då. Det handlar om skäl.. till varför man åtrår/begär/vill ha ett visst resultat. Sen är det fokusering på just det. Har lärt mig, att jag får inget gratis.. särskilt inte vad gäller det mentala.