2004-08-31, 12:40
Medlem
yellowgreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
hm, den inre dialogen utgör ett hinder från att leva i nuet?

Ja, jag tror det.

Citat:
att leva i nuet kräver enligt dig en totalt objektiv betraktare? det förstår jag inte.

Det finns ingen annan utom mig som kan vara nära ett objektivt ställningstagande. Menar du att det skulle finnas någon utomstående som har en "totalt objektiv" syn.... på mig? Eller är det något jag förbiser här?! En betraktare ... är någon annan än mig.

Citat:
vi bär alltid med oss det vi redan har upplevt och vi kan inte nollställa oss.
för egen del har jag varit en nu-levare in absurdum, två år gick bokstavligen åt till att hänge mig det jag absolut helst ville göra för stunden, och det gick helt åt skogen, MEN, jag levde i nuet, och struntade tyvärr i konsekvenserna. det var en härlig tid, men på bekostnad av min utbildning och framtid.
jag brottas fortfarande med detta problem, att inte kunna sätta upp lite mer långtgående planer. att leva för stunden får helt olika utgång beroende på vem áktören är. du verkar ha hittat ett sätt som fungerar hjälpligt, men jag vet många som faller offer för sitt lättsinne, de har hängivit sig en aktivitet som för stunden känns bra, och i efterhand känns mindre bra.

Du kanske skulle skriva ... du ... istället för vi, vad gäller nollställa sinnet. För egentligen handlar det om dig, just i detta inlägg. Jo, jag har hittat en metod men visst finns det en malande inre dialog hos mig..då och då. Det handlar om skäl.. till varför man åtrår/begär/vill ha ett visst resultat. Sen är det fokusering på just det. Har lärt mig, att jag får inget gratis.. särskilt inte vad gäller det mentala.
Citera
2004-08-31, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zacky_boy
Jag hoppas att alla människor dör!

Är det fel, rätt eller konstigt att man tänker så?

Har ni någonsin önskat livet av ALLA andra människor på denna planet?

"En vis man talar inte om sin visdom."

När döden förkroppsligas och står på egna fötter har det onda segrat. ( Läs om kostcirkeln det eviga onda)

När döden skiljer oss åt vem skall då lämna sitt avtryck på Saharas öken? ( Följ det lilla- och det stora kretsloppets väg och tänk att tvärtemot vad gällas bör, dvs. vid alveolerna lämnas syrerikt blod och ersätt med syrefattigt blod).

OBS! ANDAS RÄTT VID FÖRSTOPPNING då du ej vill dra en Tarzan när mamma ser på ( Mamma = Man arbetar medan man arbetar). Överansträngning leder oftast till stressrelaterade sjukdomar som ångest, förstoppning, magsår, osv.

Gåta 1: Nekrofilen våldför sig på Gud. Vilket tillhygge använder han sig utav vid själva ”våldtäkten”? OBS! Detta är seriöst menat, då GUD är densamma som Döden.

PS. Vid akut illamående och behov av att förlösa ”hålet” i ert lidande, kontakta ”nyckelhålet” för vidare information.
Citera
2004-08-31, 14:26
Medlem
zacky_boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myokardiet
"En vis man talar inte om sin visdom."

När döden förkroppsligas och står på egna fötter har det onda segrat. ( Läs om kostcirkeln det eviga onda)

När döden skiljer oss åt vem skall då lämna sitt avtryck på Saharas öken? ( Följ det lilla- och det stora kretsloppets väg och tänk att tvärtemot vad gällas bör, dvs. vid alveolerna lämnas syrerikt blod och ersätt med syrefattigt blod).

OBS! ANDAS RÄTT VID FÖRSTOPPNING då du ej vill dra en Tarzan när mamma ser på ( Mamma = Man arbetar medan man arbetar). Överansträngning leder oftast till stressrelaterade sjukdomar som ångest, förstoppning, magsår, osv.

Gåta 1: Nekrofilen våldför sig på Gud. Vilket tillhygge använder han sig utav vid själva ”våldtäkten”? OBS! Detta är seriöst menat, då GUD är densamma som Döden.

PS. Vid akut illamående och behov av att förlösa ”hålet” i ert lidande, kontakta ”nyckelhålet” för vidare information.

Allt det här var väldigt intressant och roligt att läsa, antagligen för att jag är påtagligt hög. Frågan är, vad vill du?
Citera
2004-09-02, 15:48
Medlem
mr_zipoxs avatar
Själv önskar jag inte livet ur andra men jag önskar att människor föder mindre barn. Den störta risken mot mänskligheten är faktigst att vi blir för många som kräver för mycket av denna jord.
Det finns ju länder som ökar fruktansvärt med människor varje år på grund av barnafödandet.
Citera
2004-09-02, 19:45
Medlem
yellowgreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_zipox
Själv önskar jag inte livet ur andra men jag önskar att människor föder mindre barn. Den störta risken mot mänskligheten är faktigst att vi blir för många som kräver för mycket av denna jord.
Det finns ju länder som ökar fruktansvärt med människor varje år på grund av barnafödandet.

Ja men det löser sig i form av svältkatastrofer, sjkd, orkaner, översvämmnings, jordbävningar etc. En sk. naturlig jämnvikt..
Citera
2004-09-02, 20:02
Medlem
zacky_boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yellowgrey
Ja men det löser sig i form av svältkatastrofer, sjkd, orkaner, översvämmnings, jordbävningar etc. En sk. naturlig jämnvikt..

Det där ämnet har vi varit inne på förut. Det är dom fattiga som får lida för det och det är inte en naturlig jämnvikt.
Citera
2004-09-02, 20:07
Medlem
yellowgreys avatar
Citat:
Det där ämnet har vi varit inne på förut. Det är dom fattiga som får lida för det och det är inte en naturlig jämnvikt.

Inte helt sant, i Californien bor inte så många fattiga, där finns ordentliga jordbävningar.. orkaner med dödstal i USA drabbar alla klasser. Japan likaså.. jordbävningar drabbar rika som fattiga. Det är väl i Afrika vi kan tala om att det drabbar fattiga.. men det har ju deklamerats att lämna afrika ifred så vi kan sköta vårt land själva, det var en högt uppsatt snubbe som sa det. Och det ligger kanske nåt i det. Vad hjälper alla hjälpsändningar när pengarna stoppas i fickor och de som är fattiga förblir fattiga.... eh!
Citera
2004-09-02, 22:14
Medlem
zacky_boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yellowgrey
Inte helt sant, i Californien bor inte så många fattiga, där finns ordentliga jordbävningar.. orkaner med dödstal i USA drabbar alla klasser. Japan likaså.. jordbävningar drabbar rika som fattiga. Det är väl i Afrika vi kan tala om att det drabbar fattiga.. men det har ju deklamerats att lämna afrika ifred så vi kan sköta vårt land själva, det var en högt uppsatt snubbe som sa det. Och det ligger kanske nåt i det. Vad hjälper alla hjälpsändningar när pengarna stoppas i fickor och de som är fattiga förblir fattiga.... eh!

Har du funderat på hur många som dör i naturkatastrofer varje år och hur många som dör av svält och sjukdomar?

Det hela har med pengar att göra.
Citera
2004-09-03, 10:58
Medlem
yellowgreys avatar
Citat:
Har du funderat på hur många som dör i naturkatastrofer varje år och hur många som dör av svält och sjukdomar?

Det hela har med pengar att göra.

Utan att veta statistik.. antar att det dör fler av svält.. eller? Javisst, pengar in, pengar ut, allt som räknas. Såg en dokumentär om en kulturminister Raoul Peck, mycket bra. Handlar om kapitalism i sin yttersta spets. Den dokumentären borde de använde i samhällskunskapen i skolen.
Citera
2004-09-03, 23:18
Medlem
muddafrikkas avatar
Citat:
Jag hoppas att alla människor dör!

Är det fel, rätt eller konstigt att man tänker så?

Har ni någonsin önskat livet av ALLA andra människor på denna planet?
Lekmananalys:

Det Du vill ska fara illa är omvärlden.
Varför vill Du detta?
Därför att Du har fått upplevelsen av att världen är 'sjuk', 'ond', 'illa'.
Varför har Du fått denna uppfattningen?
Jag skulle tycka att det var väldigt konstigt om Du tyckte så här av någon annan anledning än av personliga erfarenheter, det känns som lite för extrema känslor för att vara orsakade av empati.
Så'nt är vad jag skulle kalla svaghetstecken, om man blivit dåligt behandlad av världen är det inte för att världen är 'sjuk', utan för att man inte klarar av att bemästra situationen.
Vilket jag tycker att Du skall ändra på.
(Notera att det här mångt och mycket grundar sig på personliga erfarenheter, någonting som jag tyvärr saknar i större utsträckning på grund av åldersmässiga skäl..)
Citera
2004-09-04, 00:09
Medlem
zacky_boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muddafrikka
Lekmananalys:

Det Du vill ska fara illa är omvärlden.
Varför vill Du detta?
Därför att Du har fått upplevelsen av att världen är 'sjuk', 'ond', 'illa'.
Varför har Du fått denna uppfattningen?
Jag skulle tycka att det var väldigt konstigt om Du tyckte så här av någon annan anledning än av personliga erfarenheter, det känns som lite för extrema känslor för att vara orsakade av empati.
Så'nt är vad jag skulle kalla svaghetstecken, om man blivit dåligt behandlad av världen är det inte för att världen är 'sjuk', utan för att man inte klarar av att bemästra situationen.
Vilket jag tycker att Du skall ändra på.
(Notera att det här mångt och mycket grundar sig på personliga erfarenheter, någonting som jag tyvärr saknar i större utsträckning på grund av åldersmässiga skäl..)

Den ÄR ond. I jämförelse med många, många andra, så har jag inte haft så många "dåliga" upplevelser.

Kom ihåg att allt inte passar inom ramarna för varken dina, mina eller någon annans upplevelser. Vi upplever allt individuellt och specifikt enbart så som vi kan göra det. Därför borde inte två människor tycka och känna exakt likadant..

Det är iof synd, annars skulle alla kunna vara som mej så skulle vi trivas rätt bra

Edit: Lär dej någonting om dej själv varje dag. Så en dag kommer du upptäcka något fantastiskt.
Citera
2004-09-04, 02:13
Medlem
muddafrikkas avatar
Citat:
Den ÄR ond. I jämförelse med många, många andra, så har jag inte haft så många "dåliga" upplevelser.

Kom ihåg att allt inte passar inom ramarna för varken dina, mina eller någon annans upplevelser. Vi upplever allt individuellt och specifikt enbart så som vi kan göra det. Därför borde inte två människor tycka och känna exakt likadant..

Det är iof synd, annars skulle alla kunna vara som mej så skulle vi trivas rätt bra

Edit: Lär dej någonting om dej själv varje dag. Så en dag kommer du upptäcka något fantastiskt.
Men vänta lite här nu..
Du skriver nästan hela inlägget om hur subjektivt allting är, och hur det jag skrev inte var vidare applicerbart på dem flesta(, antar jag, så uppfattade jag det i alla fall).
Men i första meningen så skriver Du att världen är ond, hur får Du det att gå ihop?

För övrigt: Om Du nu inte själv har blivit dåligt behandlad, varför tycker Du då som Du gör? Jag är mer inne på den psykologiska biten än den samhälleliga diton nu alltså.
Är det inte så naturligt som att Du av någon anledning kände Dig sviken under Din barndom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in