Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
okej, men förklara konkret vad ditt liv i "nuet" innebär? att hoppa på alla lockande erbjudanden? hur försörjer du dig?
"hoppa på alla lockande erbjudanden" nej inte alls.
Jag ville stoppa min inre dialog dvs. vi har alltid en inre dialog i vårt sinne. Stänger man av den dialogen, finns bara nuet. Meditation gick inget vidare. Sen hittade jag en metod för att bli "tom i huvudet" på tankar och det blev fotografering. Det har tagit mig 5 år av mental träning av stänga av dialogen.
När dialogen stängs av existerar inte dåtid eller framtid. Endast det jag ser genom linsen. Den här goda vanan har gjort att jag lever i en omedelbar framtid dvs. 1 - 2 dgr framåt. Saker och ting som ska göras, människor som kommer på besök, noterar jag i almanackan sen glömmer jag bort det. För 14 dgr framåt är inte väsentligt.
"de små problemen" skulle annars äta upp fingrarna på en. Hur jag försörjer mig är inte relevant.
(samma mening skrev jag under inlägget Den sanna glädjen) Att leva i nuet, går inte. För då skulle du alltid leva i ett nu...nu...nu... och då skulle inget bli gjort. Men däremot liiite längre i framtiden, inom ett rimligt nu, där man personligen kan hantera ett sådant tillstånd, är det fullt möjligt.