2011-02-06, 11:44
Medlem
Jag har käkat Mirtazapin 75 mg per dygn i lite över 14 månader, till saken hör att jag det senaste halvåret börjat känna mig rätt ¨mätt¨ på Mirtazapinet och vill trappa ned för att helt kunna sluta äta dem.

För ungefär 7 månader sedan så försökte jag att bryta av en av tabletterna, helt enligt läkarens ordination, och redan efter 2 dygn så kändes det som om att hela min verklighet rasade över mig och vad jag än företog mig så hade jag problem att hantera situationer som hade med andra människor att göra, det var en riktig jävla mardröm så jag återgick från 60 mg till 75 mg

Min fråga är egentligen om det är någon här som har erfarenhet av Mirtazapin och om det är så djävulskt att sätta ut denna antidepp och om det ev. finns någon genväg tex alternativ medicin förutom Benzo som jag kan föreslå för läkaren?

Ska påbörja Concerta inställning i veckan för ny ADHD diagnos kan det hjälpa där kanske? Har hört med läkaren som inte har något vettigt svar på frågan.

Tacksam för hjälp med det här
Citera
2011-02-06, 18:18
Medlem
Gidellas avatar
Mirtazapin är en rätt jobbig medicin för det flesta, både vid in- och utsättning. Vet inte riktigt om det finns nåt som kan underlätta utsättningsfasen mer än att ge det tid. Det kan nog bli jäkligt jobbigt i ett par veckor i alla fall innan kroppen börjar vänja sig. Eller så kanske det är jobbigt ända tills du verkligen fått ut den ur systemet.

Får jag fråga om du hade det jobbigt med den under insättningen? Troligtvis kan du nog vänta dig att få samma symptom som du fick under insättningen. Det är vad jag tror i alla fall.
Citera
2011-02-06, 21:19
Bannlyst
Remeron är verkligen ett rävgift, har ätit det i 4 månader innan, mådde bra på det men fy fan att sluta med det, höll på bli galen, elstötar o ångest o ja allt.. men det gick till sist
Citera
2011-02-07, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gidella
Mirtazapin är en rätt jobbig medicin för det flesta, både vid in- och utsättning. Vet inte riktigt om det finns nåt som kan underlätta utsättningsfasen mer än att ge det tid. Det kan nog bli jäkligt jobbigt i ett par veckor i alla fall innan kroppen börjar vänja sig. Eller så kanske det är jobbigt ända tills du verkligen fått ut den ur systemet.

Får jag fråga om du hade det jobbigt med den under insättningen? Troligtvis kan du nog vänta dig att få samma symptom som du fick under insättningen. Det är vad jag tror i alla fall.

Nej inga biverkningar vid insättning bara positiv effekt.
Citera
2011-02-07, 09:33
Medlem
Gidellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av truewalle
Nej inga biverkningar vid insättning bara positiv effekt.
Konstigt att du inte har lättare att trappa av den då. Hmm. Vet att jag hade ett helvete med att sätta in den under några veckor så jag förväntar väl mig nåt liknande när jag väl ska trappa av den.

Men jag tror ärligt inte att du kan förenkla processen på nåt vis. Snarare är det nog så att du helt enkelt måste lida dig igenom det bäst du kan. Om du kan sjukskriva dig eller nåt så kanske det är det bästa för då slipper du ju försöka att hantera vardagen samtidigt som du lider av utsättningssymptomen.
Citera
2011-02-07, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gidella
Konstigt att du inte har lättare att trappa av den då. Hmm. Vet att jag hade ett helvete med att sätta in den under några veckor så jag förväntar väl mig nåt liknande när jag väl ska trappa av den.

Men jag tror ärligt inte att du kan förenkla processen på nåt vis. Snarare är det nog så att du helt enkelt måste lida dig igenom det bäst du kan. Om du kan sjukskriva dig eller nåt så kanske det är det bästa för då slipper du ju försöka att hantera vardagen samtidigt som du lider av utsättningssymptomen.

Ja det är nog det enda rätta att ta ledigt den första tiden, tänkte inte på det, tack för tipset.
Citera
2011-02-11, 13:19
Medlem
SmokinKittyCats avatar
Jag har ätit Mirtazapin i säkert 4 år nu (vet inte exakt). Just nu ligger jag på 30mg. När jag först tog Mirta var det som en varm våg sköljde över mig och jag somnade och sov som en Gud, med andra ord precis vad jag behövde.

Först provade jag att halvera dosen, det resulterade i upprepade panikattacker och en sån ångest jag aldrig upplevt. Jag grät, frös svettades och kräktes upp magsafter om vart annat. Kunde inte äta, kunde tillslut inte hålla uppe ögonen alls, världen var bara för hemsk.
Tog full dos dag 2 tror jag och kunde igen somna och sova en full natt och lite till.

Sen dess har jag provat alla möjliga sätt. Tog tre fjärdedelar två veckor sen halva dosen 2 veckor men den gav jag upp för jag kunde inte ens se nyheterna utan att gråta över alla svältande barn typ. Jag hade gråten i halsen hela tiden.

Just nu experimenterar jag med att avstå en full dos var tredje natt. Är lite för tidigt att avgöra hur det går, men jag är inte hysterisk än iallafall.

Hade jag vetat detta om Mirtazapin innan jag började ta den hade jag nog aldrig börjat, eller ja, jag vet inte men detta är ett helvete. Min läkare verkar inte förstå detta, han är endast bra på att skriva ut nya tabletter. Tror Mirtazapinutsättningen skapat lika mycket problem som jag hade innan.

Till sist: Jag lider med dig! Ha i tanken att det kommer bli en lång och jobbig tid framöver med att sätta ut medicinen.
Citera
2011-02-11, 14:23
Medlem
Mitrazapin slutade jag med rakt av, hade inte en enda biverkning eller utsättningsymtom. Lite olika person till person, men det är inte en av de värsta medicinerna att sluta med.
Citera
2011-03-23, 23:57
Medlem
Mandic!s avatar
Hm.. bumpar här. Jag har ätit det varje dag under en period och sedan slutat helt utan problem. Det ska dock tilläggas att jag äter SSRI samtidigt. Mirtazapin är i huvudsak för sömnen, och tycker inte den har påverkat mitt humör. Kanske hade jag fått utsättningssymtom om jag inte åt SSRI samtidigt, vet inte..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in