Jag har alltid varit en mångsysslare, och är ganska säker på att jag inte kommer arbeta med samma sak livet ut. Ett yrkesbyte vid 40-50årsåldern ser jag som ganska sannolikt. Men då kan man fråga sig... Hur svårt är det att börja studera igen vid den åldern? Skulle det vara möjligt att bli exempelvis läkare? Ni som studerar nu, inte nödvändigtvis läkare, finns det elever som är >40 på era utbildningar? Hur klarar dom sig?
Läser för tillfället civ.ing E och vi har en 40+ i vår klass. Han klarar sig fint, jag får det intrycket iaf. Han är ju såklart inte med på diverse kåraktiviteter och sektionsgrejer. Nackdelen kan vara att när man tar examen, 6~ år senare, så är man gammal och det kan vara svårt att få ett jobb.
Absolut! På min journalistutbildning hade vi några 40+. De alla hoppade dock av när de insåg hur tufft det var på arbetsmarknaden. Jag tror det är ngt man tar hänsyn till i högre grad när man är i den åldern. Trygghet går före.
Men läkare låter lite väl häftigt i den åldern. Ligger den inte på minst 7 år?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!