• 1
  • 2
2011-02-06, 03:08
Medlem
En tanke slog mig ikväll, vad skulle vara den optimala summan man skulle behöva avvara i aktier för att kunna finansiera ett student-uteliv på 200-400 kr per vecka? Alltså hur mycket skulle jag som student behöva köpa aktier för för att säkert kunna kamma hem runt 200-400 kr per vecka? Vad tror ni själva?

Självklart kan man satsa 1000 kr på en högrisk-aktie och hoppas på den uppnådda vinsen, men nu menar jag en säker strategi som garanterat ger minst 200 kr varje vecka, hela året.

Vet inte om den här tråden ligger rätt men isåfall får en mod lägga den där den hör hemma.
Citera
2011-02-06, 03:37
Medlem
http://www.finansportalen.se/nyckeltal.htm

Säg att du räknar med att HM ger 4,5% i utdelning.

Du vill ha 52x200 :- per år = 10400 :- per år.

x=kapital som behövs till avkastning.

x*0,045 = 10400

x = 10400/0,045 = 231 111 :-

Så du behöver investera 231 000 kronor i HM för att få 200 i veckan. Nu är inte inflationen inräknad.

Sen kan aktien gå upp eller ner i värde, likaså utdelningen.

För att få perspektiv.

Du kan även satsa på högre risk eller spekulera i framtiden.
Citera
2011-02-06, 03:55
Medlem
Vibliriblands avatar
Tyvärr så är det inte rimligt att säga att det går att göra vinst över huvud taget på aktier, inte på det sätt du menar.

Titta bara på HQ. En dag låg de på runt 250kr/st och ökade och tre dagar senare låg de på runt en 10a.
Det går inte att ge ett tips som garanterar ger dig x i vinst, det bästa tipset du kan få är om man räknar direktavkastning, och då handlar det som sagt om absurda summor för att få ut små pengar.

Det det handlar om är att regelbundet övervaka aktiemarknaden och göra "rätt" köp och rätt sälj.

Du skall absolut inte planera någon form utav liv efter aktier om du inte har inside tips.
Citera
2011-02-06, 07:55
Medlem
SparkMans avatar
TS jag antar att Evighetsbolagets inlägg fick din dröm att gå i kras, såvida du inte har ett väldigt stort kapital över.

Bara att bita i det sura äpplet och prioritera. Fest och nudlar eller lugna helger med riktig mat.
Citera
2011-02-06, 08:43
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
TS jag antar att Evighetsbolagets inlägg fick din dröm att gå i kras, såvida du inte har ett väldigt stort kapital över.

Bara att bita i det sura äpplet och prioritera. Fest och nudlar eller lugna helger med riktig mat.
Ok detta ÄR helt OT men under min studietid (slutet 60-talet) så finansierade en ytlig bekant sina studier via Solvalla..
Vinstbongarna sattes upp på utsidan av dörren till studentlyan..
Kunskap, rätt använd, lönar sig alltid. Rika föräldrar är också bra..
(Själv gick jag den hårda vägen med sidojobb och låg levnadsnivå under studietiden, blev inte mkt avgifter till CSN senare, knappt märkbart...)
Citera
2011-02-06, 10:14
Medlem
empezars avatar
Om du jobbar ETT pass per månad (som t ex personlig assistent) så får du ut ca 200 kronor "per vecka".

Och då behöver du inte oroa dig för att din aktie ska dyka och du förlorar 250 000 kronor.
Citera
2011-02-06, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av empezar
Om du jobbar ETT pass per månad (som t ex personlig assistent) så får du ut ca 200 kronor "per vecka".
Gäller att hitta ett sådant jobb också, och det är kanske inte heller en promenad i parken.
Citera
2011-02-07, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evighetsbolaget
http://www.finansportalen.se/nyckeltal.htm

Säg att du räknar med att HM ger 4,5% i utdelning.

Du vill ha 52x200 :- per år = 10400 :- per år.

x=kapital som behövs till avkastning.

x*0,045 = 10400

x = 10400/0,045 = 231 111 :-

Så du behöver investera 231 000 kronor i HM för att få 200 i veckan. Nu är inte inflationen inräknad.

Sen kan aktien gå upp eller ner i värde, likaså utdelningen.

För att få perspektiv.

Du kan även satsa på högre risk eller spekulera i framtiden.

Du har glömt att räkna skatten på utdelningen...
330 000kr behövs.
Citera
2011-02-07, 02:30
Medlem
Citat:
Du har glömt att räkna skatten på utdelningen...
330 000kr behövs.

Just ja, har inte så mycket vinster på mitt eget kapital
Citera
2011-02-07, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FileX
En tanke slog mig ikväll, vad skulle vara den optimala summan man skulle behöva avvara i aktier för att kunna finansiera ett student-uteliv på 200-400 kr per vecka? Alltså hur mycket skulle jag som student behöva köpa aktier för för att säkert kunna kamma hem runt 200-400 kr per vecka? Vad tror ni själva?

Självklart kan man satsa 1000 kr på en högrisk-aktie och hoppas på den uppnådda vinsen, men nu menar jag en säker strategi som garanterat ger minst 200 kr varje vecka, hela året.

Vet inte om den här tråden ligger rätt men isåfall får en mod lägga den där den hör hemma.

Sitter lite i din situation. Jag investerar studielånet i OMXS30 bull/bear trading. Jag snittar cirka 2 % i veckan. Just har jag 51 000 och förra veckan tjänade jag lite drygt 1000 kr. Men jag återinvesterar min vinst då julklappskontanterna inte tagit slut ännu.

Aktier och fonder är skräp med sina ynkliga 15 % per år. Det tjänar jag på två månader...
Citera
2011-02-07, 13:01
Medlem
perfas avatar
Det finns nordamerikanska aktier som kan intressera dig. Märk väl att när det gäller just dessa så krävs det mer kunskap än låt säga H&M. Större risk bland annat.

För att ta ett exempel i högen av alla som finns så tar vi realty income (som jag själv äger)

De delar ut varje månad och lite grovt räknat så om du har aktier för 50-60k SEK så får du ut ~200 kr per månad i utdelning. Dollarkurs, företagets framtida vinst osv spelar ju självklart in. I just RI's fall så har de ökat utdelningen i 40 år and counting.

(överlag så finns det i nordamerika fler företag som har utdelning varje månad eller kvartal, vilket är roligt psykologiskt att få pengar varje månad istället för en gång per år. )
Citera
2011-02-08, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinas003
Aktier och fonder är skräp med sina ynkliga 15 % per år. Det tjänar jag på två månader...

=) =) =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in