• 1
  • 2
2011-02-06, 02:57
Medlem
Tror ni jag kan titelera mig själv som kriminolog efter att ha en kandidatexamen i ämnet (Får detta till sommarn om det går enligt planerna)?

Ska ju nu göra mitt första forskningsarbete (C-uppsatsen) under våren, så det borde jag väl kunna kalla mig?
Citera
2011-02-06, 03:05
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreegan
Tror ni jag kan titelera mig själv som kriminolog efter att ha en kandidatexamen i ämnet (Får detta till sommarn om det går enligt planerna)?

Ska ju nu göra mitt första forskningsarbete (C-uppsatsen) under våren, så det borde jag väl kunna kalla mig?

Ja, det tycker jag du kan göra, utan att få dåligt samvete. Men jobbar du med något annat så tycker jag det vore mer ärligt att förtydliga och säga "utbildad kriminolog".

(Fast jag skulle inte kalla en c-uppsats för forskning.)
Citera
2011-02-06, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja, det tycker jag du kan göra, utan att få dåligt samvete. Men jobbar du med något annat så tycker jag det vore mer ärligt att förtydliga och säga "utbildad kriminolog".

(Fast jag skulle inte kalla en c-uppsats för forskning.)

Våra C-uppsatser ska vara metodologiskt korrekta och vetenskapliga för att bli godkända. Dock kan man ju alltid ifrågasätta reliabiliteten och validiteten.

Jag ska söka till polisen nästa månad för att kunna nischa mig inom den organisationen framöver, så planen är att skaffa dubbelexamen. En kandidatexamen i kriminologi och en polisexamen!
Citera
2011-02-06, 13:54
Medlem
Citat:

Alltså gör det enkelt för dig, skriv att du är Fil. kand inom kriminologi?
Det är väl den officiella beteckningen och du undviker därmed problem som:

"Vad är" en kriminolog?
Tagit "Kriminolog I" 30hp? (eller Krim I + II + III = 90hp osv.)
Fil. kand?
Magister?
Master?
Doktor?

Off-Topic:

Är lite sugen att plugga vidare inom kriminologi, studerar det nu.
Hur ser arbetsmarknaden ut för de som bara läser en fil. kand inom kriminologi (med ex. sociologi)?
Finns ju 3 program (Lund, Mittuniversitetet och något till men glömt bort) för kriminologi + SU m.m. så finns det verkligen (kvalificerade och relevanta) jobb för alla studenter som är examinerade?

Har du någon koll på detta?
Vill ogärna behöva utbilda mig till elektriker eller byggare då inga jobb finns inom kriminologi efter att ha pluggat i 3år.
Citera
2011-02-06, 14:03
Bannlyst
Jag är också intresserad av kriminologi men vilka jobbmöjligheter efter examen finns egentligen? Att ta en polisexamen känns inte intressant i nuläget bara för att fylla sitt CV.
Citera
2011-02-06, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
Alltså gör det enkelt för dig, skriv att du är Fil. kand inom kriminologi?
Det är väl den officiella beteckningen och du undviker därmed problem som:

"Vad är" en kriminolog?
Tagit "Kriminolog I" 30hp? (eller Krim I + II + III = 90hp osv.)
Fil. kand?
Magister?
Master?
Doktor?

Off-Topic:

Är lite sugen att plugga vidare inom kriminologi, studerar det nu.
Hur ser arbetsmarknaden ut för de som bara läser en fil. kand inom kriminologi (med ex. sociologi)?
Finns ju 3 program (Lund, Mittuniversitetet och något till men glömt bort) för kriminologi + SU m.m. så finns det verkligen (kvalificerade och relevanta) jobb för alla studenter som är examinerade?

Har du någon koll på detta?
Vill ogärna behöva utbilda mig till elektriker eller byggare då inga jobb finns inom kriminologi efter att ha pluggat i 3år.

Jag har kombinerat mitt egna "program" så att säga för att nå min kandidatexamen. Jag har 30 hp Sociologi, 60 hp Teckenspråk och till sommaren 90 hp kriminologi (förhoppningsvis) vilket gör att jag kan sätta ihop en kandidatexamen med kriminologi som huvudämne. (Finns inget program på SU för kriminologi)

Jobbmöjligheterna är att du med en kandidatexamen inom kriminologin kan jobba inom Polisen (vill själv också bli utbildad polis så går en alternativ väg) Socialstyrelsen och hos Brå (Brottsförebyggande rådet)

Citat:
Ursprungligen postat av adnanisH
Jag är också intresserad av kriminologi men vilka jobbmöjligheter efter examen finns egentligen? Att ta en polisexamen känns inte intressant i nuläget bara för att fylla sitt CV.

Det skiljer sig att vara "kriminolog" och polis. Kriminologer studerar ju brottsligheten och mycket kring om varför man begår brott samt reaktionerna på brottslighet.
Poliser jobbar ju främst för att förhindra brottsligheten. Är ett mycket spännande område!

På tisdag får jag veta vilket ämne jag kommer att ha för att skriva min C-uppsats!
Citera
2011-02-06, 15:57
Medlem
Hej,

Jag vill inte spräcka ngn dröm eller så men jag har varit hos flera studievägledare som sagt att kriminologer har märkbart svårt att få jobb. Det verkar helt enkelt inte finnas så många jobb sett till antalet examinerade.

Men det torde ju vara en utmärkt nisch att kobinera med andra närliggande utbildningar, tex Polisutbildningen, forensik etc.
Citera
2011-02-06, 16:42
Medlem
Troians avatar
Citat:
Våra C-uppsatser ska vara metodologiskt korrekta och vetenskapliga för att bli godkända. Dock kan man ju alltid ifrågasätta reliabiliteten och validiteten.

Forskning bedrivs av forskare. Vetenskaplig och metodologisk korrekthet duger inte för att kalla det för forskning, enligt min mening. (I så fall kan man väl också kalla "x=x" för forskning.)
Citera
2011-02-06, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Forskning bedrivs av forskare. Vetenskaplig och metodologisk korrekthet duger inte för att kalla det för forskning, enligt min mening. (I så fall kan man väl också kalla "x=x" för forskning.)

Jo, fast fortfarande är C-uppsatsen klassad som forskning
Citera
2011-02-06, 17:25
Medlem
Citat:
Jag har kombinerat mitt egna "program" så att säga för att nå min kandidatexamen. Jag har 30 hp Sociologi, 60 hp Teckenspråk och till sommaren 90 hp kriminologi (förhoppningsvis) vilket gör att jag kan sätta ihop en kandidatexamen med kriminologi som huvudämne. (Finns inget program på SU för kriminologi)

Okej, precis det vet jag då jag själv studerar Krim på SU nu, och teckenspråk 60hp?
Något udda för att ingå i en fil.kand med kriminologi men kan vara jäkligt nyttigt iom. att du sticker ut från de andra kriminologerna.

EDIT:

Uttryckte mig klantigt, givetvis kan man tolka att när jag skrev "+ SU" menade jag att SU hade det som program. Menade "+ SU('s kurser i kriminologi)" och tog det för givet då jag själv visste det

Citat:
Jobbmöjligheterna är att du med en kandidatexamen inom kriminologin kan jobba inom Polisen (vill själv också bli utbildad polis så går en alternativ väg) Socialstyrelsen och hos Brå (Brottsförebyggande rådet)

Okej tack, jo jag har också sett det där så på SU's egna hemsida eller liknande men under hur det ser ut i verkligheten? Dvs. inte bara vad som står på utbildningarnas hemsida (ex. Lund, SU, Mittuniversitetet osv.) utan vad som egentligen gäller.

Hur stor chans har du att få ett kvalificerat jobb inom t.ex. polisen/brå/socialstyrelsen osv.?

Citat:
Ursprungligen postat av KruzerZwei
Hej,

Jag vill inte spräcka ngn dröm eller så men jag har varit hos flera studievägledare som sagt att kriminologer har märkbart svårt att få jobb. Det verkar helt enkelt inte finnas så många jobb sett till antalet examinerade.

Men det torde ju vara en utmärkt nisch att kobinera med andra närliggande utbildningar, tex Polisutbildningen, forensik etc.

Aj då, det jag har funderat på.

Var det nyligen du snackade med studievägledarna?
Något mer att tillägga ang. kriminologer och jobb?
Kanske man inte ska satsa på det med andra ord.
Senast redigerad av MrJohnDoe 2011-02-06 kl. 17:29.
Citera
2011-02-06, 17:58
Medlem
[quote=MrJohnDoe]Okej, precis det vet jag då jag själv studerar Krim på SU nu, och teckenspråk 60hp?
Något udda för att ingå i en fil.kand med kriminologi men kan vara jäkligt nyttigt iom. att du sticker ut från de andra kriminologerna.

EDIT:

Uttryckte mig klantigt, givetvis kan man tolka att när jag skrev "+ SU" menade jag att SU hade det som program. Menade "+ SU('s kurser i kriminologi)" och tog det för givet då jag själv visste det

Okej tack, jo jag har också sett det där så på SU's egna hemsida eller liknande men under hur det ser ut i verkligheten? Dvs. inte bara vad som står på utbildningarnas hemsida (ex. Lund, SU, Mittuniversitetet osv.) utan vad som egentligen gäller.

Hur stor chans har du att få ett kvalificerat jobb inom t.ex. polisen/brå/socialstyrelsen osv.?[quote]

Hur stor sannolikhet att få ett jobb bara för du har en utbildning kan jag tyvärr och troligen ingen annan heller svara på, eftersom då ligger det kring hur du är som person!

Att jag läste teckenspråk i 1 år var för att jag skulle gynnas av att kunna extra språk tills jag sökte polisen.
Och anledningen till att det blev sociologi först var för att jag inte 2006 kom in på kriminologin :P

Men kunde i alla fall kombinera detta till min fil.kand.
Så jag hoppas denna utbildning ska gynna mig då jag nästa månad söker till polishögskolan!

Vad tycker du om kriminologin på SU då?
Jerzy Sarnecki är ju så grym!
Citera
2011-02-06, 18:53
Medlem
Citat:

Hur stor sannolikhet att få ett jobb bara för du har en utbildning kan jag tyvärr och troligen ingen annan heller svara på, eftersom då ligger det kring hur du är som person!

Att jag läste teckenspråk i 1 år var för att jag skulle gynnas av att kunna extra språk tills jag sökte polisen.
Och anledningen till att det blev sociologi först var för att jag inte 2006 kom in på kriminologin :P

Men kunde i alla fall kombinera detta till min fil.kand.
Så jag hoppas denna utbildning ska gynna mig då jag nästa månad söker till polishögskolan!

Vad tycker du om kriminologin på SU då?
Jerzy Sarnecki är ju så grym!

Nu får jag faktiskt säga emot dig här:
Du säger att det är upp till dig som person som gör att du får jobb och jag håller inte med.
Det är utbildningen som gäller, däremot visst, är det flera som har samma utbildning är ju det andra personliga egenskaper (läs utbildningar dvs. språkkunskaper / andra kurser / andra program osv.) som gör det.

Om du t.ex. utbildar dig till civilingenjör så får du jobb för du har den utbildningen (om det är ett jobb som söker den kompetensen osv.) och inte pga. dina personliga egenskaper.

Så man kan ju säga (som någon sa) att det finns lite jobb för kriminologer generellt och då kanske man inte bör satsa på den utbildningen. Givetvis ska man göra det man gillar och brinner för men om man väger mellan flera alternativ kan ju oddsen att få jobb spela in.

Appropå Krim:

Tycker på det är för tok mycket litteratur och liknande (kompendium, saker man ska skriva ut) osv.
Redan i början är ribban satt ganska högt, går snabbt in på de teorierna som de kanske inte förklarar väl i början.
Av någon outgrundlig anl. så får man inte ut föreläsningsbilderna, det leder till att folk skriver sönder sig för att få med både det han säger och det som står på bilderna.

Ämnet är intressant, absolut men...ja... är väl mer sugen att göra egna undersökningar men för det måste man givetvis ha läst metodkurser m.m. men att traggla igenom 40st rapporter med en sjuhelvets massor av statistik är lagom roligt när man precis börjat med ämnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in