Nu har jag efter mycket svårigheter lyckats installera ubuntu på min dator.
Ska ta det från början.
Jag har redan windows 7 på datorn och vill av en anledning installera ubuntu för en grej, alltså ha en dual-boot.
Så jag partionerade utrymme till ubuntu på min hårddisk för spel och filer (har tre, en annan för windows 7 OSet... Plus en extern..).
Fixade ubuntu-installationen på en usb-sticka. När jag startade om och skulle installera ubuntu så gick det bra först (förutom att efter ungefär första steget så fryser sig eländet i 5-10minuter).
Jag valde då att installera "vid sidan om ett annat OS".
Eländet till installation gav mig då bara alternativet att installera på min externa hårddisk, inget annat, kopplade jag ur den och prövade igen så hittade den ingen HD.
Efter mycket om och men och många gånger då installationen inte funkade alls så man måste starta om flera gånger. SÅ sket jag i det och installerade den på min externa hårddisk, det gick bra coh jag antar att ubuntu är installerat där nu.
Nu till det verkliga problemet, HUR startar man skiten? Varje gång jag startar om datorn så går den automatiskt in på windows 7!
Jag har kollat runt lite i BIOS-inställningarna, men hittar ingen lösning.
BIOS -> Boot Order, och där väljer du att den ska boota från USB.
Annars så, folk har haft problem att intallera från USB förut och sen har det funkat att installera med en bränd skiva.
Kan säga så här också, jag försökte först med "Wubi", men det gick inte för den sa att den inte hittade "iso-filen" under installationen, trots att den låg där!
Han verkar inte ha varit inne och svarat på vad han har för format på hårddiskarna.
Men det är förmodligen NTFS, och på sin externa kan det lika gärna vara FAT32 då det är en USB enhet och dom brukar ha FAT32 ibland.
Och NTFS är ett Windows format som kan vara svårt att hittas/läsas av både Linux och Mac.
Så testa formatera om en hårddisk i FAT32 så kanske det löser sig?
Han verkar inte ha varit inne och svarat på vad han har för format på hårddiskarna.
Men det är förmodligen NTFS, och på sin externa kan det lika gärna vara FAT32 då det är en USB enhet och dom brukar ha FAT32 ibland.
Och NTFS är ett Windows format som kan vara svårt att hittas/läsas av både Linux och Mac.
Så testa formatera om en hårddisk i FAT32 så kanske det löser sig?
NTFS har inte varit något problem att läsa för Linux på bra med länge och skall funka utmärkt i senaste ubuntu.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!