2011-02-05, 21:45
Medlem
eken.ekens avatar
Kommer att bli tvungen att byta bakdäck till våren på min gamla kawa. Men ska man byta framdäck samtidigt? Hur funkar det? Sen undrar jag om man kan välja olika sorters "bredd" på däcken? Eller är alla exakt likadana? Samt hur mycket tror ni det kostar att få det gjort? Tack
Citera
2011-02-05, 21:50
Medlem
Bredd på däck beror ju på vad du har för fälg. Finns ingen idé att byta fram åxå om det finns bra med mönster kvar.

Köper du hos en handlare brukar montering och balansering ingå va? (osäker)

Ett tips, ta det lugnt dom första milen på nya däck. Ofta finns det en fet yta på däcken när dom är nya som kan göra dom lite halkiga...
/s106
Citera
2011-02-05, 22:15
Medlem
s-screams avatar
för mig kostade ett bakdäck 2000:- och montering 500:-.
Citera
2011-02-05, 23:09
Medlem
eken.ekens avatar
ok tack för svaren! Följande fundering kommer nog att verka korkad, men.. Jag förstår vad du menar stranger106 med bredden på fälgen och jag har väl svaret redan där. Det går alltså inte att få en aning bredare däck precis som med ett vanligt cykeldäck som det ju finns olika storlek/bredd på?
Skiljer sig olika däcks utformning fast dom passar samma fälg? Vart jag vill komma är att det ser ju coolare ut med bredare bakdäck. Men det är väl bara att acceptera, åker man gammal 80-talskawa är man inte så värst cool
Citera
2011-02-07, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eken.eken
ok tack för svaren! Följande fundering kommer nog att verka korkad, men.. Jag förstår vad du menar stranger106 med bredden på fälgen och jag har väl svaret redan där. Det går alltså inte att få en aning bredare däck precis som med ett vanligt cykeldäck som det ju finns olika storlek/bredd på?
Skiljer sig olika däcks utformning fast dom passar samma fälg? Vart jag vill komma är att det ser ju coolare ut med bredare bakdäck. Men det är väl bara att acceptera, åker man gammal 80-talskawa är man inte så värst cool

För mig går det ca 2,5 bakdäck på varje framdäck. Jag råder dig att använda dom däcks dimensioner som hojen är byggd för. Jag lovar att det kommer fungera bättre än sätta på ett bredare bakdäck. Detta gör ofta att hojen blir trögare att svänga med.
Citera
2011-02-08, 14:12
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eken.eken

Man kan visst vara cool med en 80-tals Kawa om det är rätt modell. Ännu coolare vore en från 70-talet, nämligen en H2!

Anyway, fälgens bredd sätter ju gränser man man kan töja de lite om man vill, så jo du kan dinga på ett lite bredare däck men det har en tendens att påverka kurvtagning och annat väldigt negativt. Har man en 1,85 fälg så brukar man kunna ha 130 mm brett som absolut MAX, men då kan man lugnt räkna med att man stöter på problem med väghållningen. I synnerhet kurvtagning.

Optimalt för en 1,85 bakfälg vore 110 till 120 mm, och då brukar det funka bra med 90 fram om det också är 1,85 där.

Men vad har du för storlek på fälgarna då?
Citera
2011-02-09, 10:53
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Man kan visst vara cool med en 80-tals Kawa om det är rätt modell. Ännu coolare vore en från 70-talet, nämligen en H2!

Anyway, fälgens bredd sätter ju gränser man man kan töja de lite om man vill, så jo du kan dinga på ett lite bredare däck men det har en tendens att påverka kurvtagning och annat väldigt negativt. Har man en 1,85 fälg så brukar man kunna ha 130 mm brett som absolut MAX, men då kan man lugnt räkna med att man stöter på problem med väghållningen. I synnerhet kurvtagning.

Optimalt för en 1,85 bakfälg vore 110 till 120 mm, och då brukar det funka bra med 90 fram om det också är 1,85 där.

Men vad har du för storlek på fälgarna då?
Japp! Min GpZ 1100 -81a var det iaf! (7 år sedan..)
Citera
2011-02-09, 12:49
Medlem
eken.ekens avatar
Hehe, den kanske är rätt så cool ändå!! Och tack för förklaringarna om dimensioner, nu ska jag inte äventyra hojens väghållning. Det är inte värt det... det ska vara roligt att köra och kännas bra.

Krafse, jag vet inte vad det är för dimensioner. Jag har hojen under massa bråte i ett garage som jag hyr men dom borde kunna kolla det på verkstan när jag lämnar in hojen snart i vår. Fan va man längtar tills man får ut o gasa! Inte så långt kvar nu
Citera
2011-02-10, 13:14
Medlem
Krafses avatar
Vad är det för hoj då? Går säkert att kolla på internet vad det är för fälgstorlek/ar.
Citera
2011-02-12, 00:48
Medlem
HoMohammeds avatar
Du bör kunna hitta något som passar här:

http://www.dackonline.se/Motorcykeldack.html
Citera
2011-02-13, 03:11
Medlem
eken.ekens avatar
ok tack för tipset Mohammed. Jag har en gpz 600r Krafse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in