2021-12-15, 11:27
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Miningen är ju självreglerande på så sätt att hashraten går ner om färre minar. Även om det är helt olönsamt kommer folk mina för att de vill stötta nätverket, och det behövs inte mer än låt säga 10 olika pooler/stora miners med någorlunda jämn hashrate för att 51%-attacker ska vara osannolika.
Frågan är om det finns en jämnbalans där avgifterna inte är för dyra, samtidigt som det är tillräckligt lönsamt att mine:a transaktioner i en värld utan blockrewards som sponsrar miningen?
Citera
2021-12-15, 12:39
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Frågan är om det finns en jämnbalans där avgifterna inte är för dyra, samtidigt som det är tillräckligt lönsamt att mine:a transaktioner i en värld utan blockrewards som sponsrar miningen?

Det finns gott om entusiaster som gärna minar även om det inte är lönsamt. I stort sett alla som minar monero idag går med förlust tex.
Citera
2021-12-15, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det finns gott om entusiaster som gärna minar även om det inte är lönsamt. I stort sett alla som minar monero idag går med förlust tex.
Jag tror att XMR drivs av helt andra slags människor än BTC. De flesta som driver XMR är mycket mer intresserade av tekniken. Det är min gissning. Det är väldigt få privatpersoner som minear BTC idag, eller är jag helt ute och cyklar?
Senast redigerad av david-taxi 2021-12-15 kl. 14:55.
Citera
2021-12-15, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Jag tror att XMR drivs av helt andra slags människor än BTC. De flesta som driver XMR är mycket mer intresserade av tekniken. Det är min gissning. Det är väldigt få privatpersoner som minear BTC idag, eller är jag helt ute och cyklar?
Om man är teknikintresserad är ju framför allt Ethereum väldigt intressant men även Bitcoin har många olika tekniska möjligheter och användningsområden. Monero är väl mest intressant om du ska köpa knark på Darknet. Och pga det kommer den aldrig att bli större än så.
Citera
2021-12-15, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Om man är teknikintresserad är ju framför allt Ethereum väldigt intressant men även Bitcoin har många olika tekniska möjligheter och användningsområden. Monero är väl mest intressant om du ska köpa knark på Darknet. Och pga det kommer den aldrig att bli större än så.
Vad jag förstått rätt så har XMR utvecklats ganska mycket sen 2018. Det är inte många som skulle minea BTC utan profit som det är folk som minear XMR utan profit. Folk som är emot ett övervakat samhälle kommer föredra XMR över BTC. Jag ser ingen större skillnad på XMR mot kontanter bortsätt från att XMR är decentraliserad, medan kontanter inte är det.

BTC har använts för droghandel tidigare också. Det är inget jag tycker är bra. Jag är bara väldigt fascinerad av tekniken. Båda har sina för- och nackdelar.
Citera
2021-12-15, 18:48
Medlem
Citat:

https://imgur.com/a/TBPrLcg

Monero är inte störe idag darför människor förstår inte riktigt hur transparent bitcoin egentligen är.
Monero är en vanlig coin med egenskaper som är normala.
Medans Bitcoin inte har egenskaper av en normal coin den är transparent och är svår att gömma.

Det är väldigt viktigt för många människor att man ska kunna ha sin egendom ifred utan att någon ska kunna se ens saldo eller vart man gör transaktioner. OBS! Även för människor som inte är kriminella.

Vi ser idag mer och mer grova crypto rån av just bitcoin då dessa personer förmodligen har blivit avslöjade med det transparenta system bitcoin har

Banker har till vis del jort detta bättre än bitcoin men inte helt och hållet och detta är mycket viktigt.

Exempel om du ger mig ditt Swedbank konto nummer så kan jag endast skicka pengar till dig jag kan inte söka på dina transaktioner eller se din historik det är endast dom som jobbar på banken som kan se det.

Senast redigerad av chucknorris2 2021-12-15 kl. 18:51.
Citera
2021-12-15, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chucknorris2

Monero är inte störe idag darför människor förstår inte riktigt hur transparent bitcoin egentligen är.
Monero är en vanlig coin med egenskaper som är normala.
Medans Bitcoin inte har egenskaper av en normal coin den är transparent och är svår att gömma.

Det är väldigt viktigt för många människor att man ska kunna ha sin egendom ifred utan att någon ska kunna se ens saldo eller vart man gör transaktioner. OBS! Även för människor som inte är kriminella.

Vi ser idag mer och mer grova crypto rån av just bitcoin då dessa personer förmodligen har blivit avslöjade med det transparenta system bitcoin har

Banker har till vis del jort detta bättre än bitcoin men inte helt och hållet och detta är mycket viktigt.

Exempel om du ger mig ditt Swedbank konto nummer så kan jag endast skicka pengar till dig jag kan inte söka på dina transaktioner eller se din historik det är endast dom som jobbar på banken som kan se det.

Hahahah +1

"Monero is what Bitcoiners thought they bought"

Om det hade varit så obvious hade folk köpt BTC redan 2011 och aldrig sålt. Men det är inte så obvious. Därför finns det en chans att folk grovt underskattar XMR.
Citera
2021-12-15, 20:27
Medlem
Madzen123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Hahahah +1

"Monero is what Bitcoiners thought they bought"

Om det hade varit så obvious hade folk köpt BTC redan 2011 och aldrig sålt. Men det är inte så obvious. Därför finns det en chans att folk grovt underskattar XMR.

Du har till viss del helt rätt.

XMR är oldschool pro-krypto.
Citera
2021-12-15, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madzen123
Du har till viss del helt rätt.

XMR är oldschool pro-krypto.
Ja, det va det jag menade, rätt ordval. Ingen marknadsföring, ingen mediahype, bara ren krypto.
Citera
2021-12-15, 22:49
Medlem
Leastons avatar
”Dom” som tydligen ska förbjuda Bitcoin enligt vissa verkar inte bestå av Powell och FED iaf…

POWELL: DON'T SEE CRYPTOCURRENCIES AS A FINANCIAL STABILITY CONCERN
Citera
2021-12-16, 23:16
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Monero är den enda cryptovaluta som är rimlig som just en valuta.
Bitcoin och ethereum är bra som vid transaktioner som kräver kontrakt, där transparens alla kan se är en styrka och tryghet i kontraktet. Stora transaktioner i fallet bitcoin, eller avancerade transaktioner i fallet ethereum.
Men som valuta, där du ska köpa mat på ett ställe, öl på ett annat, tågbiljett, en läsk i automat, en pokermatch hos polaren, en snabb tjänst av någon, och ja knark hos knarklangaren. Där är monero den enda rimliga.

Att hela världen kan följa din ekonomi och dina fysiska platser du varit och när, är heeelt värdelöst som valuta. Ingen vill ha det. Även om de tror sig inte bry sig, så sätter de sig själva i en utsatt position. Du hade nog känt dig lite obekväm om din ekonomi, köp, var och när, överföringar och till vem, de senaste 5 åren hade blivit öppet för alla att se, även om du var den lydigaste hunden i landet och aldrig ens tänkt tanken att göra något olydigt. Mycket mindre rumsrena skiter i hur rumsren du är, de kommer utnyttja denna information till din nackdel och kostnad.
Citera
2021-12-16, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Monero är den enda cryptovaluta som är rimlig som just en valuta.
Bitcoin och ethereum är bra som vid transaktioner som kräver kontrakt, där transparens alla kan se är en styrka och tryghet i kontraktet. Stora transaktioner i fallet bitcoin, eller avancerade transaktioner i fallet ethereum.
Men som valuta, där du ska köpa mat på ett ställe, öl på ett annat, tågbiljett, en läsk i automat, en pokermatch hos polaren, en snabb tjänst av någon, och ja knark hos knarklangaren. Där är monero den enda rimliga.

Att hela världen kan följa din ekonomi och dina fysiska platser du varit och när, är heeelt värdelöst som valuta. Ingen vill ha det. Även om de tror sig inte bry sig, så sätter de sig själva i en utsatt position. Du hade nog känt dig lite obekväm om din ekonomi, köp, var och när, överföringar och till vem, de senaste 5 åren hade blivit öppet för alla att se, även om du var den lydigaste hunden i landet och aldrig ens tänkt tanken att göra något olydigt. Mycket mindre rumsrena skiter i hur rumsren du är, de kommer utnyttja denna information till din nackdel och kostnad.
Ju fler som inte inser detta desto bättre för oss som inser det. Folk insåg inte vad BTC skulle bli. Jag ägde BTC 2011 men hade ingen tanke på att det var en investering. Jag använde det som betalning (ej droger). Även om XMR inte kanske blir något som BTC blivit så finns det alltid en liten chans. Det vi vet är att XMR har andra fördelar och löser en del av problemen som BTC har. Sen om det är tillräckligt vet vi fortfarande inte.
Senast redigerad av david-taxi 2021-12-16 kl. 23:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in