2014-06-01, 23:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klondiker
Du kan ladda ner multibit istället, då tankar den inte ner hela blockchainen. Går på några minuter.

Ja och nej. Det är väl säkert så till vida att sidan är väl ansedd och kommer sannolikt inte börja strula med dig, men generellt kan man väl säga att det aldrig är en god idé att ha pengar i en s.k. "hot wallet" som exempelvis en webbaserad plånbok. Det är då bättre att ha pengarna i en krypterad fil på datorn eller ännu hellre i pappersform, så kallad paper wallet. Har du pengarna i en paper wallet kommer du dock inte på ett lika smidigt sätt kunna sälja/spendera dina bitcoins så det är en avvägning du får göra med faktorer så som hur mycket pengar det är och när du ämnar spendera dom.
Den stod på 33 veckor i morses fortfarande.
Körde på den du sa, men inte testat nått idag.
Brukar normalt fatta saker rätt enkelt, men detta finns det ingen normal logik bakom.
Kanske jag ändrar mig när jag förstår processen, för nu är det nästan blankt
Citera
2014-06-02, 03:51
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Den stod på 33 veckor i morses fortfarande.
Körde på den du sa, men inte testat nått idag.
Brukar normalt fatta saker rätt enkelt, men detta finns det ingen normal logik bakom.
Kanske jag ändrar mig när jag förstår processen, för nu är det nästan blankt

Att cryptocoinklienter laggar efter i synkroniseringen är det vanligaste problemet. De kan stanna 'för evigt' med 'out of sync'. I andra fall kommer de ikapp, och till och med förbi, men i en 'fork'.
https://en.bitcoin.it/wiki/Fallback_Nodes
Du kan stoppa in nodes i din bitcoin.conf
https://en.bitcoin.it/wiki/Running_Bitcoin#Sample_Bitcoin.conf

Då och då behöver man i regel starta om från början. Glöm inte att spara din wallet när du tar bort annat från datamappen.
Citera
2014-06-02, 21:45
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
http://www.reddit.com/r/Bitcoin/comments/273vi2/if_you_just_received_800_bitcoin_out_of_the_blue/

Tråkig tråd från reddit. Någon skickar 800 BTC till fel adress. Några inlägg ner kommer det fram att han råkade skicka dem till...

Citera
2014-06-02, 21:49
Medlem
boms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
http://www.reddit.com/r/Bitcoin/comments/273vi2/if_you_just_received_800_bitcoin_out_of_the_blue/

Tråkig tråd från reddit. Någon skickar 800 BTC till fel adress. Några inlägg ner kommer det fram att han råkade skicka dem till...

LOL

Kan ju inte vara seriöst, 800 ....
Citera
2014-06-02, 21:49
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:

Med tanke på att det krävs ett antal bekräftelser för att en transaktion ska vara "godkänd" kanske det vore smart att ha "ångra betalning" som en inbyggd funktion i själva bitcoinprotokollet... Så innan det gjorts tre bekräftelser kan en överföring reverseras. Har det diskuterats nånstans i officiella kretsar? Finns säkert stora problem med det som jag inte tänkt på.
Citera
2014-06-02, 21:55
Medlem
boms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk

Med tanke på att det krävs ett antal bekräftelser för att en transaktion ska vara "godkänd" kanske det vore smart att ha "ångra betalning" som en inbyggd funktion i själva bitcoinprotokollet... Så innan det gjorts tre bekräftelser kan en överföring reverseras. Har det diskuterats nånstans i officiella kretsar? Finns säkert stora problem med det som jag inte tänkt på.

Skicka rätt bara och låt Mr.Karpeles ta hand om detta.

Edit: Alltså antingen skickar du rätt eller så skickar du fel. Att sitta och kolla om man har gjort rätt en timme efteråt. Varför ska det ge något
Senast redigerad av bom 2014-06-02 kl. 21:57.
Citera
2014-06-02, 22:16
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bom
LOL

Kan ju inte vara seriöst, 800 ....
Det är bekräftat att adressen tillhör Gox via deras databasdump från när de blev hackade (senast).

Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk

Jag tror säkerhetsfunktionerna måste komma innan transaktionen sker, alltså i klienten. Utan att tänka för mycket på det tror jag bara man skapar mer möjligheter för missbruk genom double-spend-attacker. Bitcoin Payment Protocol är väl tänkt att det ska lösa bland annat sådana här problem. Men det lär ta ett tag innan man har tillräckligt bra rutiner för att skydda sig mot de flesta användarmisstag och attackvektorer.

Edit: Ändrade länken
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2014-06-02 kl. 22:18.
Citera
2014-06-03, 00:58
Medlem
boms avatar
Citat:
Jag tror säkerhetsfunktionerna måste komma innan transaktionen sker, alltså i klienten. Utan att tänka för mycket på det tror jag bara man skapar mer möjligheter för missbruk genom double-spend-attacker. Bitcoin Payment Protocol

Ja det fungerar inte. Om man ger sina pengar till fel person på internet kan man bara be om att få pengarna tillbaka då? Vissa lämnar ju ut sin bank-kod och vISA kort-nummer för att någon på deras vänner lista frågar dom. Iallafall av vad jag har sett på tv.
Citera
2014-06-03, 19:03
Medlem
konstigkille93as avatar
Hejsan! Vill överföra btc till mitt bankkonto (alltså i riktiga pengar). Jag har just nu runt 0.2 btc på en hemsida som jag tänkt överföra till blockhain. Har skapat en plånbok på blockhain och nu vet jag inte vad jag ska göra? Har en adress som jag kan skicka bitcoinsen till men vad gör jag efter att bitcoinsen kommit fram till plånboken?
Citera
2014-06-03, 19:09
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstigkille93a
Hejsan! Vill överföra btc till mitt bankkonto (alltså i riktiga pengar). Jag har just nu runt 0.2 btc på en hemsida som jag tänkt överföra till blockhain. Har skapat en plånbok på blockhain och nu vet jag inte vad jag ska göra? Har en adress som jag kan skicka bitcoinsen till men vad gör jag efter att bitcoinsen kommit fram till plånboken?
Vill du ha "riktiga" pengar, dvs fiat så får du först sälja dina BTC på en exchange. Du får skapa ett konto hos en sådan och sälja där.
Citera
2014-06-03, 19:11
Medlem
konstigkille93as avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MontyBurns
Vill du ha "riktiga" pengar, dvs fiat så får du först sälja dina BTC på en exchange. Du får skapa ett konto hos en sådan och sälja där.
Som t.e.x. btcx? Och vet du hur länge det tar innan man får pengarna in på kontot?
Citera
2014-06-03, 19:13
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstigkille93a
Som t.e.x. btcx? Och vet du hur länge det tar innan man får pengarna in på kontot?
Tar väl lika länge som en banköverföring, säkert 2-3 dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in