2013-04-14, 10:24
Medlem
zickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakaph8s
Stämmer, dom är borta...

Så teoretiskt kan alla 21 miljoner bitcoins tappas bort när dom skapats klart.

Tack för svar. Jag är möjligtvis naiv när jag fantiserar om ett sätt för staterna att undergräva bitcoin genom att över tid köpa på sig mängder av bitcoins bara för att "gräva ner dessa i backen". Eller?
Citera
2013-04-14, 10:26
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zickan
Tack för tipset, mycket informativt.

Är det någon som vet vad som händer med bitcoins i en plånbok som tappas bort eller där lösenordet glöms? Är dessa bitcoins för alltid låsta ungefär som nedgrävda pengar?
Om det är möjligt att hitta borttappade plånböcker i databasen är jag övertygad om att det är några som sitter och försöker klura ut hur man kan öppna dem. Skulle det finnas en säkerhetsbrist i koden kommer den med tiden att hittas och då står man inför att ens plånbok töms på ett par milisekunder. Att det inte går idag betyder inte att BitCoins wallets är säkra imorgon. Jag tror vi kommer se någon form av moderdatabas i framtiden där man skyddar plånböcker från att plundras på något smart sätt.

För er som har BitCoins kan jag ge glädjande besked att marknadsdatan i skrivande stund ser lite mer normal ut. Senaste veckan har den varit väldigt underlig, men de sneaste 24 timmarna ser ut som en vanlig marknad med enda undantaget att den är lite volatil vilket kan förklaras med att det är så lite likviditet på marknaden.
Citera
2013-04-14, 10:27
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Jag är övertygad om att de som investerat i bitcoins kommer att bli besvikna. Jag ger det till 2015 sen är det någon/några som har listat ut hur man bäst blåser er alla. (Det kan dom iofs redan gjort men väntar på en större "volym" så att säga innan de drar undan mattan.) Så fungerar världen.

Mvh

Många av oss har redan tagit ut en vinst, så nä, vi kommer inte bli besvikna.
Citera
2013-04-14, 10:29
Medlem
Atticus-Finchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parrabol
Det blir ju så att man måste spekulera lite innan man beställer, speciellt med dom här pengarna. Men det ja satte in har iaf ett speciellt ändamål och jag dreglar nästan här när ja kollar sr

Hör och häpna, 1.35 BTC på kontot 07.55 imorse
Citera
2013-04-14, 10:31
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Jag är övertygad om att de som investerat i bitcoins kommer att bli besvikna. Jag ger det till 2015 sen är det någon/några som har listat ut hur man bäst blåser er alla. (Det kan dom iofs redan gjort men väntar på en större "volym" så att säga innan de drar undan mattan.) Så fungerar världen.

Mvh

vem sitter och håller på en valutainvestering i två år?
Citera
2013-04-14, 10:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Om det är möjligt att hitta borttappade plånböcker i databasen är jag övertygad om att det är några som sitter och försöker klura ut hur man kan öppna dem. Skulle det finnas en säkerhetsbrist i koden kommer den med tiden att hittas och då står man inför att ens plånbok töms på ett par milisekunder. Att det inte går idag betyder inte att BitCoins wallets är säkra imorgon. Jag tror vi kommer se någon form av moderdatabas i framtiden där man skyddar plånböcker från att plundras på något smart sätt.

För er som har BitCoins kan jag ge glädjande besked att marknadsdatan i skrivande stund ser lite mer normal ut. Senaste veckan har den varit väldigt underlig, men de sneaste 24 timmarna ser ut som en vanlig marknad med enda undantaget att den är lite volatil vilket kan förklaras med att det är så lite likviditet på marknaden.

Vilken databas?

.
Citera
2013-04-14, 10:37
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vilken databas?

.

Blockchain
Citera
2013-04-14, 10:53
Medlem
Compwizards avatar
Kanske en dum fråga.. men måste fråga iallfall när man är nybörjare inom området...

Stämmer det verkligen att man får betala runt 770 :- för för 1 BITCOIN???

va inne på kapiton.se och tänkte fixa lite så jag kan handla på SR... Det är något ja inte fattar tror ja för priserna på SR är ju i såfall inte av denna värld...

Tex Marijuana 1 g 0,82 B = 631 kr... Nått som inte stämmer..? hehe ursäkta men är som sagt ny inom ämnet...

Tacksam för svar...

Mvh Compwiz
Citera
2013-04-14, 10:57
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Compwizard
Kanske en dum fråga.. men måste fråga iallfall när man är nybörjare inom området...

Stämmer det verkligen att man får betala runt 770 :- för för 1 BITCOIN???

va inne på kapiton.se och tänkte fixa lite så jag kan handla på SR... Det är något ja inte fattar tror ja för priserna på SR är ju i såfall inte av denna värld...

Tex Marijuana 1 g 0,82 B = 631 kr... Nått som inte stämmer..? hehe ursäkta men är som sagt ny inom ämnet...

Tacksam för svar...

Mvh Compwiz

Kapiton brukar ligga efter i pris, kolla t.ex. Bitstamp för mer uppdaterade priser. Men ja, den ligger runt 750-800 för tillfället. Måste vara svårt för handlarna på SR att hinna med att prisjustera när värdet är så ojämnt, helt klart en av valutans stora svagheter atm. Det är som att ha en tjugo i fickan som är fär 5 kr ena dagen och 60 andra...
Citera
2013-04-14, 11:26
Medlem
zickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012

Hur ska någon överhuvudtaget kunna skilja en borttappad plånbok från en som inte är det? Att den inte använts på ett tag är ju inte det samma som att den är borttappad. Skulle det finnas en möjlighet att kapa någons plånbok spelar det väl ingen roll om den är borttappad eller inte?

Om någon ska förvalta och ansvara för en "modertdatabas" försvinner ju lite av poängen med bitcoins.
Citera
2013-04-14, 12:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hur ska någon överhuvudtaget kunna skilja en borttappad plånbok från en som inte är det? Att den inte använts på ett tag är ju inte det samma som att den är borttappad. Skulle det finnas en möjlighet att kapa någons plånbok spelar det väl ingen roll om den är borttappad eller inte?

Om någon ska förvalta och ansvara för en "modertdatabas" försvinner ju lite av poängen med bitcoins.

Precis, däremot är det förstås inget som hindrar att någon sätter upp en tjänst dit du kan flytta din plånbok. Det skulle också vara möjligt att implementera en lösning där användare som inte är aktiva överlåter sina plånböcker till de övriga medlemmarna.

På det sättet skulle kollektvet ärva de dödas plånböcker såvida det inte finns andra arvtagare som känner till och tar över plånböckerna. Det här skulle dock kräva ett stort förtroende för den parten som hostar tjänsten och en sådan lösning skulle därför sannolikt inte locka många, även om man skulle kunna få arvsvinster på det sättet.

.
Citera
2013-04-14, 12:40
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:

Du ser ingen skillnad i att plocka upp en plånbok från gatan och att ta den ur någons inneficka? Borttappade plånböcker som inte haft aktivitet på 6 månader eller längre kan man anta är övergivna eller inte aktiva från ägaren. Dessa är givetvis dem man tar först för en plånbok som är aktiv kommer omedelbart att leda till att någon slår larm om att något är fel. Jag vet inte hur det ser ut med plånböcker i databasen men knäcker man systemet och plockar ett tiotal övergivna plånböcker med 10~100 BitCoins är det en mindre förmögenhet man kommer över,. Det är först när dessa tar slut som man lägger upp planer för att hacka de större aktiva plånböckerna. Sedan kanske man låter bli plånböcker kopplade till SR för att de troligen har någon ägare som bara inte är aktiv men fortfarande håller koll på dem.

Om någon hackar systemet är problemet hur man får ut värden utan att identifiera sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in