2011-02-05, 17:43
Medlem
Stevies avatar
Hej!

Tänkte installera Ubuntu för att köra samma system på min netbook som vi kör i skolan när vi programmerar.

På min netbook har jag win 7 och hittade http://www.ubuntu.com/desktop som säger att jag kan installera Ubuntu direkt via windows.
Givet och taget tänkte jag, och tankade filerna och installerade.
Allt fungerade som det skulle, ubuntu installerades tills den startade om datorn. Sedan fick jag upp en meny där jag skulle välja medan ubuntu och windows 7. Då valde jag ubuntu och kom sedan in i en ny meny med följande val:
Ubuntu generic
ubuntu generic recovery
windows vista (?)
windows 7

Väljer jag generic så verkar det som allt som händer är att terminalen startas (?) och jag loggar in med acc och lösen som jag angav i wubi. Sen ser det ut som att jag är inne i terminalen.

Vad ska jag göra nu? Är helt lost...
Citera
2011-02-05, 17:46
Medlem
angelofsins avatar
Jadu något är som det inte ska. Testa att kör startx och se vad som händer.
Citera
2011-02-05, 18:52
Medlem
Stevies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelofsin
Jadu något är som det inte ska. Testa att kör startx och se vad som händer.

Skärmen blir svart, datorn är fortfarande igång?

Jag har bara 1 partition - C:/. Är det fel, ska man kanske installera på en annan partition?

Förlåt, jag är itne så bra på detta. :P
Citera
2011-02-05, 18:57
Medlem
Varför tog du inte http://www.ubuntu.com/netbook när du har en netbook. Kanske fungerar den bättre än desktop-varianten?
Citera
2011-02-06, 09:50
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Avinstallera skiten via lägg till/ta bort. Krymp C: sök på hur du gör i win 7. Sen när du installerar, med riktig CD, väljer du "använd opartitionerat utrymme".
Citera
2011-02-06, 11:31
Medlem
Stevies avatar
Sorry vet inte varför jag sa netbook, helt snurrig efter allt plugg hehe. Det är min laptop jag tänker på som är en 11.6tummare. :P

VonKnorrhane - jag har ingen CDlåda på den. Bara en isofil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in