• 1
  • 2
2011-02-05, 13:27
Medlem
Jahaudus avatar
Hej alla! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite goda ideer.

Jag har en vän som har varit svårt sjuk under en längre tid. Fick nyligen veta att hon har blivit blind och att hon aldrig mer kommer att se. Nu närmar sig hennes 30-års dag och jag skulle vilja ge henne den perfekta presenten.
Ljudböcker får hon alldeles säkert en hel hög av, jag är ute efter något mer speciellt. Allt som har med mat och smaker att göra går också bort, då hon får mat via sond, hon har heller ingen kraft till att gå ut, annars hade en musikupplevelse el liknande kanske kunnat vara något...

Jag har som sagt funderat en hel del utan att komma på något som jag känner mig nöjd med. Denna tjej är en av mina bästa vänner, så det känns oerhört viktigt för mig. Era förslag är mer än välkomna!
Citera
2011-02-05, 13:31
Medlem
Cannabias avatar
skivor? en massös som kommer hem till henne och masserar henne en katt?

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...le=Gyrobollen&
Senast redigerad av Cannabia 2011-02-05 kl. 13:38.
Citera
2011-02-05, 13:36
Bannlyst
Något som är skönt att ta på.
Citera
2011-02-05, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severoth
En HDTV
rofl

En fet musikanläggning med stora knappar.
Citera
2011-02-05, 13:42
Medlem
Jahaudus avatar
Tackar för både snabbt och schysst svar! Ja känseln har hon ju kvar och hon har alltid älskat djur. Du har fått mig att tänka i lite nya banor, jag ska fundera vidare. Tack igen! ( ..till cannabia )
Senast redigerad av Jahaudu 2011-02-05 kl. 13:47.
Citera
2011-02-05, 13:43
Medlem
DVDGs avatar
Massage tycker jag också är en bra idé!
Citera
2011-02-05, 13:44
Medlem
Eliza CTs avatar
Välkommen till Flaschback!
En jättesvår fråga. Svårt nog i vanliga fall att hitta på något bra.
Blir ju att utgå från dom övriga sinnena kanske: hörsel, lukt och känsel.

Ligger hon på sjukhus kanske inte dofter är så bra (är hon hemma eller är möjlighet att hon kommer hem snart?) Annars finns ju doft och hudvårdsprodukter i alla prislägen. (är man sjuk så är det faktiskt skönt att få skämma bort sej lite då man inte känner sej speciellt fräsch i situationen)

Något lite speciellt klädplagg eller annan textilprodukt som man kanske inte köper själv direkt?(med tanke på känsel)

En möjlighet är ju faktiskt att ta kontakt med en lokal förening för blinda och helt enkelt fråga dom om vad en blind skulle uppskatta mer än något annat! Om du inte fastnar för något förslag här.
Hoppas du kommer på något riktigt lämpligt!
Mvh
Senast redigerad av Eliza CT 2011-02-05 kl. 13:48.
Citera
2011-02-05, 14:00
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Välkommen till Flaschback!
En jättesvår fråga. Svårt nog i vanliga fall att hitta på något bra.
Blir ju att utgå från dom övriga sinnena kanske: hörsel, lukt och känsel.

Ligger hon på sjukhus kanske inte dofter är så bra (är hon hemma eller är möjlighet att hon kommer hem snart?) Annars finns ju doft och hudvårdsprodukter i alla prislägen. (är man sjuk så är det faktiskt skönt att få skämma bort sej lite då man inte känner sej speciellt fräsch i situationen)

Något lite speciellt klädplagg eller annan textilprodukt som man kanske inte köper själv direkt?(med tanke på känsel)

En möjlighet är ju faktiskt att ta kontakt med en lokal förening för blinda och helt enkelt fråga dom om vad en blind skulle uppskatta mer än något annat! Om du inte fastnar för något förslag här.
Hoppas du kommer på något riktigt lämpligt!
Mvh

Tack Eliza! Det är folk som du som får en att vilja gå med på flashback
Hörsel och känsel är de sinnen som jag får rikta in mig på, lukt smak och klart syn går tyvärr inte. Att ta kontakt med en förening låter som en smart tanke, det ska jag göra.
Citera
2011-02-05, 14:03
Medlem
Förväntas hon bli bättre(bortsett från syn då) och kommer hem någon gång ?
Citera
2011-02-05, 14:20
Medlem
Knotknets avatar
Ta kontakt med någon eller några musiker och fixa en spontan konsert i sjuksalen. Det hade jag uppskattat.
Citera
2011-02-05, 14:23
Medlem
Dalailamas avatar

Välkommen till Flashback!

Tråkigt att höra om din vän, jag hoppas verkligen att hon blir bättre.

Om jag var du så skulle jag ge bort någonting som symboliserar att du verkligen bryr dig om henne.
Hittade t.ex. detta smycke på Amazon. Det står LOVE med blindskrift på baksidan.

Om du söker på t.ex. Ebay eller Amazon på "braille jewelry" så finner du fler alternativ.

Annars så kanske en Ipod skulle kunna vara något (till ljudböcker och musik). Apple har flera funktioner som gör det möjligt för blinda att använda sig av deras produkter utan problem (mer info: http://www.nillabyte.com/entry.php?2...-User-s-Review )
Citera
2011-02-05, 14:25
Medlem
R.B.Scotts avatar
Försök att ordna så att någon person hon beundrar kan komma och hälsa på för att talas vid en stund. Kanske en artist eller skådis. Det skulle nog vara en upplevelse för livet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in