2011-02-05, 11:41
Medlem
Emerains avatar
hej!
jag har nyss köpt en acer aspire 3820t, en laptop. jag fick för mig att precis som på mina gamla datorer installera linux parallelt med windows, men nu har jag ändrat mig och vill bara ha windows.

då jag har låtit grub skriva över mitt mbr så behöver jag fixa det igen. och enligt vissa så duger det inte med att bara sätta in en windows 7-skiva, försöka nå recovery console och köra fixmbr.

någon osm vet mer och som kan hjälpa? har sökt på google men hittar inget som verkar fungera. de pratar om att hitta någon fil på sin recovery-partition, men jag hittar inte de filerna. (wmwrmbr och något mer)
Citera
2011-02-05, 11:45
Bannlyst
http://www.ehow.com/how_4836283_repair-mbr-windows.html

Första träffen på google.
Citera
2011-02-05, 12:31
Medlem
evelyn.ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
hej!
jag har nyss köpt en acer aspire 3820t, en laptop. jag fick för mig att precis som på mina gamla datorer installera linux parallelt med windows, men nu har jag ändrat mig och vill bara ha windows.

då jag har låtit grub skriva över mitt mbr så behöver jag fixa det igen. och enligt vissa så duger det inte med att bara sätta in en windows 7-skiva, försöka nå recovery console och köra fixmbr.

någon osm vet mer och som kan hjälpa? har sökt på google men hittar inget som verkar fungera. de pratar om att hitta någon fil på sin recovery-partition, men jag hittar inte de filerna. (wmwrmbr och något mer)

leta efter eRecovery där finns det du söker
Citera
2011-02-05, 13:49
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenfrys
http://www.ehow.com/how_4836283_repair-mbr-windows.html

Första träffen på google.
synd bara att det är en allmän fixa ditt mbr. och det har jag hittat, du kanske inte läste mitt inlägg ordentigt?
ACER har en eget mbr för att bland annat att vid boot kunna trycka alt-f10 eller bara f10 för att komma åt återställningspartitionen. det mbr win7-dvdn kommer ge mig ger inte den funktionen, plus att den inte ställer in första partitionen (återställningspartitionen) som dold för vanliga os: et.

Citat:
Ursprungligen postat av evelyn.t
leta efter eRecovery där finns det du söker
säker? för jag har provat att använda eRecovery, och den varnar att den återställer min C:\ till grundläge vid köp, inte ett tal om partitioner / mbr.
Citera
2011-02-07, 19:55
Medlem
Emerains avatar
har löst det

lyckades efter en del googlande hitta de två filerna jag behövde. körde dem i en terminal och nu är allt nice igen.

ska för säkerhetsskull ta en kopia på mitt mbr via dd och spara på säker plats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in