2011-02-05, 10:37
Medlem
jag har som jag sagt tidigare en skuld på fogden på 50 000- 60 000k. min fråga är om man hinner ifatt räntor och allt om ma nlyckas få en avb.plan på säg, 1000-1500kr i månaden? det tar ju sin tid att betala in skiten med den summan men det skulle lätta en hel del i själen om man bara fick börja betala dom.

vad tror ni??
Citera
2011-02-05, 10:42
Medlem
Legogubbes avatar
Jag tycker inte att 50-60k är någon stor skuld. Du borde lätt kunna bli av med den inom max 5 år.
Citera
2011-02-05, 10:43
Medlem
Iveccs avatar
Jäklar, 60 000k. Måste ha varit ett jäkla liv du levt
Citera
2011-02-05, 10:48
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruz78
jag har som jag sagt tidigare en skuld på fogden på 50 000- 60 000k. min fråga är om man hinner ifatt räntor och allt om ma nlyckas få en avb.plan på säg, 1000-1500kr i månaden? det tar ju sin tid att betala in skiten med den summan men det skulle lätta en hel del i själen om man bara fick börja betala dom.

vad tror ni??
Vad tar fogden i ränta?? 6% 3600/år i så fall.
Am på 1500 bör ju räcka men det skulle ta tid, ca 1200 är en am resten ränta. 60K/1.2 = runt 50 månader. Länge...
Är du en god förhandlare kan du ju prata med banken om ett lån och betala hela KF-skulden och sen är ditt problem banken, med ouppsägbart autogiro på din lön (?) kan det ev ge en lägre ränta.
Allt hänger på om KF accepterar en avbetaln plan, deras ränta och vad banken säger..
Citera
2011-02-05, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
Jäklar, 60 000k. Måste ha varit ett jäkla liv du levt

ett jävligt ovisst och oroligt liv. har alltid fixat jobb och dragit in min egen hyra och mat, men även gjort en del mindre hyggliga saker då det krisat. sem har man väl lånat lite ibland av vänner och flickvänner. men grejen är att jag jobbat inom vården och bara fått timanställningar och det har varit ett helvete ibland att kirra hyra och mat. jag betalar underhåll nu och csn, men med tanke på att jag haft olika löner varje månad har jag fått skita i de två senaste vissa månader.

har inte haft det så lätt, men visst hade jag kunnat gjort annorlunda i tidigare år nu med facit på handen, men jag har flytt då och inte pallat.
Citera
2011-02-05, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
Am på 1500 bör ju räcka men det skulle ta tid, ca 1200 är en am resten ränta. 60K/1.2 = runt 50 månader. Länge...
Är du en god förhandlare kan du ju prata med banken om ett lån och betala hela KF-skulden och sen är ditt problem banken, med ouppsägbart autogiro på din lön (?) kan det ev ge en lägre ränta.
Allt hänger på om KF accepterar en avbetaln plan, deras ränta och vad banken säger..

banklån? jag har en skuld på fogden. vakna.
Citera
2011-02-05, 10:53
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruz78
ett jävligt ovisst och oroligt liv. har alltid fixat jobb och dragit in min egen hyra och mat, men även gjort en del mindre hyggliga saker då det krisat. sem har man väl lånat lite ibland av vänner och flickvänner. men grejen är att jag jobbat inom vården och bara fått timanställningar och det har varit ett helvete ibland att kirra hyra och mat. jag betalar underhåll nu och csn, men med tanke på att jag haft olika löner varje månad har jag fått skita i de två senaste vissa månader.

har inte haft det så lätt, men visst hade jag kunnat gjort annorlunda i tidigare år nu med facit på handen, men jag har flytt då och inte pallat.

Jag syftade mer på summan, k=1000, varpå du skriver 60 000k vilket blir 60 000 000. Det krävs nog mer än csn-lån och lån av vänner för att skrapa ihop det

Av ren nyfikenhet, vilken utbildning gick du?
Citera
2011-02-05, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
Jag syftade mer på summan, k=1000, varpå du skriver 60 000k vilket blir 60 000 000. Det krävs nog mer än csn-lån och lån av vänner för att skrapa ihop det

Av ren nyfikenhet, vilken utbildning gick du?

okej, 60K. sorry.

jag läste upp min agymnasiebetyg 02-03
nu är jag undersköterska. tjänar piss där jag är nu (privatföretag)
Citera
2011-02-05, 12:23
Medlem
DN hade idag en artikel att det kan vara svårt att sköta sin privatekonomi rent allmänt om man inte är tillräckligt bra på att räkna (http://www.dn.se/ekonomi/lar-dig-mat...-bli-utraknad). Svaret på din fråga borde du, för din egen skull, lära dig räkna ut själv.

När man säger ränta menar man årlig ränta vanligtvis. Anta att den är 6%.

Varje år måste du då betala 0,06 * lånet i ränta. I detta fall 0,06 * 60000 = 3600, som skrivet ovan. Det går 12 månader på ett år, du betalar in minst 12 * 1000 enligt din avbetalningsplan.

Alltså har du råd med amortering på 12000-3600 kr med det upplägget, och är efter ett år skyldig 51600. 6% ränta på 51600 är ju en mindre summa, så år 2 kan du avsätta mer pengar till amortering, osv.

Du borde återigen lära dig räkna ut sånt här själv.
Citera
2011-02-05, 13:13
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45

KFM tar ingen ränta och får inte ingå avbetalningsplaner. Då får man vända sig till fordringsägarna (i vars fordringar räntesatsen kan variera mellan noll och 30-40 procent). KFM utmäter tillgångar. Finns det inga tillgångar får man betala in så mycket man kan på skulderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in