2011-02-05, 07:26
Medlem
Lafes avatar
Operativsystem: Vista 64-bit
Service Pack: Vet ej
Antivirus: avast
Brandvägg: Vet ej/ingen?
Märkesdator eller självbyggd: Självbyggd
Problembeskrivning: Hänger sig totalt, och då menar jag att man inte kan göra ett jota förutom att hålla inne av/på-knappen på datorn tills den dör. Precis innan datorn hänger sig så flimrar skärmen till en smula, sedan är den helt fryst. Banners eller liknande som rör sig står helt stilla också. Allt detta började hända igår, dagen innan funkade allt perfekt. Jag har inte installerat något eller gjort något speciellt.
Felmeddelande: Inget.
Försökt hittills: Lät datorn stå på med olika program uppe för att se om det var något av dem som orsakade det men inte kommit fram till något hittills riktigt - den hängde sig dock inte när jag inte hade GOogle Chrome igång. Varje gång jag har haft det programmet igång har datorn hängt sig efter ett tag.
Vad har du för skiva till Windows: Vet ej, var år och dar sedan jag installerade det.
Citera
2011-02-05, 09:00
Medlem
christerys avatar
Hjälper säkert inte, men då har du gjort nåt desperat till att börja med innan Vista folket vaknat vid 12 snåret.

Ut med alla yttre kablar.

Upp med locket, rucka i alla "kort", lös med minneskapslarna och tebax med dom. Glöm inte sp. kablarna till moderkakan. Den skall ruckas på åxå - lös å tebax. Är det damm så blås rent.

Tänk på statisk risk (ESD) så du inte förvärrar situationen.

Ihop med allt, uppgradera a-viren (visst var det avast...) och om du inte har igång windoze brandväggen så tanka zonealarm när du pillat igång den.

Tebax med alla kablar, använd fixeringsskruvarna som finns på diverse kontakter.

Om du har en annan skärm, så prova byt till den ett tag. (pga flimmret, kan dock vara sp.matningen)

Gör en varm macka och vänta på att nån med Vista kunskaper har vaknat.

Inte sett Vista mer än på bild så jag skulle normalt sett tipsa om att kolla eventloggern om det nu finns nån. Men har man inte kikat i den tidigare så ser man inte så lätt om nåt program mår dåligt.

Varför inte uppdatera till senaste drivrutiner när du en gång håller på, BIOS skulle jag inte uppdatera om det inte absolut krävs. Detta pga att OM det går fel så
Citera
2011-02-05, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lafe
Operativsystem: Vista 64-bit
Service Pack: Vet ej
Antivirus: avast
Brandvägg: Vet ej/ingen?
Märkesdator eller självbyggd: Självbyggd
Problembeskrivning: Hänger sig totalt, och då menar jag att man inte kan göra ett jota förutom att hålla inne av/på-knappen på datorn tills den dör. Precis innan datorn hänger sig så flimrar skärmen till en smula, sedan är den helt fryst. Banners eller liknande som rör sig står helt stilla också. Allt detta började hända igår, dagen innan funkade allt perfekt. Jag har inte installerat något eller gjort något speciellt.
Felmeddelande: Inget.
Försökt hittills: Lät datorn stå på med olika program uppe för att se om det var något av dem som orsakade det men inte kommit fram till något hittills riktigt - den hängde sig dock inte när jag inte hade GOogle Chrome igång. Varje gång jag har haft det programmet igång har datorn hängt sig efter ett tag.
Vad har du för skiva till Windows: Vet ej, var år och dar sedan jag installerade det.
systemåterställa?
Citera
2011-02-05, 10:21
Medlem
-Mackan-s avatar
Nu vet jag inte om vi ska skylla allt på vista ÄN.

Men eftersom jag vet att värme ofta är orsaken till frysningar så tänker jag tippsa dig om att öppna datorlådan och damsuga ur allt damm. Kolla noga på alla fläcktar så att det inte finns allt för mycket damm, dammsug ur datorn så det blir rent och fint! Om möjligt ställ ner damsugarstyrkan på lägsta och damsug ur dammet!

Detta bör hjälpa en del, annars kanske du kan uppgradera ditt OS till Windows 7?

Hoppas det löser sig / -Mackan-
Citera
2011-02-05, 11:05
Medlem
Lafes avatar
Testade precis att systemåterställa - återstå att se om det har haft någon effekt. Intressant var att när jag hade återställt (återställning var satt till för två dagar sedan då allt funkade bra) så öppnade jag Google Chrome och då meddelade den mig något i stil med att mina "personliga utseendeinställningar inte kunde laddas, eftersom jag inte använder den senaste versionen av Chrome. Var snäll och uppgradera blabla". Såvitt jag vet har datorn bara hängt sig när Chrome har varit uppe. Kan det ha med det att göra? Jag har inte medvetet installerat en ny version av chrome, men den kanske uppdaterade sig själv automatiskt så att säga och nu återställde min dator till den tidigare versionen som fungerade? Eller låter det lite far fetched att datorn skulle hänga sig p.g.a. det? :P
Citera
2011-02-06, 12:46
Medlem
Lafes avatar
Fortfarande samma problem - datorn startade precis också om sig själv när jag satt och spelade ett spel... Svårt att hitta något relevant när man googlar tycker jag, men det verkar som att köra någon form av registry cleaner är att rekommendera. Vad ska man använda för program för det osv? Och vad är det mer som kan vara fel?
Har testat samtliga förslag här i trådan, men inget har precis hjälpt. Tack ändå för svaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in