2011-02-04, 23:37
Bannlyst
Kalle som r 18 r gammal frlorar go-cart tvlingen mot ett gng 14-ringar. Han kommer sist.
Kalle har krt go-cart i fyra mnader en gng i veckan och fjortonringarna kr fr frsta gngen.

Hur fan r detta mjligt, tnker kalle.
Kalle kommer fram till slutsatsen att det mste bero p att han hade en dlig bil, att han kr bilen med en mer utvecklad frarteknik, en teknik som tar lng tid att behrska men som r mycket bttre n alla andra frartekniker nr denna teknik vl r fullt behrskad.

Sanningen r att Kalle suger.
Kalle har rationaliserat?

Hur gr tankegngarna, knslorna och de mentala processerna frn och med att kalle inser att han frlorat till att kalle str dr med dessa rationaliserade slutsatser?
Citera
2011-02-04, 23:43
Medlem
harrybooys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fysikmotor
Kalle som r 18 r gammal frlorar go-cart tvlingen mot ett gng 14-ringar. Han kommer sist.
Kalle har krt go-cart i fyra mnader en gng i veckan och fjortonringarna kr fr frsta gngen.

Hur fan r detta mjligt, tnker kalle.
Kalle kommer fram till slutsatsen att det mste bero p att han hade en dlig bil, att han kr bilen med en mer utvecklad frarteknik, en teknik som tar lng tid att behrska men som r mycket bttre n alla andra frartekniker nr denna teknik vl r fullt behrskad.

Sanningen r att Kalle suger.
Kalle har rationaliserat?

Hur gr tankegngarna, knslorna och de mentala processerna frn och med att kalle inser att han frlorat till att kalle str dr med dessa rationaliserade slutsatser?

Det r en frsvarsmekanism (bara att googla p rationalisering, freud) som r vldigt knd. Han rationaliserar (kommer helt enkelt p urskter) fr att han ska m bttre. Detta sker ofta om inte oftas omedvetet. Samma sak om jag inte pluggar en kvll nr jag mste: Ja, men jag var ju trtt, och behver sova fr att komma upp och jobba imprn (sen sg jag nd en tvtimmarsfilm).
Citera
2011-02-04, 23:47
Medlem
JojjE_s avatar
Nu har jag inga svar p din frgestllning, men jag knner vl igen scenariot. Jag (och de flesta andra) har svrt att erknna sina misstag. Man mr helt enkelt bttre och blir en gladare person om man skyller ifrn sig p ngot annat. Innerst inne kanske man vet att man sg hrt, men man frsker inbilla sig att felet lg hos ngon eller ngot annat.

Frgan r varfr det r s svrt att svlja sin stolthet och erknna sina misstag fr mnga personer?
Citera
2011-02-05, 07:16
Medlem
Zzmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjE_
Nu har jag inga svar p din frgestllning, men jag knner vl igen scenariot. Jag (och de flesta andra) har svrt att erknna sina misstag. Man mr helt enkelt bttre och blir en gladare person om man skyller ifrn sig p ngot annat. Innerst inne kanske man vet att man sg hrt, men man frsker inbilla sig att felet lg hos ngon eller ngot annat.

Frgan r varfr det r s svrt att svlja sin stolthet och erknna sina misstag fr mnga personer?

Fr man blir deprimerad av dligt sjlvfrtroende?
Citera
2011-02-06, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JojjE_

Ja man lr ju inte erknna sig smre fr en annan mnniska. d bevisar man ju sin underkastlighet och oduglighet vilket man rimligtvis inte vill gra i ett socialt samhlle.

D man stter den naturliga konkuransen ur spel.. det r ungefr som att erknna att du r den smre mnniskan och drfr inte r vrd nnting, det r djupt inrotat i vran genetik att vara kompetetiv och att kunna konkurera i vrlden.
Citera
2011-02-06, 22:21
Medlem
Hr ligger det en hel del i det som HarryBooy skrev.
Men man fr inte heller glma att vi vljer ofta att jmnfra oss med vad andra ska tnka om oss.
Det r en last som sjukt mnga av oss br p. Just ,,, vad fan.. fr jag stryk av en 14 ring som kr fsta gngen.. Det mste sjlvfallet inte innebra att jag sjlv r en dlig frare, utan kanske att 14 ringen r en sllsynt duktig frare som faktiskt borde frtjna min respekt och drfr borde jag vlja att skaka hans hand och ge honom ngra vrmande ord.
P s stt kommer troligen den hr 14 ringen att ty sig till mig nsta gng vi tvlar och med strsta sannolikhet lra mig ngra trix som han anvnder sig av under tvling.
ord som "att vara sin fiendes bsta vn" myntades sjlvfallet av mnniskor som tnkt ver en ev. vinst av att faktiskt invagga sina fiender i trygghet. mhnda en falsk sdan, men en trygghet som med strsta sannolikhet ger dig mer i slutndan n en agressiv framtoning vid frlust.

tv sidor av ett mynt, men efter som din fallbeskrivning var relativt exakt s handlar det om det som Harrybooy skrev.. men lgger du till den hr extra kuriosan som jag bjd p s kommer din psykologi/psykiatrilrare att ge dig ett plus fr tnkande utanfr ramarna.
Senast redigerad av leon-ess 2011-02-06 kl. 22:25.
Citera
2011-04-27, 00:28
Bannlyst
Bumpar lite. Hur kan en tjockis t ex rationalisera t sig en stor trta (urskta ordvalen)? Var kommer dessa rationaliserade tankar ifrn, r det biologiskt betingat? De r ju inte ens nyttiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in