2011-02-05, 00:06
Medlem
Hemlys avatar
Det som är prioritet nummer ett är att få ner antalet processer.
När jag servar maskiner så är det i nio fall av tio det som är problemet, ett tiotal totalt onödiga processer som för det första segar ner boottiden med flera minuter, och för det andra stjäl klockcykler så det står härliga till.

In i msconfig och börja rensa, om du inte är säker på vad en process gör så googlar du.
Och att installera om hela operativsystemet, så jäävla kul är det inte att sitta och installera program och drivrutiner...

In i processhanteraren eller vad det nu heter, och kolla vad det är som belastar mest, lista efter CPU-tid när datorn varit igång ett tag så ser du boven.
Citera
2011-02-05, 00:07
Medlem
DollarMakers avatar
formatera är väl sista man gör om inga andra alternativ finns
börja med att kolla om du har virus eller dylikt,skanna med MBAM
denna skall uppdateras,den hittar du här
http://www.mjukvara.se/malwarebytes-antimalware
sen kan du använda TweakNowRegCleaner också denna finns här
http://pcforalla.idg.se/2.4476/1.127405
om du vill sen så kör en ccleaner också du hade länken tidigare i tråden
sen kanske du har någon antivurusprogram som Norton vem vet som segar allt
eller en browser IE.? skulle rekkomendera Firefox finns så många tillägg där som är grymma
detta borde du komma långt på,funkar inte allt detta,då skall du formatera
eller öppna chassit och rengöra fläkt och så med en tom spray burk och blåsa luft med
så lycka till .!
Citera
2011-02-05, 00:53
Medlem
swapjaos avatar
asså för att vara ärlig så har jag en fet fläkt på sidan av datan som inte funkar eller den är inte inkopplad, men det finns en annan fläkt på baksidan av datorn som e lite mindre men ändå inte liten (som funkar), problemet är att det inte finns någon sladd som går att koppla den stora fläkten till, det är bara 1 sladd vad jag ser i datorn som inte är inkopplad i något men den passar inte med kontakten i fläkten, finns det någon adapter eller typ nått som finns till vanliga eluttag som gör om 1 till flera(kmr inte ihåg va d heter)? skulle kunna ta några bilder om det är någon som är kunnig och skulle kunna ta en titt på det åt mig?
Citera
2011-02-05, 01:11
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swapjao
asså för att vara ärlig så har jag en fet fläkt på sidan av datan som inte funkar
Där har du ju svaret...
Citera
2011-02-05, 01:14
Medlem
swapjaos avatar
fast den har ju en likadan fläkt som dom flesta datorerna där bak fortfarande . . . bara för att min typ feta fläkt me typ 15cm diameter o typ 100 blåa lampor e på så behöver den ju inte va överhettad, det finns ju som sagt en annan
Citera
2011-02-05, 01:29
Medlem
swapjaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemly
Det som är prioritet nummer ett är att få ner antalet processer.
När jag servar maskiner så är det i nio fall av tio det som är problemet, ett tiotal totalt onödiga processer som för det första segar ner boottiden med flera minuter, och för det andra stjäl klockcykler så det står härliga till.

In i msconfig och börja rensa, om du inte är säker på vad en process gör så googlar du.
Och att installera om hela operativsystemet, så jäävla kul är det inte att sitta och installera program och drivrutiner...

In i processhanteraren eller vad det nu heter, och kolla vad det är som belastar mest, lista efter CPU-tid när datorn varit igång ett tag så ser du boven.

jag tycker det här låter mycket troligt, har säkert 10000 processer på gång 24/7 har tagit bart fett mkt på autostart men hur gör man sen? endå skitmkt processer hela tiden på gång, nån som kan beskriva hur man "kollar vad som belastar mest, lista efter cpu-tid när datorn varit igång ett tag så ser du boven"?? tack på förhand
Citera
2011-02-05, 11:25
Medlem
Hemlys avatar
Citat:
jag tycker det här låter mycket troligt, har säkert 10000 processer på gång 24/7 har tagit bart fett mkt på autostart men hur gör man sen? endå skitmkt processer hela tiden på gång, nån som kan beskriva hur man "kollar vad som belastar mest, lista efter cpu-tid när datorn varit igång ett tag så ser du boven"?? tack på förhand
Nu råkar jag bara ha Windows XP i virtualbox, men tror det är ungefär likadant i alla Windows.
Du ploppar upp aktivitetshanteraren, klickar Visa, sen Välj kolumner, där kruxar du i CPU-tid.
Då ser du boven/bovarna direkt.
I msconfig kan du kolla fliken bredvid autostart, på tjänsterna och avaktivera lite där också.
Citera
2011-02-05, 14:37
Medlem
swapjaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemly
Nu råkar jag bara ha Windows XP i virtualbox, men tror det är ungefär likadant i alla Windows.
Du ploppar upp aktivitetshanteraren, klickar Visa, sen Välj kolumner, där kruxar du i CPU-tid.
Då ser du boven/bovarna direkt.
I msconfig kan du kolla fliken bredvid autostart, på tjänsterna och avaktivera lite där också.

hur vet jag vilka tjänster jag kan avaktivera? typ 95% e ju från microsoft corporation, ere nått jag behöver ha igång då för att windows ska funka lr kan jag stänga av typ allt?
Citera
2011-02-05, 14:50
Medlem
Buckshootas avatar
Vissa säger formatera och andra virus, både stämmer men om killen inte kan hantera en dator i vanliga fall kommer den bli seg, TS rekommenderar dig detta:

Jag själv som är nojig formatera alltid datorn varje andra månad (men det är upp till dig).

* Skanna datorn med ett AV och MBAM.
* Installera CCleaner & TuneUp.
* Gå in i BlackViper och stäng ner onödiga tjänster som du inte ens använder.
* Installera Ad-block om du använder Firefox (rekommenderar inte IE - Opera FF, Google är de bästa).
* Avinstallera gamla program som du inte använder.
* Analysera din hårdisk efter fel (TuneUp).
* Msconfig och kolla autostart.
* Om du har massor av program i skrivbordet rensa.
* Kolla efter processor och vilka som tar mycket, samt Googla på de.
* Dammsug och använd tryckluft.
* Rensa gamla filer som genvägar som du inte använder program som ligger i C:\ men du har avinstallerat men deras mappar är kvar.
* Om du har 1TB filmer flytta över dessa till externa.
* Kolla tempen och eventuellt bättre system för kylen.
* Ladda ner senaste drivrutinerna.
* Stäng av indexerings tjänsten.
* Stäng av UAC.
* Stäng av systemåterställning samt fjärrstyrning.
* Ändra batteritypen till prestanda.
* Gör så att du är admin och det finns inga fler användare, sparar tid i början.

Detta hjälper dig definetivt om du är mer intresserad:

http://www.tweakwin7.com/increase-performance/
Citera
2011-02-05, 15:56
Medlem
DollarMakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshoota
Vissa säger formatera och andra virus, både stämmer men om killen inte kan hantera en dator i vanliga fall kommer den bli seg, TS rekommenderar dig detta:

Jag själv som är nojig formatera alltid datorn varje andra månad (men det är upp till dig).

* Skanna datorn med ett AV och MBAM.
* Installera CCleaner & TuneUp.
* Gå in i BlackViper och stäng ner onödiga tjänster som du inte ens använder.
* Installera Ad-block om du använder Firefox (rekommenderar inte IE - Opera FF, Google är de bästa).
* Avinstallera gamla program som du inte använder.
* Analysera din hårdisk efter fel (TuneUp).
* Msconfig och kolla autostart.
* Om du har massor av program i skrivbordet rensa.
* Kolla efter processor och vilka som tar mycket, samt Googla på de.
* Dammsug och använd tryckluft.
* Rensa gamla filer som genvägar som du inte använder program som ligger i C:\ men du har avinstallerat men deras mappar är kvar.
* Om du har 1TB filmer flytta över dessa till externa.
* Kolla tempen och eventuellt bättre system för kylen.
* Ladda ner senaste drivrutinerna.
* Stäng av indexerings tjänsten.
* Stäng av UAC.
* Stäng av systemåterställning samt fjärrstyrning.
* Ändra batteritypen till prestanda.
* Gör så att du är admin och det finns inga fler användare, sparar tid i början.

Detta hjälper dig definetivt om du är mer intresserad:

http://www.tweakwin7.com/increase-performance/
intresant lista du skriver,och du formaterar datorn varje månad,?
jag omformaterar om det är absolut sista alternativet.kommer inte ihåg när det var,är nog flera år sen
och då hade jag inget annat alternativ,kraschade helt.
Citera
2011-02-05, 17:38
Medlem
swapjaos avatar
omfg, jag avaktiverade lite tjänster, körde malwarebytes anti malware och CCleaner, startade om datorn och nu har jag inget ljud, WTF????????
Citera
2011-02-06, 02:28
Bannlyst
Citat:
omfg, jag avaktiverade lite tjänster, körde malwarebytes anti malware och CCleaner, startade om datorn och nu har jag inget ljud, WTF????????

hade du gjort som jag sa hade din dator varit tiptop för x timmar sen.
x timmar = (tidens just nu) till (då jag bad dig formatera skiten och installera om skiten) + 10 minuter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in