• 1
  • 2
2011-02-04, 20:55
Bannlyst
För många år sedan så läste jag om en vidrig grej . Något av de kriminella mc-gängen hade planterat en bomb i en stulen bil och sedan ringt till polisen och tipsat . Bomben small när de öppnade dörren . En polis blev både döv och blind , den andre fick lättare skador . Är det någon som vet mer om detta , och hur det gick för den stackars människan ? Tänker då och då på detta och hur vidrigt det måste vara att bli blind och döv .
Citera
2011-02-04, 21:39
Moderator
blomvattnares avatar
http://plus.aftonbladet.se/nyheter/0004/02/polis.html

Citat:
I fredags friade hovrätten de fem Hells Angels-sympatisörer som enligt åtalet apterat en bilbomb i Malmö hamn och lurat ner en polispatrull till platsen med ett anonymt telefonsamtal om ett pågående bilinbrott.

Citat:
Dan Lindgren låg i respirator de första dygnen. Efter två dagar väcktes han av glada läkare som berättade att han haft en fantastisk tur eftersom ett glassplitter, stort som en enkrona, hade gått in i halsen och passerat strupen, kroppspulsådern och nackkotorna.

Citat:
Första tiden ville han skydda barnen från att se honom, men en kurator fick honom på andra tankar.

– När mellangrabben tittat på mig i sjuksängen gick han tillbaka till min hustru och sa ”ah, det är ju samma gamla pappa”.

Citat:
Dan Lindgren har gått igenom flera ögonoperationer och det ska bli fler.
Något större hopp om att åter kunna se sina barn har han inte. Men han tänker anpassa sig till sitt nya liv.
– Och mitt mål är att komma tillbaka till polisen i någon form. Jag kanske kan bli Sveriges första kvarterspolis med blindkäpp, säger han med ett leende.
Citat:
Dan Lindgren bär fortfarande bomben inom sig, fysiskt såväl som psykiskt. Han är blind, har ständigt brus, tinnitus, i ena örat och han har kvar glassplitter i kroppen.
Artikeln är skriven år 2000. Det skulle vara intressant att få veta hur det är med honom idag.
Citera
2011-02-04, 21:43
Moderator
blomvattnares avatar
Rubrik kompletterad.

B o B -► Kriminalhistoria

/Mod
Citera
2011-02-04, 22:00
Medlem
Känner visst medlidande men karman kanske var ute i förtid med de som hände i sundsvall när 4 poliser tog livet av en ung kille genom att handfängsla och lägga honom på mage.
Citera
2011-02-04, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
http://plus.aftonbladet.se/nyheter/0004/02/polis.html

Artikeln är skriven år 2000. Det skulle vara intressant att få veta hur det är med honom idag.

Tack för info
Citera
2011-02-04, 23:29
Medlem
Traveller2007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schniben2
Känner visst medlidande men karman kanske var ute i förtid med de som hände i sundsvall när 4 poliser tog livet av en ung kille genom att handfängsla och lägga honom på mage.

Och vad fan hade denna polisen med det fallet att göra? Tycker sjukt synd om honom. Blind OCH döv, fy fan vad hemskt!

Blev någon straffad för det tillslut?
Citera
2011-02-05, 02:28
Medlem
Troians avatar
En dubbelmördare som för ett par år sedan var på rymmen från Säter påstod att han låg bakom det här, något som jag i och för sig tror kan ifrågasättas. Minns inte vad han heter, med det var inte Daniel Sjölund (som är en fotbollsspelare), fast något åt det hållet. Dömd för ett mord i Sala bland annat.
Citera
2011-02-05, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller2007
Blev någon straffad för det tillslut?
Personer som "svansade" kring HA/Malmö greps men släpptes efter 3 dagar vid häktningsförhandlingen men greps direkt och så höll det på några gånger tills en av dom erkände att det var de (4 eller om det var 5 personer minns inte) som gjort det. De friades ändå helt i TR och i HR men 1 ledamot i HR eller om det var 2 ville fälla till 8 år.
Någon måste veta mer.
Citera
2011-02-05, 09:36
Medlem
Christian IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DOKTORBLOFELD
men 1 ledamot i HR eller om det var 2 ville fälla till 8 år.
Någon måste veta mer.

8 år låter ju helt sinnessjukt när en yxbeväpnad blatte kan få 9 år för "terroristbrott".
Citera
2011-02-05, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
En dubbelmördare som för ett par år sedan var på rymmen från Säter påstod att han låg bakom det här, något som jag i och för sig tror kan ifrågasättas. Minns inte vad han heter, med det var inte Daniel Sjölund (som är en fotbollsspelare), fast något åt det hållet. Dömd för ett mord i Sala bland annat.

David Sjöblom: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3171588.ab
Citera
2011-02-07, 19:50
Bannlyst
Ja nog är denna polisman värd att kräken som gjorde detta straffas hårt .
Citera
2011-02-10, 20:32
Bannlyst
Det var fem män i den yttersta utkanten av Hells Angels svans som misstänktes för detta.
En av dem erkände och hängde ut fyra andra. De friades dock i såväl tingsrätt som hovrätt. Det saknades teknisk bevisning och han som pekade ut sina kamrater var ett av de sämsta vittnen som besökt en domstol. Bland annat erkände han att han rökt hasch precis före förhandlingen i hovrätten.
Enligt tjallaren hade en i gänget fått sin bil beslagtagen av polis för upprepade olovliga körningar. Som en hämnd ringde de till polisen och sa att det var ett pågående bilinbrott i hamnen i Malmö.
Poliserna som kom dit öppnade bildörren. I bilen var ett snöre fäst till en utlösningsanordning för en bomb med uppskattningsvis 250 g sprängdeg. Sprängkraften motsvarade ungefär två handgranater som exploderade en halv meter från Dan Lindgren. Det var närmast en ofattbar tur att han överlevde.
Skrev rätt mycket när det begav sig och skriver från mitt ibland något luddiga minne.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in