• 2
  • 3
2011-02-04, 22:09
Medlem
turk.i.burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnawbone
Linux, Gratis(!) Har endast använt linux (olika dists) under ett par veckor men fungerade väldigt bra för mig. Mycket bra gratis program som man kan ladda ner snabbt och enkelt genom umm.. programnedladdaren (namn?)

Windows program & .exe kan man köra genom Wine
Linux ska ha mycket mindre andel virus eftersom många inte är byggda för systemet, det är så jag förstått det iallafall.
Verkar som om enda argumentet för Linux är att det är gratis och mindre virus
Med sunt förnuft kommer man aldrig att stöta på ett virus i windows och TS sa ju redan att han kör pirat
2011-02-04, 22:17
Medlem
_ZoutHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turk.i.burk
Directx 11 finns bara till 7an och vista.

Direct X 11 finns för Linux, om än i tidig skepnad än så länge.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.341...lart-for-linux
2011-02-04, 22:17
Medlem
DeckardCains avatar
Citat:
Du kan ju börja med att själv komma med några argument för linux eller snackar du bara skit ?
Har massor av argument, men som jag sagt tidigare beror det på vad man har för krav, och några sådana gavs inte i trådstarten. Det är stor skillnad på att ge argument till varför något är bra, än att bara påstå att något är bäst.

Men bara för att du frågar så snällt så kan jag ta några: det är gratis, fungerar direkt efter installationen, systemet och applikationer använder sig av konfigurationsfiler istället för wizards som man inte har någon kontroll över vad de gör i bakgrunden. Sen ska man inte glömma de fina pakethanterarna som gör det vidrigt snabbt och enkelt att installera program.
2011-02-04, 22:35
Medlem
Tjatters avatar
Det här var en festlig tråd!

Det är då jävulst konstigt att folk inte kan förstå att Windows och Linux är två olika operativsystem. "Proffsprogram" idiotiskt argument, kan man bara vara expert på CAD och photoshop? vad sägs som tillexempel it-experter av olika slag eller programmerare etc. Virus dit och redigera textfiler hit säger folk som rena hot, konfigurerar man inte manuellt i Windows också även fast man klickar? Det som i slutändad spelar någon roll är kunskapsnivån på användaren.

Du bör välja operativsystem efter vad DU har tänkt göra med datorn. Har man tänkt lira dom nyaste spelen 24/7 så är det inte någon hemlighet att Linux inte är ett bra alternativ idag. Har man bara tänkt slösurfa, kolla på film etc så spelar det ingen roll. Enligt mig finns det bara ett bra argument för Windows och det är spelen.
2011-02-05, 01:16
Medlem
Jonblunds avatar
En del av argumenten här mot Ubuntu för Win7 är ren desinformation, antingen har dessa förståsigpåare aldrig själv kört ubuntu eller också är det vanligt MS FUD.
Två exempel från verkligheten det senaste halvåret.
EX1. Efter att ha köpt en ny win7 burk gick det inte att använda den gamla HP laserskrivaren, en vanlig lågpris sk. windowsskrivare, det fanns inga drivrutiner , skrivaren var för gammal (köpt 2007). Efter att ha köpt en ny skrivare fick jag hjälpa användaren att installera drivrutinerna.
Då han tänkte slänga den (gamla) skrivaren tog jag med den hem och kopplade in den på en 8år gammal Hp kontorsdator med ubuntu 9.04. efter boot kom det upp ett fönster som talade om vilken skrivare som kopplats in och att drivrutiner hämtades från nätet, efter 10-15 sek var nedladdning och installation klar och skrivaren funkade. Under hela denna tid hade jag inte rört vid datorn, allt gick auto.
EX2. Försökte få en ny bärbar, Aser eller nåt, med win7, att fungera ihop med en 6år gammal Dell nätverksskrivare, men det visade sig omöjligt, fick köra ut till netonnet och köpa nytt.
Hur fan kan man då påstå att med windows fungerar alla drivrutiner utan problem, eller att det är svårt eller omöjligt att hitta drivrutiner till linux?
Om man som jag kör ett gammalt xp virtuellt under ubuntu, Har en gammal scanner med ett hyfsat ocr program som endast funkar i xp (ej i win7), finns det inte ett enda vettigt skäl att slänga ut pengar på MS program.
Problemet med Ubuntu är installationen, trots att den är enkel så gör många fel och får problem.
Mitt råd är att googla och läsa på innan installation, framförallt om partitionering, en bra installation funkar oftast helt problemfritt från början.
För dem som skall köpa nytt: Kolla GGS-data. Om du inte är efter en ren speldator så kommer du inte att ångra dig.
2011-02-05, 01:24
Medlem
twentyones avatar
sök WINDOWS.7.X32.X64.OEM.MULTI.ACTIVATED-SCIENCE
ingen activation. funkar kanon!
2011-02-05, 01:30
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Windows 7 är det bästa för privat personer

Påstår nog att OS X är det. Ubuntu är även det väldigt fool-proof. Fördelen med OS X är att det i mitt tycke är det mest idiotsäkra OS:et.
2011-02-05, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Påstår nog att OS X är det. Ubuntu är även det väldigt fool-proof. Fördelen med OS X är att det i mitt tycke är det mest idiotsäkra OS:et.

Det är jag väldigt tveksam över. Har en vän som köpte en MAC för ½år sedan för _hon_ tyckte den va snygg och säljaren sålde ju in burken totalt. Kan inte säga att jag gillar OSX men svårt är de inte ifall man har suttit vid linux tidigare. Hon kan fortfarande inte ladda ner .torrents kolla på div filmer pga formatet. Installera nerladdare program. Hittar inte filer hon har laddat ner. Fattade inte att lösenordet hon en gång skrev in när hon köpte datorn var till för att användas så nu kan hon inte göra ett skit...
Allt detta kunde hon förr till windows. Folk vet konstigt nog hur man gör vissa saker i windows.

Till familjen kör jag windows 7 på alla burkar men funderat länge på att helt gå över till linux. Att installera om windows på 5 burkar minst 2gr styck varje år börjar bli förbannat jävla tråkigt. Har nu gjort ghost backuper på färdigt installerat system så det tar inte mycket mer än 8min för att återställa burken.

Windows blir segt efter ett tag. Det spelar ingen roll ifall du kan hantera systemet eller inte. Systemet blir otroligt segt så man får räkna med 30sekunders delay på vissa program efter ett tag.

Linux kör jag till servern och även på min vanliga dator samt laptop.Det ända jag använder windows till är spel och PS och då kan jag vänta den tiden det tar att reboota för att dualboota till windows. Med linux slipper jag formatera min burk hela tiden och jag slipper diverse problem. Drivrutinerna funkar prima till linux. Archlinux, archbang, ubuntu, mint, sabayon osv osv. Funkar oftast allt out of the box.
2011-02-05, 02:22
Medlem
Gurka___s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjatter
Det här var en festlig tråd!

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Citat:
Med windows fungerar grafik drivrutiner utan att man behöver göra ett piss.
Högre FPS i spel.
Directx 11 finns bara till 7an och vista.
De flesta proffs programmen fungerar bara till windows.

Vad är det för vits med en snabbt linux distribution när det inte finns några krävande program till linux ?

Detta inlägg måste vara det roligaste jag har läst på flashback i år.

Ontopic:

Som flera redan har frågat: vad ska du använda datorn till?
2011-02-05, 02:28
Medlem
PhantomBlots avatar
Vi har en stor, klistrad tråd för sådana här frågor. Använd den.

mod
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in