2004-08-24, 23:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stargazer
Man brukar få ett delgivningskvitto som man ska skriva under och returnera, som bevis att man tagit del av informationen som skickats. Om man inte skickar tillbaks delgivningskvitton inom en viss tid, kommer kronofogden och knackar på och ser personligen till att du blir delgiven. Då tillkommer naturligtvis en extra kostnad. Jag tror inte man kan få betalningsanmärkning innan man skrivit under denna delgivning.

Det du säger gäller för privata skulder och sena inbetalningar. För försenade inbetalningar till staten, t ex att du betalar din kvarskatt 1 dag för sent så får du automatiskt en betalningsanmärkning utan att du blir meddelad om det.

Fråga Pagrotsky så får du se.
Citera
2004-08-25, 09:45
Medlem
Wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-add
Det du säger gäller för privata skulder och sena inbetalningar. För försenade inbetalningar till staten, t ex att du betalar din kvarskatt 1 dag för sent så får du automatiskt en betalningsanmärkning utan att du blir meddelad om det.

Fråga Pagrotsky så får du se.

Du har så rätt, tyvärr...... :mad:
Citera
2004-08-26, 02:05
Bannlyst
Nu reder vi ut det här en gång för alla:

1. Skulder eller försenade inbetalningar till staten leder till betalningsanmärkning utan att du får ett särskilt meddelande om det. Det gäller alla räkningar till staten.

2. För privata skulder eller försenade betalningar gäller att den som anser att någon är skyldig pengar går till KF och påstår det. Du får sedan ett brev från KF som du måste hämta ut på posten. I brevet står det att NN påstår att du är skyldig NN pengar. Om du skriver under och erkänner så får du en betalningsanmärkning och måste betala avgiften som NN betalat för att få KF att skicka brevet.

Det står vidare att du kan bestrida påståendet att du är skyldig NN pengar. Det går i så fall till domstol. Det står vidare i brevet att om du torskar så måste du utöver avgiften betala kostnaderna för förhandlingen i domstolen, vilket kostar skjortan.

3. Det finns ingen bestämmelse om att någon är skyldig att skicka en påminnelse om att en räkning inte är betald i tid. Dagen efter förfallodagen kan vem som helst gå till KF och söka hjälp. KF kontrollerar inte särskilt om det stämmer att du är skyldig pengar eller ej.

4. Dömda pedofiler kan få jobb på dagis. Någon med betalningsanmärkning kan inte hyra lägenhet eller skaffa telefon utan borgen.

5. I alla andra länder än Sverige har man ett så kallat kreditbetyg. Där vägs inkomster, skulder och utgifter ihop. En person med 50 papp i månaden i inkomst med låg hyra och inga lån kan utan vidare ta ett lån, köpa på avbetalning och hyra bostad utan problem, även om man inte betalat en räkning i tid. Helheten vägs samman och kreditgivaren gör en bedömning.

I Sverige är en betalningsanmärkning värre än att ha suttit på kåken för pedofili, misshandel eller mord. Det finns regler för hur utdrag ur belastningsregistret ska hanteras. Vem som helst kan dock gå till KF och kolla dina anmärkningar.

6. Jag bor inte i Sverige längre. Gissa varför! Svar: 200 spänn räkning som jag efter samråd med NN inte betalade eftersom jag enligt NN inte behövde betala. Efter 6 månader kom ett brev från KF. NN hade ändrat reglerna och personen jag kom överens med jobbade inte längre hos NN.

Resultat: 3 års helvete.

Slutsats: Var gärna pedofil eller mördare, men betala alla räkningar även om du inte anser att de är berättigade.
Citera
2004-08-26, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolarenPär
Jag fattar inte det hela med böter.. Åkte för en grej och fick betal 500:- till brottsofferfonden och ett skadestånd på 7500:- men det enda jag fick att betala var inbetalningskortet från Brottsfonden...
Ingen jävel har hört av sig om skadeståndet och det är ändå 5 år sedan..
Det är klart du inte får ett inbetalningskort på skadeståndet. Det är den du ska betala till som ska skicka inbetalningskort/räkning. Förmodligen vågar han/hon/den inte det eller tror att det är meningslöst. Dem som du är skyldig pengar kan gå direkt till Kronofogden och få gratis hjälp med att driva in skadeståndet, men du får inte en anmärkning för det. Om det är ett företag preskriberas skadeståndsskulden efter 3 år, är det privatpersoner är det 10 år som gäller. Det kan ju vara så att dem som du är skyldig väntar ett tag så att räntan tickar på. Den är nämligen SKYHÖG! (Räntelagen 6§ tror jag) Detta förutsatt att du blev dömd att betala skadestånd + ränta från datum för stämningen (eller dyligt).
Citera
2004-08-26, 19:22
Bannlyst
Citat:
Någon med betalningsanmärkning kan inte hyra lägenhet eller skaffa telefon utan borgen.
Man ska inte hoppas för mycket på att få göra nånting med borgen heller. Det är en teoretisk möjlighet som, av någon anledning, inte utnyttjas mycket. Man ser först och främst till ens "betalningsförmåga", vilket utesluter personer med betalningsanmärkning och kräver tillräcklig deklarerad inkomst (föregående år). Borgen används tydligen som ett komplement utöver detta, inte som en kompensation för betalningsanmärkning.

Eller har någon erfarenhet av att få ta lån med borgenär, betalningsanmärkning till trots?

Läste förresten idag att 87 000 f.d. studenter har CSN-skuld hos kronofogden...
Citera
2004-08-26, 21:30
Medlem
Faktura-påminnelse-påminnelse-inkasso som man har tio dagar på sig att betala. Först efter det så försöker dom fixa anmärkning. Detta är den vanliga gången enligt mina erfarenheter. Jag har aldrig haft riktigt kris med pengar men vissa omständigheter (utlandsvistelse, depression, slarvighet) har gjort att jag fått säkert 10 inkassobrev i mitt liv, men ingen anmärkning. Jag hatar mig själv för det eftersom det blir jävligt dyrt att ha noll koll på räkningar.

Men detta är ju de stora företagens väg. Annars är det nog som z-add säger. Tråkigt att höra förresten. Det där med olika principer i olika länder var intressant. Har själv tänkt på det när jag står där med ett inkassobrev på 100 spänn när jag har 100000-tals kronor i aktier. Skulle kännas lite surt att få anmärkning då. Skylla sig själv, javisst, men ändå.

EDIT: Jaha idag damp det ner ett inkasso-brev från Sergel Inkasso. Telias inkassobolag. 160 spänn rakt ner i sjön. Blev lite förvånad då jag bestämt mig för att skärpa mig. Har en speciell låda för alla mina räkningar nu så denna måste ha påbörjats innan dess. Detta var SISTA gången.
Citera
2004-08-27, 08:32
Bannlyst
Citat:
5. I alla andra länder än Sverige har man ett så kallat kreditbetyg. Där vägs inkomster, skulder och utgifter ihop. En person med 50 papp i månaden i inkomst med låg hyra och inga lån kan utan vidare ta ett lån, köpa på avbetalning och hyra bostad utan problem, även om man inte betalat en räkning i tid. Helheten vägs samman och kreditgivaren gör en bedömning.
Kan du ge nån länk eller info om hur såna kreditbetyg sätts upp och används utomlands? Finns överhuvudtaget register över gamla för sent betalade räkningar utomlands? Används de inte?

Jag tycker själv det är märkligt, när man tänker på det, att gamla (för sent, men ändå) betalda skulder ska vara A och O i kreditgivning. Det är ju väldigt trubbigt. När man ser till ett företag, så bryr man sig i almänhet inte om sånt. Det är läget nu som gäller. Betalt är betalt. Förseningsavgifter och straffräntor ska väl vara tillräckligt för att kompensera den som får betalt för sent. Det är ju en sak mellan dem två att göra upp.
Citera
2004-08-27, 19:48
Medlem
Företagarsvinets avatar
Allmänna medel, dvs skatt och moms och sådant, avskrivs efter 5 påbörjade år (i praktiken 6 om du får dom tidigt på året). Under denna tid
gör staten allt inom deras makt för att få in dessa kulor - införsel av lön, tillbaka på skatt och moms tas direkt osv. Kronofogden accepterar inga som helst avbetalningsplaner. Är skulderna stora och det är omöjligt att betala dom inom "rimlig tid", så begärs du i personlig konkurs. Då får du
en anmärkning som sitter i i 5 år istället och den innebär att det är nästan
omöjligt att göra någonting. Glöm lägenhet, teleabbonemang, starta företag osv. Efter att dom 5 åren passerat försvinner den anmärkningen, men skulderna finns kvar tills dom betalas eller du dör.

Privata medel, dvs en teleräkning som går till inkasso, den är kvar resten av livet tills dom är betalda. Anmärkningen sitter i i 3 år, men förnyas givetvis till en ny 3 årsperiod om det inte är betalt vid utgången av den första 3 årsperioden, osv, osv i all framtid tills dess det är betalt.

Jag har gjort personlig konkurs. Och själva ordet är ju så stigmatiskt att man blir helt livrädd, men i själva verket är det inte så stor skillnad. Jag kunde inte få teleabbonemang eller lgh innan konkursen ändå (pga betalningsanmärkningar), så skillnaden är inte stor.

Sverige är skrämmande med sina system för sina medborgare. Allt är samkört. Och bedömningarna allt för hårda. Jag efterlyser det kontinentala systemet av kreditbedämning också, där man faktiskt tar hänsyn till en männsikas BETALNINGSFÖRMÅGA, inte om dom varit sen med en räkning i 3 dagar.

30% av sveriges befolkning har betalningsanärkning. Säger inte det att det kanske är dags att ändra rutiner?

Progressivt land, eller hur?
Citera
2004-08-27, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hycklaren
Kan du ge nån länk eller info om hur såna kreditbetyg sätts upp och används utomlands? Finns överhuvudtaget register över gamla för sent betalade räkningar utomlands? Används de inte?

Jag tycker själv det är märkligt, när man tänker på det, att gamla (för sent, men ändå) betalda skulder ska vara A och O i kreditgivning. Det är ju väldigt trubbigt. När man ser till ett företag, så bryr man sig i almänhet inte om sånt. Det är läget nu som gäller. Betalt är betalt. Förseningsavgifter och straffräntor ska väl vara tillräckligt för att kompensera den som får betalt för sent. Det är ju en sak mellan dem två att göra upp.

Jag vet inte exakt hur det fungerar överallt men den svenska modellen finns nog bara i medborgarparadiset Sverige.

Visst sparas uppgifter om obetalda räkningar men till skillnad mot Sverige så vägs dina inkomster, dina skulder och "prickarna" samman. Om kreditgivaren ser att du har många prickar så kan han naturligtvis neka dig ett lån eller att få köpa på avbetalning.

Dessutom är det vanligt att du måste betala några månadshyror som borgen när du hyr lägenhet. Det är dock inget problem eftersom du går till banken och får ett kreditbrev som du ger till hyresvärden. Därför kollas inte din kreditvärdighet särskilt noga när du ska hyra bostad. Dessutom finns det ett överskott av bostäder i länder som har rena marknadshyror vilket gör att värden måste ta en risk för att få in pengar.

Det är inte som i Sverige att man MÅSTE neka en människa ett värdigt liv på grund av en betalningsanmärkning. De skiter även i omständigheterna hur du fick din betalningsanmärkning. En betalningsanmärkning är en betalningsanmärkning. End of story! Det är väl den största skillnaden mellan Sverige och kontinenten.

En annan sak är ju också hur skulder drivs in. I Tyskland så finns det en "kronofogde", en s k Gerichtsvollzieher. När han har fått sina pengar så skiter han dock i dig. I England finns s k privata Bailiffs. Det är dock inga torra tjänstemän utan tatuerade busar som spöar upp dig för att få dig att betala.

Om jag fick välja mellan ett rejält kok stryk och en betalningsanmärkning så skulle jag dock välja en omgång pisk alla dagar i veckan. Jag skulle faktiskt hellre sitta på kåken en månad om jag slapp KF:s svartlistning.
Citera
2004-08-28, 13:09
Bannlyst
Även ekonomiredaktionen på SvD tycks ha lärt sig att fast inkomst är A och O:
http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_8039462.asp
Citat:
– Har du inte fast inkomst blir det inget lån. Studiebidrag räknas inte som fast inkomst. Att du har ett stort kapital har i detta fall ingen betydelse, svarade Bolåndirekt.
På SEB var man lite resonabla.
– Jag kan inte ge några löften, men ett lån på 10 000 kronor kan nog vår kreditkommitté gå med på, trodde lånehandläggaren.
De lät en 18-åring med sommarjobb som bosparat hela livet och som kunde pröjsa 500 000 kr cash för en bostadsrätt, be om att få låna 500 000 kr.

Min erfarenhet av banker, på ett helt annat plan i mitt jobb, är att de är mycket ineffektiva och extremt inkompetenta. De är som dinosaurer, gigantiska varelser med väldigt lite tanke bakom. Några få tumregler styr hela verksamheten. T.ex. så utesluter betalningsanmärkning alla krediter. Och lån baseras uteslutande på en enda faktor: fast inkomst. Men även att man inte erbjuder olika kunder olika räntenivåer på lånen, beroende på hur hög risk de anses ha, är märkligt. För komplicerat för den lilla dementa bankhjärnar! De följer sina simpla tumregler och lever på groteska avgifter tills de verksamheten gör bankrutt och politikerna räddar dem med skattepengar.
Citera
2004-08-28, 15:35
Medlem
Företagarsvinets avatar
Hycklaren och Z-add, ni har så rätt så rätt.

Banker suger så mycket kuk i bedömningssammanhang att min blir alldelles mörkrädd.

Hela grejjen med fast inkomst är ju totalt förlegad - dagens arbetande jobbar inte så längre. Vi har projektanställningar, flera olika jobb, frilans osv osv. Ingen människa går idag in i ett företag vid 20 års ålder, stannar där tills dom fått en guldklocka och går i pension om dom inte är mentalt retarderade. Men det är bankernas enda tänkbara kund.

Sverige är ett land fyllt av trygghetsnarkomani. "Fast lön, det är tryggt det". Är det? Alla mina kompisar som har olika jobb tjänar mer än dom som har fast lön.

Det företag som introducerar ett Visa- eller Mastercard betalkort som man kan "ladda upp" pengar på, precis som telefonernas kontantkort, kommer att tjäna miljarder. 30% av sveriges befolkning kommer alla handla sånt direkt eftersom dom också åker på semester och vill kunna hyra bil, köpa saker på nätet osv. Det kommer. Oj va snopna bankerna kommer bli då, haha....
Citera
2004-08-28, 16:16
Medlem
Har inte orkat läsa igenom hela tråden men jag postar min situation:

Jag hamnade hos kronofogden pga skadeståndsskulder. Har en skuld på snart 20 000kr att betala av, viklket för mig är totalt omöjligt. Jag studerar och lever på CSN och därför får jag inte heller chansen att kunna betala av min skuld. För att lägga upp en avbetalningsplan måste man tydligen ha fast inkomst och studiemedel räknas ju inte som det. Detta innebär i mitt fall att skulden abra växer och växer hela tiden eftersom det är ränta på dessa pengar,den beräknas från och med februari 03 i mitt fall.

Som tur är hann jag skaffa lägenhet, telefon och bredband innan dessa skulder registrerades på mig. Annars hade jag inte fått ett skit av det. Jag är totalt ekonomiskt handikappad just nu. Ska ha barn snart och tänkte att jag skulle ta o skaffa mig en tvättmaskin på avbetalning, visst jag fattade ju att det inte skulöle gå men varför inte försöka =) Försökte även byta teleoperatör, men tyvärr är man inte särkilst välkommen närman har betalningsanmärkningar.

Det är tamejfan ett helvete att få betalningsanmärkningar på sig. Efter att skulden är betald tar det ju också tre år innan den försvinner ur registerna. Detta kommer väl i mitt fall innebära att jag kanske är skuldfri runt 2012-2014 om inet något oväntat händer så som en lottovinst eller liknande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in