Citat:
Ursprungligen postat av hycklaren
Kan du ge nån länk eller info om hur såna kreditbetyg sätts upp och används utomlands? Finns överhuvudtaget register över gamla för sent betalade räkningar utomlands? Används de inte?
Jag tycker själv det är märkligt, när man tänker på det, att gamla (för sent, men ändå) betalda skulder ska vara A och O i kreditgivning. Det är ju väldigt trubbigt. När man ser till ett företag, så bryr man sig i almänhet inte om sånt. Det är läget nu som gäller. Betalt är betalt. Förseningsavgifter och straffräntor ska väl vara tillräckligt för att kompensera den som får betalt för sent. Det är ju en sak mellan dem två att göra upp.
Jag vet inte exakt hur det fungerar överallt men den svenska modellen finns nog bara i medborgarparadiset Sverige.
Visst sparas uppgifter om obetalda räkningar men till skillnad mot Sverige så vägs dina inkomster, dina skulder och "prickarna" samman. Om kreditgivaren ser att du har många prickar så kan han naturligtvis neka dig ett lån eller att få köpa på avbetalning.
Dessutom är det vanligt att du måste betala några månadshyror som borgen när du hyr lägenhet. Det är dock inget problem eftersom du går till banken och får ett kreditbrev som du ger till hyresvärden. Därför kollas inte din kreditvärdighet särskilt noga när du ska hyra bostad. Dessutom finns det ett överskott av bostäder i länder som har rena marknadshyror vilket gör att värden måste ta en risk för att få in pengar.
Det är inte som i Sverige att man MÅSTE neka en människa ett värdigt liv på grund av en betalningsanmärkning. De skiter även i omständigheterna hur du fick din betalningsanmärkning. En betalningsanmärkning är en betalningsanmärkning. End of story! Det är väl den största skillnaden mellan Sverige och kontinenten.
En annan sak är ju också hur skulder drivs in. I Tyskland så finns det en "kronofogde", en s k Gerichtsvollzieher. När han har fått sina pengar så skiter han dock i dig. I England finns s k privata Bailiffs. Det är dock inga torra tjänstemän utan tatuerade busar som spöar upp dig för att få dig att betala.
Om jag fick välja mellan ett rejält kok stryk och en betalningsanmärkning så skulle jag dock välja en omgång pisk alla dagar i veckan. Jag skulle faktiskt hellre sitta på kåken en månad om jag slapp KF:s svartlistning.