• 1
  • 2
2004-08-21, 13:03
Bannlyst
Hur gick det till?
Vad är det som händer?
Är det så att när man väl är där är man i stort sett ganska ekonomiskt handikappad under en tid framöver då man ej kan ta något på avbetalning, skaffa sig någon form av abonnemang etc?
Citera
2004-08-21, 14:52
Medlem
Har aldrig lyckats med bedriften att missköta mig så till den milde grad att ´fogden blir inkopplad. Men jag tror att det medför att man får en betalningsanmärkning som kommer att finnas kvar i tre år. Vid kreditkontroll tex genom UC eller annan upplysningsfirma kommer du inte att ges en god kreditvärdighet med en sådan i bagaget. Detta kan bland annat ge problem om du skall tecka telefonabbonemang, skaffa hyresrätt, ta ett vanligt konsumtionslån osv. Jag har svårt att förstå hur människor hamnar i den sitsen, de måste verkligen ha noll koll på sin egen balansräkning. Normalt sett föregås ju kraven från fogden av både påminnelser från fodringshavare och inkassoföretag. Kan man inte betala för sig skall man ge fan i att köpa nått, annars blir det inget vidare.
Citera
2004-08-21, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaizer
Har aldrig lyckats med bedriften att missköta mig så till den milde grad att ´fogden blir inkopplad. Men jag tror att det medför att man får en betalningsanmärkning som kommer att finnas kvar i tre år. Vid kreditkontroll tex genom UC eller annan upplysningsfirma kommer du inte att ges en god kreditvärdighet med en sådan i bagaget. Detta kan bland annat ge problem om du skall tecka telefonabbonemang, skaffa hyresrätt, ta ett vanligt konsumtionslån osv. Jag har svårt att förstå hur människor hamnar i den sitsen, de måste verkligen ha noll koll på sin egen balansräkning. Normalt sett föregås ju kraven från fogden av både påminnelser från fodringshavare och inkassoföretag. Kan man inte betala för sig skall man ge fan i att köpa nått, annars blir det inget vidare.

det undrar jag med. Hur lyckas med bedriften man hamna hos fogden?
Citera
2004-08-21, 19:52
Awaiting Email Confirmation
Böter!!

Så var det i mitt fall...
Citera
2004-08-21, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nate
Böter!!

Så var det i mitt fall...

Jag fattar inte det hela med böter.. Åkte för en grej och fick betal 500:- till brottsofferfonden och ett skadestånd på 7500:- men det enda jag fick att betala var inbetalningskortet från Brottsfonden...
Ingen jävel har hört av sig om skadeståndet och det är ändå 5 år sedan..
Citera
2004-08-21, 19:58
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av PolarenPär
Jag fattar inte det hela med böter.. Åkte för en grej och fick betal 500:- till brottsofferfonden och ett skadestånd på 7500:- men det enda jag fick att betala var inbetalningskortet från Brottsfonden...
Ingen jävel har hört av sig om skadeståndet och det är ändå 5 år sedan..

Lucky you!!
Hade en kompis som de skrev av böter för runt 70-80000
Hur kan de göra så? i.o.f.s. var allt böter, tydligen skillnad mot vanlig skuld
Citera
2004-08-21, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nate
Lucky you!!
Hade en kompis som de skrev av böter för runt 70-80000
He he e han från Norslund?
Men hur funkar det? Jag blir dömd att betala böter men ingen hör av sig, betyder det att jag "tjänat" pengarna då eller..?
Citera
2004-08-21, 20:23
Bannlyst
Om man inte kollar posten på ett tag, antar jag. Är det inte nåt med att myndigheter inte behöver skicka ut påminnelser för sina avgifter, så att ett missat brev eller två om TV-licensen gör att man, utan att veta om det, får en betalningsanmärkning. Men det måste väl vara rätt ovanligt ändå, får man hoppas.

Annars talas det mycket om att ökningen beror på arbetslösa akademiker som inte betalar studielånen. Och ungdomar som begått brott (t.ex. klottrat) och som bär med sig en saftig skuld i form av skadestånd efter det.

Ungdomar med okontrollerade telefonräkningar och psyksjuka/alkoholister som tappat greppet på tillvaron är väl inte heller ovanliga.
Citera
2004-08-21, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hycklaren
Om man inte kollar posten på ett tag, antar jag. Är det inte nåt med att myndigheter inte behöver skicka ut påminnelser för sina avgifter, så att ett missat brev eller två om TV-licensen gör att man, utan att veta om det, får en betalningsanmärkning. Men det måste väl vara rätt ovanligt ändå, får man hoppas.

Annars talas det mycket om att ökningen beror på arbetslösa akademiker som inte betalar studielånen. Och ungdomar som begått brott (t.ex. klottrat) och som bär med sig en saftig skuld i form av skadestånd efter det.

Ungdomar med okontrollerade telefonräkningar och psyksjuka/alkoholister som tappat greppet på tillvaron är väl inte heller ovanliga.
Det var lite offtopic med "brottsspåret".. Men jag har inga betalningsanmärkningar och förstår inte varför ingen hör av sig om dom vill ha pröjs
Citera
2004-08-21, 21:22
Bannlyst
Ja, det är intressant, och tursamt!
Var det en privatperson, ett företag eller en myndighet som skulle ha pengarna? De kanske tappart bort nåt papper. Efter 5 år så kan det vara preskriberat för gott.

PS
Du är säker på att du inte fått en betalningsanmärkning då?
Citera
2004-08-21, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hycklaren
Ja, det är intressant, och tursamt!
Var det en privatperson, ett företag eller en myndighet som skulle ha pengarna? De kanske tappart bort nåt papper. Efter 5 år så kan det vara preskriberat för gott.

PS
Du är säker på att du inte fått en betalningsanmärkning då?
HELT säker då jag nästan dagligen blir checkad tack vare mitt nya karriärval. Det var en privatperson som jag "råkade" slå på käften under en blackout.
Men jag betalade inbetalningen till brottsofferfonden på 500:- så..
Citera
2004-08-23, 03:02
Medlem
En grej som är lätt att hamna hos kronofogden är skatteskulder/kvarskatt
då får man ingen påminnelselapp, går direkt till kronofogden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in