2011-02-04, 00:07
Medlem
1993s avatar
Nu är det så att jag för andra gången på ett halvår råkat radera min Biblioteksmapp. Det är inte speciellt kul att återskapa den hela tiden, så jag tänkte be om hjälp för hur jag ska kunna hindra mig själv från att radera den? Kan man flytta den till ett mindre utsatt ställe?
Citera
2011-02-04, 00:11
Medlem
Jag förstår inte hur du kan råka radera en mapp två gånger? Man måste först "råka" klicka på ta bort och sedan även "råka" bekräfta borttagningen...

Vart ligger denna mapp just nu? Om den befinner sig på skrivbordet och du råkar automatiskt klicka där rekommenderar jag nog att flytta den till någon annan plats, som du själv sa, där du inte kommer åt den lika lätt. Eller kan du lägga till en genväg till originalmappen på skrivbordet och använda dig utav den mappen. Om du då råkar ta bort genvägsmappen blir det inget större problem eftersom den endast pekar till originalmappen och det är enkelt att skapa en ny genvägsmapp.
Citera
2011-02-04, 00:19
Medlem
Nu har jag aldrig använt OS X, men skulle du inte kunna ta bort dina rättigheter att radera den mappen?
Citera
2011-02-04, 02:23
Medlem
Glockens avatar
Skriv följande i terminalen för att gömma ditt bibliotek:
Kod:
chflags hidden ~/Library
För att visa mappen igen, byt ut hidden till nohidden.
Citera
2011-02-04, 16:57
Medlem
1993s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nahlenz
Jag förstår inte hur du kan råka radera en mapp två gånger? Man måste först "råka" klicka på ta bort och sedan även "råka" bekräfta borttagningen...

Vart ligger denna mapp just nu? Om den befinner sig på skrivbordet och du råkar automatiskt klicka där rekommenderar jag nog att flytta den till någon annan plats, som du själv sa, där du inte kommer åt den lika lätt. Eller kan du lägga till en genväg till originalmappen på skrivbordet och använda dig utav den mappen. Om du då råkar ta bort genvägsmappen blir det inget större problem eftersom den endast pekar till originalmappen och det är enkelt att skapa en ny genvägsmapp.

1. Jag raderade ett gäng filmer samtidigt, använder mig av Cover Flow, så biblioteksmappen var förmodligen markerad utan att jag såg det.

Citat:
Ursprungligen postat av Glocken
Skriv följande i terminalen för att gömma ditt bibliotek:
Kod:
chflags hidden ~/Library
För att visa mappen igen, byt ut hidden till nohidden.

Tack, precis vad jag behövde!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in