• 1
  • 2
2011-02-03, 23:48
Medlem
Detta kanske inte r rtt forum, isfall fr nn flytta det till bttre stlle...

I mnga, mnga r har jag kt frbi och uppskattat skyltdockan som str i en telefonkiosk vid Sundbyberg, nstan vid Solvalla. Har ni sett den? Dockan r alltid sngsongsriktigt kldd - lucia runt jul, pskkrring till psk, skidklder vid sportlovet osv.

Vem r det som ligger bakom detta och hur lnge har den funnits, r det ngon som vet?
Citera
2011-02-03, 23:58
Medlem
Black&Whites avatar
hehe gud vilket roligt initiativ, jag gillar verkligen nr folk gr sdana sm saker som lyfter tillvaron lite grand
Citera
2011-02-04, 00:04
Medlem
Pa1n0fD3aThs avatar
Hur kommer det sig att inte ngon hemls eller ngon annan person med taskig ekonomi inte tar klderna? Borde vll vara ganska enkelt...
Citera
2011-02-04, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa1n0fD3aTh
Hur kommer det sig att inte ngon hemls eller ngon annan person med taskig ekonomi inte tar klderna? Borde vll vara ganska enkelt...
Jag har fr mig att dockan heter Bella. Dn har skrivit om dockan ngra gnger p deras lite lttare sidor. Jag har fr mig att ngon stal hela dockan fr ngra r sedan men den kom tillrtta igen.
Vilken uteliggare vill vara utkldd till Lucia p hrbrget i mitten av december ?
En kul grej r att en kollega p jobbet aldrig sett "Bella" trots att han passerar frbi varje dag i minst 6 rs tid.
http://www.dn.se/blogg/epstein/2008/...i-kiosken-931/
Senast redigerad av Zenerdiod 2011-02-04 kl. 02:37. Anledning: Hittat lnk
Citera
2011-02-04, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenerdiod
Jag har fr mig att dockan heter Bella. Dn har skrivit om dockan ngra gnger p deras lite lttare sidor. Jag har fr mig att ngon stal hela dockan fr ngra r sedan men den kom tillrtta igen.
En kul grej r att en kollega p jobbet aldrig sett "Bella" trots att han passerar frbi varje dag i minst 6 rs tid.

h, titta dr ja! Jag vet inte, av ngon anledning blev jag lite besviken. Hade hoppats p att det lg nnting mer bakom, jag vet inte.
Citera
2011-02-04, 20:28
Medlem
Hittade lite mer. Frn krnika av Babben Larsson i Aftonbladet:

Citat:
Ett slags fljetong r ocks dockan vid Ulvsundaleden i Bromma. Strax innan Solvalla p vg in mot Stockholm ligger ngra gamla militrbaracker p hger sida. P en av gavlarna str en gammaldags Rikstelefon-kiosk med en skyltdocka inuti. Ngon byter klder p henne efter ssong, p sommaren baddrkt, framt jul lucialinne plus krona, skidklder efter nyr och s vidare.

Fr nt r sedan fick jag veta vad dockan hette, fr pltsligt en dag var hon borta och i stllet hngde en skylt i kiosken med texten: BELLA BORTRVAD!

Eftersom jag var s van att titta till henne blev jag alldeles bestrt ver att nn snott henne. Samtidigt mste jag sga att det var ett genialiskt namn p en tjej som bor i en telefonkiosk, eller hur?

Det fljde en tid med tomt bs, men en dag var hon tillbaka igen eller om det kanske var en syster till henne. Och i somras hade hon pltsligt ftt en pojkvn! En stilig herrdocka kldd som byggjobbare stod snett bakom och sg mt p henne. Jag som precis hade separerat mumlade hgt fr mig sjlv nr jag fick se dem Till och med Bella har en date men inte jag. Det fick mig att skratta hgt mitt i alltihopa. Ganska befriande faktiskt.
Citera
2011-02-08, 17:43
Medlem
Pa1n0fD3aThs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenerdiod

Jag tnkte nog mer p vinterssongen d dockan antagligen r kldd i nn sorts vinterjacka eller liknande
Citera
2011-02-11, 00:50
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorna_young
Detta kanske inte r rtt forum, isfall fr nn flytta det till bttre stlle...

I mnga, mnga r har jag kt frbi och uppskattat skyltdockan som str i en telefonkiosk vid Sundbyberg, nstan vid Solvalla. Har ni sett den? Dockan r alltid sngsongsriktigt kldd - lucia runt jul, pskkrring till psk, skidklder vid sportlovet osv.

Vem r det som ligger bakom detta och hur lnge har den funnits, r det ngon som vet?

Heheh den dockan har funnits dr hur lnge som helst. Jag jobbade p en firma som lg inne p industriomrdet dr fretaget som pysslar om dockan str. Vad jag frsttt s r det ett fretag som gnar sig t att bygga/riva telefonkiosker som rr om den. Men det r ett mycket trevligt inslag i en annars s trkig milj. Jag tror dom byter klder ett par gnger om ret p den dockan och oftast r det helt nya klder som r ssongbetonade som du sger.
Citera
2011-02-12, 14:57
Medlem
Mx_1337s avatar
Hahaha detta fr mig att tnka p nr jag firade midsommar p land en gng i tiden, mitt i vrsta fyllan och villan hittade jag en telefonkiosk med en skyltdocka i, ngonstans ute i ingemansland dr jag hamnat av oknd anledning. Det var kul.
Citera
2011-07-02, 23:33
Medlem
Piratkorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Hahaha detta fr mig att tnka p nr jag firade midsommar p land en gng i tiden, mitt i vrsta fyllan och villan hittade jag en telefonkiosk med en skyltdocka i, ngonstans ute i ingemansland dr jag hamnat av oknd anledning. Det var kul.

Vart p land var det?
Skulle behva hitta dit.
Citera
2011-07-04, 19:51
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piratkort
Vart p land var det?
Skulle behva hitta dit.
Vet inte exakt vad stllet heter men det var i utkanterna av Borgholm.
Dock fr jag tyvrr lov att meddela att jag var dr senast i Midsommar och telefonkiosken stod inte kvar.
Citera
2014-11-02, 18:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Bde skyltdockan och telefonkiosken r borta! Katastrof! Ngon som vet vad som hnt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in