2011-02-03, 23:25
Medlem
Jo, hade tänkt söka civ. TF på KTH till hösten och verkar tyvärr inte komma in på gymnasiebetyget. HP var 1,7 förra... tufft men jag ska försöka.
Nytt för i år däremot är att KTH släpper in via det matte- och fysikprov som Chalmers och Lund tidigare haft. Upp till 1/3 av platserna ska komma in på det och jag satsar nu mest på det provet. Är det någon som har haft tidigare erfarenhet av dessa prov, förberedelser?

Dessutom undrar jag, ifall det finns någon bra hemsida/bok/w.e. för att öva upp sina matte och fysikkunskaper i tid till detta prov? Skolboken som jag har nu är inte den matten jag behöver öva upp utan snarare Matte B-D. Fysikdelen är också på liknande nivåer.

En sista utväg vore att gå ett annat program för att sedan byta till TF andra året. Är detta bra eller brukar det gå åt skogen?

TF=teknisk fysik
Citera
2011-02-05, 16:02
Medlem
xyzns avatar
Kolla här!
Citera
2011-02-05, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeanJoque
En sista utväg vore att gå ett annat program för att sedan byta till TF andra året. Är detta bra eller brukar det gå åt skogen?
Det kan mycket väl gå. Men du kanske inte får byta om det är "fullt". Om du däremot väljer öppen ingång så har du mycket stora chanser att hamna på TF skulle jag tro.
Citera
2011-02-06, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xyzn
Kolla här!

Jo tack, varit inne där och nöter på dem. Men tycker du inte att de är något olikt typiska gymnasieuppgifter, kanske bara jag...

Citat:
Ursprungligen postat av Trains
Det kan mycket väl gå. Men du kanske inte får byta om det är "fullt". Om du däremot väljer öppen ingång så har du mycket stora chanser att hamna på TF skulle jag tro.

Men det finns alltid en risk för urval efter ÖI såklart... men den låter inte så tokig. Segt bara att behöva gå ett år extra.

tack för svaren
Citera
2011-02-06, 00:09
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Jo tack, varit inne där och nöter på dem. Men tycker du inte att de är något olikt typiska gymnasieuppgifter, kanske bara jag...
Jo väldigt olikt, det är ju lite det som är poängen också. Är man bra på algebra så går dessa ganska lätt.
Citera
2011-02-06, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Jo väldigt olikt, det är ju lite det som är poängen också. Är man bra på algebra så går dessa ganska lätt.

Har du något tips för att träna upp algebran på det här sättet? Bok, länk?
Citera
2011-02-06, 01:08
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Har du något tips för att träna upp algebran på det här sättet? Bok, länk?
Lär dig alla potenslagar bra, så ser du alla samband snabbt. Lär dig alla logaritmlagar, exakt hur man multiplicerar samt adderar bråk. Osv.

Uppgifterna är "egentligen" rätt lätta, jag tycker de mäter förståelse och algebra väldigt bra. Hur du tränar på algebra är att hitta räkneregler och lära dig dessa, eller vara väldigt smart och kunna alla definitioner för allt. Träning ger färdighet.
Citera
2011-02-06, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Lär dig alla potenslagar bra, så ser du alla samband snabbt. Lär dig alla logaritmlagar, exakt hur man multiplicerar samt adderar bråk. Osv.

Uppgifterna är "egentligen" rätt lätta, jag tycker de mäter förståelse och algebra väldigt bra. Hur du tränar på algebra är att hitta räkneregler och lära dig dessa, eller vara väldigt smart och kunna alla definitioner för allt. Träning ger färdighet.

TACK.
Citera
2011-02-06, 01:42
Medlem
Rans avatar
Citat:
Men det finns alltid en risk för urval efter ÖI såklart... men den låter inte så tokig. Segt bara att behöva gå ett år extra.
Läser du rätt kurser på ÖI så behöver du väl inte gå ett år extra? Idén är att man läser ÖI första året sedan år 2 hoppar man in på andra året i valfritt program, varefter man ev. läser en eller två extra kurser som behövs (vilket är tämligen jobbigt, men det går).

Ett sista alternativ kan annars vara att kolla upp teknisk bastermin eller tekniskt basår (om du inte vill jobba eller vara arbetslös i ett halvår). Det var den vägen jag tog för att komma in på TF (hade inte läst kurserna tidigare så jag var illa tvungen att läsa basåret). Att förlora ett år är ju inte särskilt kul, men ev. kan du ju jobba under tiden. Fördelen med bastermin/basår är att det är mer förberedande för en civilingenjörsutbildning än gymnasiet (vilket också syns på skillnaden i failraten).
Citera
2011-02-06, 09:52
Medlem
Offsures avatar
Jag tycker att denna tråd passar bättre i huvudforumet.
NVU→FMT
/mod
Citera
2011-02-06, 11:26
Medlem
xyzns avatar
Citat:

Jo, men det ska de ju vara också. I gymnasiet kommer många många likadana (nästan) uppgifter bortsett från några på en del prov. Så har det i alla fall varit för mig hittills. De här ska ju vara av en annan sorts kaliber ungefär.
Citera
2011-02-06, 14:23
Medlem
Aizels avatar
Du skulle ju kunna söka till TF m.h.a. intagningsprovet, och som andra val välja öppen ingång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in