Anser du att Asperger ingår under detta ämne?
Eller är det inte relevant¨?
Har kompletterat mitt inlägg. Asperger hör helt klart hit, en del säger att Asperger är en egen diagnos medan andra hävdar att det är detsamma som högfungerande autism.
Det finns redan frågor om asperger, varför inte ta in hela autismspektrumet i den tråden istället? för frågorna är ändå så lika till båda diagnoserna
Därför att jag ville ha en på hela autismspektrat, inte enbart Asperger. Inte heller enbart autism utan även alla andra delar. Asperger pratas det om mycket, jag vet.
"för frågorna är ändå så lika till båda diagnoserna"
Jag finner inte Aspergers syndrom som synonym till HFA. Många tycker det, jag tycker det inte.
Senast redigerad av ChokingHazard 2011-02-03 kl. 19:09.
Enligt DSM-V så kommer AS att försvinna när den presenteras, och AS blir således en del av "autism". Vissa tycker att det här är dåligt då aspies inte vill att folk ser på dem som "autistiska", men jag själv känner t.ex. till en tjej bosatt i USA som har diagnosen AS men benämner det som ASD (autism spectrum disorder) just för att hon ser ingen skillnad i det hela och därmed helt och hållet identifierar sig själv med autistisk kultur (där AS ingår).
Om AS skulle vara mer ett personlighetsdrag som vissa hävdar så har de blivit gravt feldiagnostiserade. AS är autism, förutom få kriterier som handlar om språk och vardagligt adaptivt beteende;
(1) Kvalitativa avvikelser i ömsesidigt socialt samspel tar sig åtminstone två av följande uttryck:
(a) oförmåga att adekvat använda blickkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester för att reglera det sociala samspelet;
(b) oförmåga att etablera kamratrelationer med jämnåriga (på ett åldersadekvat sätt och trots rikliga möjligheter därtill) som innefattar ett ömsesidigt utbyte av intressen, aktiviteter och känslor;
(c) bristande modulering av socio-emotionell ömsesidighet som visar sig genom nedsatt eller avvikande gensvar på andra människors känslor, eller bristande anpassning av beteendet till det sociala sammanhanget, eller en dålig integration av sociala, emotionella och kommunikativa beteenden;
(d) brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra människor (till exempel visar inte för andra, lämnar inte fram eller pekar på sådant som är av intresse).
C. Individen uppvisar ett ovanligt intensivt, avgränsat intresse för något område eller begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter
(3) Begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter tar sig åtminstone ett av följande uttryck:
(a) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna eller onormala i intensitet och fokusering; eller ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna i intensitet och snäva i sin natur men inte till innehåll eller fokusering;
(b) till synes tvångsmässig fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer;
(c) stereotypa och repetitiva motoriska manér som inbegriper endera att vifta eller vrida med händerna eller fingrarna, eller komplicerade rörelser med hela kroppen;
(d) fascination inför delar av föremål eller icke-funktionella delar av leksaker (såsom deras lukt, hur materialet de är gjorda av känns, eller ljudet eller vibrationer som de avger).
"Kvalitativa". Inte lite.
I ICD-10:s system så går alla autismspektrumstörningar under "genomgripande utvecklingsstörningar"
Tycker det är helt riktigt att sätta alla högfungerande i samma fack. De som protesterar kan således inte ha några bekymmer i dagens läge om de vill offra sin Aspergerdiagnos bara för att inte bli kallad autist. Jag vet inte om jag skulle klassa mig som högfungerande. Det syns nog att jag är autistisk men är ovanligt bra på att uttrycka mig skriftligt.
Senast redigerad av ChokingHazard 2011-02-04 kl. 07:54.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!