2022-04-20, 14:11
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Premien r nu nstan utraderad. Jag tror Balder r ett av de skrare alternativen om man vill ga fastigheter. Jag har bara Castellum och Balder i min portflj och jag vill inte ka vikten i Castellum s det fr bli lite smkp i Balder nu nr priset kommit ned. Det kan nog g ned nnu mer nr kommande rntehjningar prisas in av marknaden.

Jag var tidigare lite skeptisk till akiten eftersom den inte ger ngon utdelning vilket r lite ovanligt fr ett stort fastighetsbolag. Jag trodde det hade att gra med verbelning och likviditetsproblem. Efter att ha lst p lite ser jag det snarare som en styrka eftersom det ger mer flexibilitet och mjlighet till kning av underliggande substans. Jag tror Erik Selin kommer fortstta gra ett bra jobb.
Citera
2022-04-25, 18:27
Medlem
Kpte p mig lite mer idag. Nu har vi en liten rabatt i Balder vilket knns prisvrt. Fr vi se ytterligare nedgngar kommer jag g in lite tyngre. Kommande rapport kommer nog inte sl ngra frvntningar s det finns nog chans fr lite mer nedgng.
Citera
2022-05-22, 11:07
Medlem
Fastighetsbolaget Balder beslutade p rsstmma den 12 maj om en split 6:1, innebrande att varje befintlig aktie delas upp i sex aktier. Styrelsen har nu bestmt tidsplanen fr split. Sista dag fr handel i aktien fre split r den 24 maj och aktien handlas efter split den 25 maj. Split gller bde A- och B-aktien, men det r enbart B-aktien som r brsnoterad.

https://www.avanza.se/placera/telegr...en-25-maj.html
Citera
2022-05-22, 11:12
Medlem
Ganska stor split. Priset p en aktie kommer hamna runt 74 kr enligt senaste stngningskurs. Det passar mig bra, det gr det lttare att gra smkp.
Citera
2022-05-22, 13:31
Medlem
Fastighetsbolaget Balders vd Erik Selin, som r fastighetsbranschens kanske skickligaste operatr, har en aktie som nu vrderas till 20 procent rabatt substansrabatt och ett p/e-tal p 14. Det lockar, men klarar aktien ven ett stresstest med hgre rntor, frgar sig Affrsvrlden i en analys p fredagen.

Tidningen framhller att vrderingen r lg och att Balder har goda mjligheter att klara sig bttre n det genomsnittliga fastighetsbolaget.

https://www.avanza.se/placera/telegr...or-balder.html
Citera
2022-06-01, 22:25
Medlem
Knner att denna ftt mkt stryk senaste ret, vad sger ni andra kpvrd vnta???

Sjlv ser jag vl att den kan falla ngot mer men knns som att den har ganska bra uppsida kommande r???

Rntelget r sklart ett problem men ett bolag som balders borde ju ha ganska bra finanser??
Citera
2022-06-16, 20:32
Medlem
DrVonAnkas avatar
Fy tusan, senaste veckorna gr att jag ligger snett X antal lusingar. Inte lr det bli uppstuds heller i detta sura klimat.

r det SBB + ovntade rntehjningar eller var mer kan man leta orsaken?
Citera
2022-06-28, 14:57
Medlem
r4ll3s avatar
Blev ett frstagngs kp av Balders p 52 kr/aktien. Ska bli kul att vara med p resan! Finanserna tycker jag ser stabila ut, sett till soliditet och rntetckningsgrad. Finns frvisso hybridobligationer men ven med dessa ser bolaget stabilt ut.
Citera
2022-06-29, 12:11
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Fy tusan, senaste veckorna gr att jag ligger snett X antal lusingar. Inte lr det bli uppstuds heller i detta sura klimat.

r det SBB + ovntade rntehjningar eller var mer kan man leta orsaken?

Rntehjningar.

Problemet fr fastighetsbolagen r att de investerar i saker med 2-4% avkastning och finansierar detta genom att lna pengar. Avkastningen frn investeringen ska betala av lnen och ge ett verskott. Nr bolagen behver omfinansiera sina ln till 4% rnta klappar denna kalkylen ihop fullstndigt och det finns ingen botten i sektorn.

Jag vet inte exakt vad Balder har fr lnevillkor men SBB lyckades ge ut en obligation frra ret med negativ rnta. Nr du lnar pengar till negativ rnta och investerar i fastigheter kan du tjna hur mycket pengar som helst men detta gr allts inte lngre.
Citera
2022-06-29, 16:17
Medlem
Klev ocks in i Balder idag igen samtidigt som jag gjorde mina frsta kp i SBB D.
49,98 kndes relativt prisvrt men vgade mig inte p en allt fr stor position i ngon av aktierna.
Knns som att morgonens rntehjning redan r inprisad tillsammans med nsta, men kan sklart ha fel
Citera
2022-07-01, 10:05
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
Klev ocks in i Balder idag igen samtidigt som jag gjorde mina frsta kp i SBB D.
49,98 kndes relativt prisvrt men vgade mig inte p en allt fr stor position i ngon av aktierna.
Knns som att morgonens rntehjning redan r inprisad tillsammans med nsta, men kan sklart ha fel

Sjlvklart r rntehjningarna inprisade, fastighetsbolagen har ju totalslaktats sett till vrderingarna.

Kpte lite mer Balder till kurs runt 49 kr/aktie. Jag kan inte se varfr de inte skulle klara av rntehjningarna rent finansiellt med deras rntetckningsgrad, soliditet, etc. Visst blir frvaltningsresultatet pverkat men hyrorna r samtidigt KPI-justerade. Lngsiktigt menar jag att det borde vara ett bra alternativ men vi fr se vad framtiden utvisar. Jag har tminstone respekt fr Selin som VD. Jag gillar hans investeringsfilosofi:
https://www.youtube.com/watch?v=rhXXcZCAano

"Lngsiktigt ser det jttebra ut.-- Det vet man aldrig innan, det hnder bara, det r som vdret, man kan sp och gissa men de flesta gissar fel. Det r bara hnga i dr s blir det solsken. --- Ser det jttedligt ut r det lg risk."

^^ Han har en investeringsfilosofi som liknar Buffetts tycker jag. Allts en mycket bttre VD n t ex Ilja Batljan. Jag har inte kpt in mig p bolaget tidigare pga premievrdering men nu knns Balder vrt dremot.

Med reservation fr att jag kan ha helt fel.
Citera
2022-07-04, 19:14
Medlem
Klappasftens avatar
Kan ngon frklara varfr Balder rasat s mkt p sista tiden? r inte de som presterat bra r efter r sista ren? Visst hela fastighetssektorn har ju gtt ner pga hgre rnta men nd.

Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Sjlvklart r rntehjningarna inprisade, fastighetsbolagen har ju totalslaktats sett till vrderingarna.

Kpte lite mer Balder till kurs runt 49 kr/aktie. Jag kan inte se varfr de inte skulle klara av rntehjningarna rent finansiellt med deras rntetckningsgrad, soliditet, etc. Visst blir frvaltningsresultatet pverkat men hyrorna r samtidigt KPI-justerade. Lngsiktigt menar jag att det borde vara ett bra alternativ men vi fr se vad framtiden utvisar. Jag har tminstone respekt fr Selin som VD. Jag gillar hans investeringsfilosofi:
https://www.youtube.com/watch?v=rhXXcZCAano

"Lngsiktigt ser det jttebra ut.-- Det vet man aldrig innan, det hnder bara, det r som vdret, man kan sp och gissa men de flesta gissar fel. Det r bara hnga i dr s blir det solsken. --- Ser det jttedligt ut r det lg risk."

^^ Han har en investeringsfilosofi som liknar Buffetts tycker jag. Allts en mycket bttre VD n t ex Ilja Batljan. Jag har inte kpt in mig p bolaget tidigare pga premievrdering men nu knns Balder vrt dremot.

Med reservation fr att jag kan ha helt fel.

Var ser man frvaltningsresultatet ngonstans? Vad r ett bra eller dligt frvaltningsresultat? Vad skiljer sig det frn t ex substansvrdet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in