• 2
  • 3
2011-02-05, 06:17
Medlem
PigerVetuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinas003
En handling för mig är något man åtminstone har illusionen att kunna göra annorlunda. Ett medvetet val helt enkelt.

Har man ett val så är aldrig själva valet det intressanta utan anledningen till varför man valde just det valet. Därför är vår diskussion om egosimprincipen så viktig, den ger ju ett svar som säger att alla val i grunden handlar om inget annat än ren egoism.

Vi har nu förstått att människans innersta natur är inget annat än egoism i dess renaste form. Saker som moral, rätt och fel, ont och gott är alltså endast illusioner av egoismen och därför falska.

Således finns bara en sann lag: Gör vad fan du vill, du kan ändå inte göra något annat. Om någon klagar så skratta bara åt deras dubbelmoral...

Jag har en annan uppfattning, som jag redan har redogjort för.
Därmed sätter jag punkt för mina inlägg i denna tråd.
Citera
2011-04-18, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stettin
Håller med.
T.ex du ger en tiggare 5 spänn,eftersom du får bättre samvete av det.
En snubbe dör för sin tro(martyr) gör det för att han vet att han kommer till himmlen.

men om jag ser en tiggare och tänker inte mycket utan bara ger han 5 spännn... ?.. jag har som sagt inte tänkt nåt och bara ser en tiggare och ger han 5 spänn bara så där... då är det väl osjälviskt? ...
Citera
2011-04-22, 11:43
Medlem
therebells avatar
Om man begår ett allvarligt brott (som mord)... då har man med go tro förändrat såväl ditt såsom den andres. Ett handlande som är desstruktivt gynnar bägge parter. "den enes död, den andres bröd", går att tolka på följande vis: oavsett bakgrund, kultur, färgen på din hud, så har du möjligheten att förändra ditt och en annan människas liv!(Men om det fanns ett kollektivt "stopp", där alla själviska handlingar fick ett plötsligt slut), då hade det inte behövts ett lagfyllt samhälle utan ett utopiskt samhälle hade trätt kraft.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in