Citat:
Ursprungligen postat av PigerVetus
Varför skulle jag inte kunna använda instinktiva handlingar i min argumentation? Det är ju också handlingar.
Oegoistiska handlingar finns det gott om här i världen. Ett exempel är att skänka pengar till välgörenhet. Ett annat exempel är när någon räddar en främmande människa i nöd.
För övrigt finns det även andra handlingar som inte leder till egna fördelar. Jag tänker då på exempelvis handlingsmönster som präglas i hjärnan vid traumatiska upplevelser, som leder till att man under andra omständigheter utför handlingar som inte är ändamålsenliga där.
Off topic: Visst är det jag på bilden, lite nermörkad med Photoshop eftersom mina namn var upptagna när jag registrerade mig på Flashback så att jag fick ta ett latinskt användarnamn - då tyckte jag att det passade med en mer anonym bild.
Vi kan ta exemplet handen på spisplattan även om det kanske är lite för bra.
Du håller väl med om att det är omöjligt så länge man är "normal" att råka röra och sedan hålla kvar handen på en spisplatta. Av ren instinkt flyger handen av plattan vare sig man vill eller inte.
Det vill jag inte kalla en handling, i denna händelse har man ju inte ens illusionen av ett fritt val. Definitions frågan om vad ett val är kvarstår men denna händelse kan utspelas i sömnen när man inte ens är medveten om vad som händer. Är man inte medveten om situationen har jag svårt att se hur man skulle kunna påverka utgången av den.
Det är liksom inte en själv som kontrollerar situationen, det är ju nerverna som plötsligt registrerar extrem fysisk smärta och sänder informationen vidare till vad som troligen är det undermedvetna som skickar signaler till musklerna att genast fly undan smärtan. Jag vill inte ens kalla dessa handlingar, ordet konsekvens passar bättre.
"
För övrigt finns det även andra handlingar som inte leder till egna fördelar. Jag tänker då på exempelvis handlingsmönster som präglas i hjärnan vid traumatiska upplevelser, som leder till att man under andra omständigheter utför handlingar som inte är ändamålsenliga där."
Intressant, men man måste fråga sig ändamålsenligt för vem? Som objektiv åskådare har du inte tillgång till personens känslor, minnen och erfarenheter. Att säga att någon handlar "dumt" eller vilket värdeladdat ord som helst är alltså en förolämpning då man helt enkelt inte räknar in personens t.ex. känslor. Precis som om dem inte skulle finnas eller inte vara värda något.
Har man som tjej blivit våldtagen så kanske man vill ta det lugnt med sex med nya människor. Inte heller vill man berätta varför för nya pojkvännen. Som egenskap av objektiv åskådare som vi och även pojkvännen skulle vara så känns det fel att inte ens berätta varför hon inte vill ha sex men för henne är det glasklart. Givetvis förstår hon att pojkvännen kommer bli irriterad men det är tydligen värt det.
Att säga att hon är "jobbig" i denna situation visar ju bara synen av total brist av värdet på hennes känslor och erfarenheter. Hon är ju inte jobbig hon gör ju bara det hon tycker är bäst för sig själv vilket hela den här tråden går ut på.
Vad pojkvännen borde göra är att fråga sig: Vad kan jag göra så att det för henne blir värt att berätta om sin traumatiska upplevelse? Attackera roten till problemet, problemet i sig är irrelevant. Vad är den som gör att hon inte vill berätta? Litar hon kanske inte på honom? Börja där skulle jag råda honom...