2011-02-03, 15:04
Medlem
JesperLs avatar
Bor i Thailand och de senaste dagarna har en stor funderan uppehållit min hjärna, nämligen, blir samma rätt olika stark beroende på temperatur?

Säg att jag tar med mig en stark rätt hem, trycker i mig hälften direkt medans maten är på gränsen till för varm, munnen svider som fasen av all chili.
Senare på kvällen tar jag och äter resten av maten som då är ljummen, då känns maten betydligt mildare.
Citera
2011-02-03, 15:38
Medlem
Spadess avatar
Tycker detsamma, om maten är varm förstärker det styrkan på maten.
Citera
2011-02-04, 14:11
Medlem
JonDs avatar
Detta gäller alla smakämnen. En rätt som är menad att ätas kall måste smaksättas mer för att få lika mycket smak i kallt tillstånd som varmt.
Citera
2011-02-04, 15:06
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesperL
Bor i Thailand och de senaste dagarna har en stor funderan uppehållit min hjärna, nämligen, blir samma rätt olika stark beroende på temperatur?

Säg att jag tar med mig en stark rätt hem, trycker i mig hälften direkt medans maten är på gränsen till för varm, munnen svider som fasen av all chili.
Senare på kvällen tar jag och äter resten av maten som då är ljummen, då känns maten betydligt mildare.
Jag äter chilivinäger rätt ofta till stekt kött. Det känns lika starkt kallt som varmt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in