• 2
  • 3
2011-02-26, 10:54
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cDk123
Nu vet jag inte vad du är för tekniker men det kan inte vara DSL du pysslar med om du är främmande för att ett dsl modem som inte sitter inkopplat i ett första jack kan ge problem pga kassa skarvar och dålig tråd i huset.

Jag kan bara bekräfta vad cDk123 säger här: Det har betydelse vilket jack som DSL-modemet är kopplat i. Jag har tappat räkningen på hur många kunder jag varit ute hos vars hastighet ökade ordentligt genom att flytta modemet till första jacket, trots att de inte hade några andra telefoner inkopplade. Eller de som använde en förlängningsdosa på några meter..
Citera
2011-02-26, 11:10
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Jag har tappat räkningen på hur många kunder jag varit ute hos vars hastighet ökade ordentligt genom att flytta modemet till första jacket, trots att de inte hade några andra telefoner inkopplade.

...fast så länge man inte mätt upp och diagnostiserat grundorsaken till problemet brukar det funka lika bra med foliehatt. ;-)

Tänk så bra mycket enklare livet blev när man kunde skriva till Telia "härmed säger jag upp er adsl-bekantskap och er 1800-tals koppartrådstelefoni"!
Citera
2011-02-26, 19:59
Medlem
cDk123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
...fast så länge man inte mätt upp och diagnostiserat grundorsaken till problemet brukar det funka lika bra med foliehatt. ;-)

Tänk så bra mycket enklare livet blev när man kunde skriva till Telia "härmed säger jag upp er adsl-bekantskap och er 1800-tals koppartrådstelefoni"!

Ja om du har modemet inkopplat i en förlängningssladd, det funkar dåligt.
Du kopplar bort förlängningssladden, det funkar bra.
Då måste felet ha berott på EIFELTORNET.
Det har du helt rätt i.

Edit: Det där med taskigt kablage och taskiga skarvar är helt klart bluff och båg nu när jag tänker efter. Jag menar det är ju HELT ORIMLIGT att något sådant skulle kunna existera? Det är ju ungefär som att det skulle finnas trasiga bilar. Hur fan skulle det se ut.
Senast redigerad av cDk123 2011-02-26 kl. 20:01.
Citera
2011-02-26, 22:37
Medlem
Testa att parallellkoppla som de föreslog här ovan med alla trådarna på de två nedre skruvarna. Koppla in modemet i 2:a jacket och testa hastigheten och stabiliteten i några dagar. Är du inte nöjd med det kan du även testa att "förlänga" de två inkommande trådarna till trådarna som går till jack 2 med hjälp av två sk. fiskögon som innesluter skarven i en gegga som förhindrar beläggningar iom att syret inte kommer åt kontaktytorna. Tänk dock på att man helst ska ha så liten bit som möjligt otvinnat i jacken för att förhindra problem.
Lycka till!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in