2011-02-03, 12:26
Medlem
FarsanTarzans avatar
Har bjudit hem ett gäng glada pantertanter på söndagmiddag. Genomsnittsåldern är gott och väl 80.

Jag hade tänkt bjuda på kalvstek med gräddsås,, mandelpotatis pressgurka och rårörda lingon. Eventuellt kokta tournerade morötter.

Men det jag funderar på är om man ska ha någon förrätt? Skulle tro att tanterna är som småfåglar i maten. Med andra ord att de inte äter några stora mängder mat. Jag vill ju gärna bjuda på något sött till dessert.

Så vad föreslår panelen. Ska jag bjuda på någon liten förrätt? (klassisk)
Vad ska man bjuda på till dessert?

Tack på förhand
Citera
2011-02-03, 12:29
Medlem
du ska ju ha gelé till din jävla apa
Citera
2011-02-03, 13:13
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarsanTarzan
Har bjudit hem ett gäng glada pantertanter på söndagmiddag. Genomsnittsåldern är gott och väl 80.

Jag hade tänkt bjuda på kalvstek med gräddsås,, mandelpotatis pressgurka och rårörda lingon. Eventuellt kokta tournerade morötter.

Men det jag funderar på är om man ska ha någon förrätt? Skulle tro att tanterna är som småfåglar i maten. Med andra ord att de inte äter några stora mängder mat. Jag vill ju gärna bjuda på något sött till dessert.

Tack på förhand

Något litet är väl alltid trevligt.
Här har du några exempel som gamla damer kan tänkas gilla.

Förrätt:
Grönkålssoppa
Rökt lax med spenat
Skaldjurscocktail
En skiva kavring med något pålägg; ost och gurka, ägg, räkor, pastej eller liknande
Vol au vent med stuvad bräss och champinjoner

Dessert:
Äppelkaka
Glass med exempelvis hallon eller krokan
Vingelé med mandelkakor

Givetvis serverar du torr sherry till förrätt och dessert.
Citera
2011-02-03, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarsanTarzan

Tack på förhand
skagen snittar,creme caramell eller creme brylle funkar inte det på tanter så funkar inget
Citera
2011-02-03, 23:14
Medlem
Många har den uppfattningen att äldre människor bara vill ha "klassiska rätter". Min erfarenhet är att de uppskattar lite nymodigheter typ thai, mexicansk, arabiskt för de inte själva vågar sig på att laga sådana rätter.
Citera
2011-02-04, 19:06
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Många har den uppfattningen att äldre människor bara vill ha "klassiska rätter". Min erfarenhet är att de uppskattar lite nymodigheter typ thai, mexicansk, arabiskt för de inte själva vågar sig på att laga sådana rätter.

Jag tror att du slog huvudet på spiken, visst vore det väl en god idé som förrätt med ett par smårätter från all världens hörn. Om de inte gillar det väntar ju ändå en klassisk rätt till huvudrätt.
Citera
2011-02-04, 22:35
Medlem
RosaMaggans avatar
Om de inte är nykterister är det ett måste att bjuda portvin till desserten och sen kaffe efter det.
Citera
2011-02-05, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Jag tror att du slog huvudet på spiken, visst vore det väl en god idé som förrätt med ett par smårätter från all världens hörn. Om de inte gillar det väntar ju ändå en klassisk rätt till huvudrätt.
Det tycker jag låter jättebra.
Citera
2011-02-06, 10:17
Medlem
X666s avatar
Jag hade valt gravad lax till förrätt, päron diana (toscapäron) till dessert och till kalvsteken hade jag serverat gele och saltgurka istället för pressgurka och lingon, som är är mer passande till färskrätter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in