• 2
  • 3
2012-02-14, 20:32
Medlem
BoyyyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
BoyyyBoy: Varför inte ha två kort? Ditt Forex-bankkort för kontantuttag och i de fall du av någon anledning vill betala och dra pengarna direkt från kontot. OkQ8-kreditkortet för alla övriga kortköp för att erhålla bonus och för att det t.ex. är säkrare att handla via internet med kreditkort än bankkort.

Att endast ha kreditkort är sällan så lyckat eftersom kontantuttag oftast är förenat med avgifter (finns vissa kombinationskort dock som t.ex. ICA har där kontantuttag dras direkt utan avgift) men som ett komplement kan det vara bra.

Jo, i och för sig är det en lösning, d.v.s. att ha två kort. Men det finns en finns komfortfaktor med att bara ha ett enda kort också, tycker jag. Sen att ha pengarna uppdelade på två ställen kommer säkerligen göra att det någon dag kommer att bli problem när man t.ex. ska köpa något på internet. T.ex att det visar sig att man har totalsumman räknat på båda korten för att kunna köpa, men inte tillräckligt på något av korten enskilt. Och så vidare. Trivs heller inte med att OK/Q8:s kort i princip låser pengarna. Men det är absolut ett sjyst förslag att ha så som du säger, tycker jag också, och var något jag också tänkte på. Men just nu känner jag ingen feeling för det.

Men som du säger, att endast ha kreditkort är inte alls smidigt, kreditkort är definitivt ett komplement till bankkort. Det är lärdom jag absolut tagit med mig när jag kikat runt och donat.

Citat:
Ursprungligen postat av statik78
Du missade att du får 3,25% på de pengar du sätter in i förväg på OKQ8...

Nu när du säger det känner jag igen att jag läste något om det i förbifarten. Men det är konstigt att de inte skryter om det på ett tydligare sätt på hemsidan. What's the catch, på något sätt? Men det är alltså tillgodoräntan du menar. Varför står det under prislista egentligen?
Senast redigerad av BoyyyBoy 2012-02-14 kl. 20:38.
Citera
2012-02-14, 20:48
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveittome
Är mycket intresserad av att byta bank o söker en utan onödiga avgifter så som kortavgifter o med mer ränta på sparkonton. Har varit in flertal gånger på Handelsbanken med olika tankar om deras pisskonton o avtal men som typisk svensk bara stannat kvar. Men nu är det fan slut med skiten (fast det enligt mig är den bästa svenska banken) då jag fick årsgenomgången till deklareringen o såg att jag fått hela 420kr i ränta på mina konton som innehåller nästan 200000 bara på sparkontot . Har pratat med dom bla om detta men dom bara hänvisar till att man får mer på sparkonton som är låsta. Men jag är INTE intresserad av detta utan vill bara ha ett konto med någorlunda ränta. Att korten är avgiftfria är ju en bra start men undrar om du vet mer om Danske bank o deras konton o om du själv är kund där.

Sätt in pengarna hos GCC capital till 3,25%: http://www.gccab.com/index.html. Pengarna är inte låsta utan kan tas ut när som helst.
Citera
2012-02-14, 22:54
Medlem
Tack mfmx, ska kolla upp det imorgon. Ser riktigt bra ut det man får från hemsidan.
Citera
2012-02-14, 23:39
Medlem
BoyyyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveittome
Är mycket intresserad av att byta bank o söker en utan onödiga avgifter så som kortavgifter o med mer ränta på sparkonton. Har varit in flertal gånger på Handelsbanken med olika tankar om deras pisskonton o avtal men som typisk svensk bara stannat kvar. Men nu är det fan slut med skiten (fast det enligt mig är den bästa svenska banken) då jag fick årsgenomgången till deklareringen o såg att jag fått hela 420kr i ränta på mina konton som innehåller nästan 200000 bara på sparkontot . Har pratat med dom bla om detta men dom bara hänvisar till att man får mer på sparkonton som är låsta. Men jag är INTE intresserad av detta utan vill bara ha ett konto med någorlunda ränta. Att korten är avgiftfria är ju en bra start men undrar om du vet mer om Danske bank o deras konton o om du själv är kund där.

Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Sätt in pengarna hos GCC capital till 3,25%: http://www.gccab.com/index.html. Pengarna är inte låsta utan kan tas ut när som helst.

Men då är vi ju i och för sig inne på sparkonto-fältet. GCC Capital erbjuder ju inga kort.

Det är ju således egentligen off topic, men sparkonton kan annars enkelt jämföras på di.se (di.se --> Dina Pengar (till vänster) --> Jämför sparkonto.). Eller så går man in på compricer.se, vilket är huvudkällan.

Men, giveittome, du bör definitivt byta bank. Men nöj dig inte men EN. Utan kör då t.ex. på mfmx förslag gällande sparkonto hos GCC Capital och så kör du bankkort på Forex för dina vardagspengar och sådant. (Sen rekommenderar jag att samla din aktie- och fondportfölj hos Avanza om du har sånt. Så kan Handelsbanken hoppa åt helvete på riktigt. Som sagt, dags att klippa navelsträngen till dessa storbanker en gång för alla. Åtminstone tills den dag då de faktiskt inte tar oss för givet och börjar erbjuda något av egentlig konkurrenskraftigt värde. De har blivit alltför bekväma i sina nuvarande tunga marknadställning).
Citera
2012-02-17, 11:12
Medlem
Jag håller ju med om att Forex antagligen är det bästa alternativet för lönekonto/uttagskort idag och jag funderar på att säga upp mitt Visa på skandiabanken och skaffa ett på Forex istället.

Samtidigt får man ha i åtanke att sånt här tyvärr ändras väldigt snabbt också och Forex inte direkt tillhör undantagen...

För några år sedan när Forex blev bank så erbjöd de 4,5% ränta på lönekontot. Folk satte in sina pengar och sedan dess har Forex egentligen inte sysslat med så mycket annat än att sänka sparräntan (Tror de var nere på 0,5% som lägst och var nästan lika usla som storbankerna.)

Numera erbjuder de alltså hyggliga 2,55% ränta samt gratis visa, debit uttagskort (Tidigare avgift 240kr/år.) men frågan är ju om de här erbjudandet är uthålligt eller om det bara är ny tillfällig drive från Forex för att försöka få tillbaka en del av de kunder de tappat?
Citera
2012-02-17, 20:30
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
För några år sedan när Forex blev bank så erbjöd de 4,5% ränta på lönekontot. Folk satte in sina pengar och sedan dess har Forex egentligen inte sysslat med så mycket annat än att sänka sparräntan (Tror de var nere på 0,5% som lägst och var nästan lika usla som storbankerna.)

För några år sedan erbjöd Skandiabanken 3,5% på lönekontot, sen var det nere på 0,05% (om det inte var ännu lägre). Nu är det 0,5%. Så det är inte bara Forex som ändrar räntorna...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in