2011-02-03, 20:35
Medlem
Danske Direkt är ett paket med gratis Internetbank (med betalningar) och två gratis Mastercard; ett bank- och ett betal/kreditkort. Man kan även få ett Visa Electron gratis om man ansöker om det separat.
http://www.danskebank.se/sv-se/priva...ekt.aspx?tab=0
Citera
2011-02-04, 08:09
Medlem
meches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Visa 2 från Swedbank 50 kr/året. 12 fria uttag/år, över det 10 kr/uttag. Man behöver inte koppla kredit till det.

Jag har det själv och det funkar bra. Behöver jag ta ut kan jag göra det i en affär när jag handlar. tror jag hade 4 eller 5 uttag förra kalenderåret.
Nu hittar jag inte hur man ansöker om det, men det går väl alltid att ringa till Swedbank och få det ordnat den vägen.

Tyvärr så har swedbank slutat sälja visa 2 så det går inte längre att skaffa ett nytt sånt...
Citera
2011-02-04, 11:24
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meche
Tyvärr så har swedbank slutat sälja visa 2 så det går inte längre att skaffa ett nytt sånt...
Dåligt! Då får jag vara rädd om mitt då.
Citera
2012-02-09, 19:53
Medlem
BoyyyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finhatt
Jag har faktiskt inte kollat upp det själv, men kan OKQ8 verkligen se hur stor del av transaktionen som är ett "äkta" köp?

Alltså om jag kommer till kassan på Ica och har handlat för 1000 spänn och ber kassörskan ta på 1500. Då slår hon ju bara in 1500 på dosan som är uppkopplad mot banken, vilket jag sedan godkänner med min kod. Det enda OKQ8 (kortföretaget) bör se är ju namn på den som begär uttaget (ICA) och beloppet (1500)?

I vilket fall som helst slipper man automatuttags-avgiften om man gör så här.

Det står på deras (OK/Q8:s) hemsida angående uttag: "3%, dock lägst 35 kr". Det betyder väl att det endast kostar ifall man tar ut 1000 och över? Så 500 kr är ju isånafall avgiftsfritt i bankomat.

Edit: Eller jaha, du menar alltså att man ska göra din taktik när man ska ta ut t.ex. 1500kr. Jag läste lite fort. Trodde du köpte för 1000kr och lade till 500. Men OK/Q8-kortet verkar ju helt oslagbart. Ska ansöka det imorrn.

Men visst kan man alltså göra internetköp, betala fakturor (OCR osv från deras internettjänst) och, ja, "allting" på OK/Q8:s kort? På Handelsbanken kredit-allkort kan man inte detta. Handelsbanken skryter om att man får poäng på allt man köper på deras allkort, men man kan inte betala fakturor på det från internetbanken eller sådant. Värdelöst. Skaffade precis det nu, men ska dumpa det igen. Ringde och undrade om detta. Hon i kundtjänst sa att "de inte vill ha så mycket transaktioner på kortet". Va?! Behöver inte kreditkort egentligen heller. Vanligt kort räcker. Vidare angående nämnda poängsystem som Handelsbanken har så är det väldigt dåligt jämfört med OK/Q8. Handelsbanken har ca 40kr på 20 000 poäng (1p=1krona) och då får man dem i fondandelar hos Handelsbanken, medan 20 000 "poäng" på OK/Q8 ger 200 spänn kontant. För att inte tala om att OK/Q8:s kort är gratis medan Handelsbankens kostar 250spänn per år.

Hur är OK/Q8:s internetbank?
Senast redigerad av BoyyyBoy 2012-02-09 kl. 20:21.
Citera
2012-02-10, 14:54
Medlem
BoyyyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyyyBoy
Det står på deras (OK/Q8:s) hemsida angående uttag: "3%, dock lägst 35 kr". Det betyder väl att det endast kostar ifall man tar ut 1000 och över? Så 500 kr är ju isånafall avgiftsfritt i bankomat.

Edit: Eller jaha, du menar alltså att man ska göra din taktik när man ska ta ut t.ex. 1500kr. Jag läste lite fort. Trodde du köpte för 1000kr och lade till 500. Men OK/Q8-kortet verkar ju helt oslagbart. Ska ansöka det imorrn.

Men visst kan man alltså göra internetköp, betala fakturor (OCR osv från deras internettjänst) och, ja, "allting" på OK/Q8:s kort? På Handelsbanken kredit-allkort kan man inte detta. Handelsbanken skryter om att man får poäng på allt man köper på deras allkort, men man kan inte betala fakturor på det från internetbanken eller sådant. Värdelöst. Skaffade precis det nu, men ska dumpa det igen. Ringde och undrade om detta. Hon i kundtjänst sa att "de inte vill ha så mycket transaktioner på kortet". Va?! Behöver inte kreditkort egentligen heller. Vanligt kort räcker. Vidare angående nämnda poängsystem som Handelsbanken har så är det väldigt dåligt jämfört med OK/Q8. Handelsbanken har ca 40kr på 20 000 poäng (1p=1krona) och då får man dem i fondandelar hos Handelsbanken, medan 20 000 "poäng" på OK/Q8 ger 200 spänn kontant. För att inte tala om att OK/Q8:s kort är gratis medan Handelsbankens kostar 250spänn per år.

Hmm... OK/Q8:s kort ej oslagbart. Fasen, de har ju inget smidigt sätt (läs: har inget sätt) att överföra pengar FRÅN kortet om man vill det t.ex. till kompisars kontonr. Men alltså... är det bara bankkort man kan göra detta? Eller vad är grejen?
Citera
2012-02-10, 20:41
Medlem
Citat:
Det där betyder att avgiften är 3% men med ett undantag. Om 3% skulle vara mindre än 35 kr får du betala 35 kr. Det är alltså en minimiavgift på 35 kr. Tar du ut en hundring som en del tydligen gör kommer dom dra 135 kronor.

Citat:
Men visst kan man alltså göra internetköp, betala fakturor (OCR osv från deras internettjänst) och, ja, "allting" på OK/Q8:s kort?
Nä du kan inte betala fakturor, föra över pengar eller liknande. Du kan bara göra inköp hos butiker som erbjuder alternativet att betala med kort samt ta ut pengar ur bankomat. Det är allt.

Citat:
Du kan logga in och se senaste transaktioner men mer är det inte.

Det är ändå ett bra kort och jag har det själv.
Citera
2012-02-13, 13:48
Medlem
BoyyyBoys avatar
Orutinerad i bank- och kreditkortens värld blev det, efter lite "om-och-men", tillslut såhär för mig: FOREX BANKKORT (se nedan varför). Tänkte här förklara resan dit för den som kanske också är ny i denna värld (och för att sammanfatta denna tråd litegrann hittills).

1) Jag har "alltid" varit kund hos Handelsbanken gällande allkontot. Har också haft ett VISA-bankkort hos dem sedan 16 år gammal. Nu, lite äldre, tänkte jag att det är dags att söka Handelsbankens Allkort. Båda kostar ändå 250 kr/mån och på papperet såg Allkortet ut att ha allt Bankkortet hade, och lite till. T.ex. får man cashback lika med 40kr per 20 000 poäng (1p=1kr spenderat) på Allkortet. Dessa får du genom fondandelar, som du kan sälja om du vill. Jag var inte ute efter kredit, men för att få Allkortet krävdes att man ansökte åtminstone 5000kr. Fair enough, jag ansökte 5000kr, utan tanke att använda min kredit.

När jag fick Allkortet upptäckte jag att det inte gick att betala fakturor med kortet. Suck. I kundtjänsten menade de något i stil med att "de inte ville ha så mycket transaktioner på kortet". Inte för att jag betalar fakturor jätteofta, men det händer. Detta blev för mig ett bakslag. Dessutom förlorar jag ju poäng om de inte kan registreras på kortet. Senaste utlandsresa jag gjorde betalade jag t.ex. på faktura. Om jag då inte kan betala med med Allkortet så får jag ju heller inte reseförsäkringen kortet har. Detta går ju såklart att ordnas på annat sätt (t.ex. att jag i egen hög person trippar ner till själva resebutiken eller dylikt och betalar direkt på plats), men likväl konstigt och dumt att det inte går att betala fakturor. Detta gör att jag börjar leta nytt kort.

2) Hittar nu OK/Q8:s VISA-kort. Verkar trevligt. Ingen årsavgift jämfört Handelsbankens 250kr året. Fortsättningsvis, jämfört ovannämnda Handelsbankens allkorts-poängsystem där 20 000 poäng gav ca 40kr (max 80 efter vissa villkor) får man på OK/Q8 istället 200 kr (1% tillbaka på alla inköp). Verkar toppen. Ansöker om det.

Nackdelarna med OK/Q8:s kort är dock att det kostar minst 35kr att göra kontantuttag på en bankomat. Det går att komma förbi detta genom att be kassörskan avrunda uppåt när man köper något. T.ex. om man köper för 1000 kr så kan man be dem dra 1500. Då får du 500 kr i handen och slipper bankomatens avgift. Lite omständigt, men okej. Dock, det som jag upptäckte efteråt, vilket gjorde att jag avbröt min ansökan, var att det inte gick att föra över pengar till t.ex. vänner. Det gick heller inte betala fakturor. Med OK/Q8:s kort får du inget kontonr, utan är ungefär som ett "kontantkort på mobilen". Har du en gång satt in pengarna på kortet är det "märkta". Så känner iallafall jag det. Nä, så jag sket i det kortet också.

3) Hittar nu Forex bankkort, som det sen blev. Här får jag ett kontonr. Jag kan betala fakturor, göra överföringar till t.ex. vänner om jag är skyldig dem pengar samt ta ut pengar gratis ur en bankomat. Kortet är också gratis och jag får mycket hög ränta för att vara ett allkonto. På Handelsbanken får jag noll, eller i princip noll, ränta på allkontot. På Forex får jag idag 2,55% (utbetalt årsvis). Detta kan ju ses vara istället för Handelsbankens och OK/Q8:s poängsystem, alternativ kallat cashback, där OK/Q8 erbjöd 1%.

Så, TS, alltså LiLWiz, jag tycker du gör ett misstag av att välja Handelsbankens frikort vilket du kommer fram till är bra i inlägg #6. Välj Forex Bankkort!

Jag var egentligen aldrig ute efter ett kreditkort, utan vanligt bankkort, som du TS. Det var där jag gjorde fel från början. Jag ramlade först ner i gropen kreditkort som ofta har en massa villkor och begränsningar. Sen, som vi alla börjar förstå, men som vi fasen måste börja agera efter: STORBANKERNA, T.EX. HANDELSBANKEN, SWEDBANK OCH NORDEA ERBJUDER OFTAST SÄMST VILLKOR FÖR KUNDEN. Och det oavsett om det är bank- eller kreditkort, eller vadsomhelst för den delen. Blir förbannad när jag tänker på hur många människor (t.ex. majoriteten i min egen släkt) som bara sitter och trycker på dåliga villkor hos dessa. Jag förklarar detta ofta för dem, men när det gäller banker så är folk så rädda att byta på något sätt. Och de orkar inte. Det var ett skämt när jag ansökte om Handelsbankens allkort och de också försökte få mig att börja spara hos dem när de i princip erbjuder en tredjedels (och det låst) sparränta än t.ex. Sevendays sparräntekonto med fria uttag. Men att byta bank och så vidare är väl en generationsfråga mycket också, något som jag tror radikalt kommer förändras inom 10-20 år. Dock inte bara en generationsfråga såklart, utan det är väl i och för sig först nu man börjar få ett riktigt utbud också.
Senast redigerad av BoyyyBoy 2012-02-13 kl. 14:48.
Citera
2012-02-13, 18:04
Medlem
BoyyyBoy: Varför inte ha två kort? Ditt Forex-bankkort för kontantuttag och i de fall du av någon anledning vill betala och dra pengarna direkt från kontot. OkQ8-kreditkortet för alla övriga kortköp för att erhålla bonus och för att det t.ex. är säkrare att handla via internet med kreditkort än bankkort.

Att endast ha kreditkort är sällan så lyckat eftersom kontantuttag oftast är förenat med avgifter (finns vissa kombinationskort dock som t.ex. ICA har där kontantuttag dras direkt utan avgift) men som ett komplement kan det vara bra.
Citera
2012-02-13, 18:40
Bannlyst
Skulle vilja slå ett slag för Forex Bankkort också. Avgiftsfritt för uttag inom EU och en schysst inlåningsränta med alla funktioner. Ett toppalternativ för ett vanligt Visa.

Angående OKQ8-kortet så anser jag att kreditkort kräver en mer genomgående utvärdering av alla alternativ. --> http://www.compricer.se/kreditkort/
Citera
2012-02-13, 18:55
Medlem
Boyyyboy:

Du missade att du får 3,25% på de pengar du sätter in i förväg på OKQ8...
Citera
2012-02-13, 20:03
Medlem
Hos Danske Bank är alla kort avgiftsfria.
Citera
2012-02-13, 20:56
Medlem
Citat:
Hos Danske Bank är alla kort avgiftsfria.
Är mycket intresserad av att byta bank o söker en utan onödiga avgifter så som kortavgifter o med mer ränta på sparkonton. Har varit in flertal gånger på Handelsbanken med olika tankar om deras pisskonton o avtal men som typisk svensk bara stannat kvar. Men nu är det fan slut med skiten (fast det enligt mig är den bästa svenska banken) då jag fick årsgenomgången till deklareringen o såg att jag fått hela 420kr i ränta på mina konton som innehåller nästan 200000 bara på sparkontot . Har pratat med dom bla om detta men dom bara hänvisar till att man får mer på sparkonton som är låsta. Men jag är INTE intresserad av detta utan vill bara ha ett konto med någorlunda ränta. Att korten är avgiftfria är ju en bra start men undrar om du vet mer om Danske bank o deras konton o om du själv är kund där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in