2011-02-03, 03:26
Medlem
Drapåtrissors avatar
Åtminstone om man får tro dagens Metro så hamnar det billiga köttet i korv och annan charkmat. Dom flesta andra länder har infört importstopp för desa produkter men inte Sverige tydligen. Så om det stämmer är det skrämmande. Dioxin är extremt giftigt och cancerframkallande så vågar man ens köpa billiga märken framöver? Varför skrivs det f.ö så lite om detta i övrig media?
Citera
2011-02-03, 03:29
Medlem
EdwardStenhards avatar
Jag gillar fläsk!
Citera
2011-02-03, 04:13
Medlem
Tinfoiltrolls avatar
Namnam. Dioxinfläsk låter ju otroligt smarrigt! Vad är det för produkter man ska undvika?
Citera
2011-02-03, 07:59
Medlem
Mhaels avatar
Tänkte i liknande banor igår när jag hörde det med. Känner inte till ämnet men det känns verkligen udda att Kina stoppar något men Sverige tar in det. Är det så farligt som TS får det att låta?
Citera
2011-02-03, 08:50
Medlem
PigerVetuss avatar
Jag tror knappast att det tyska fläskkött som exporteras har dioxinhalter över gränsvärdet, för svenska myndigheter är ganska bra på kontroll. Även i Tyskland ser man till att farliga produkter hindras från att gå till konsumtion, genom att stänga ett antal bondgårdar och vid behov avliva deras djurbesättningar.
Att ett antal länder stoppar importen av tyskt kött handlar nog både om försiktighet och om politik.
Citera
2011-02-03, 09:32
Medlem
MrHumpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardStenhard
Jag gillar fläsk!

Att de säger till om att dioxinhalten ligger på "farligt" hög nivå ska man nog ta med en nypa salt. Tidningarna vill ju ha en anledning att sälja lösnummer som sagt.

Regeringen hade nog stoppat detta rätt omgående om det varit så att halterna varit direkt dödliga eller sjukdomsframkallande. Lite skit rensar magen!
Citera
2011-02-03, 13:27
Medlem
Sees avatar
Köp svenskt kött så slipper du oroa dig.
Den här veckan finns det karré för 29 spänn kilot på netto och 39 på Coop, svenskt ja!
Citera
2011-02-03, 18:43
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av See
Köp svenskt kött så slipper du oroa dig.
Den här veckan finns det karré för 29 spänn kilot på netto och 39 på Coop, svenskt ja!

Tydligen rör den här incidenten mestadels billigt halvfabrikat. När du köper billig skinka och sådant kan du aldrig vara helt säker på varifrån köttet kommer.

Dioxiner är farliga, men det är förmodligen inga dödliga halter vi pratar om. En av dioxinerna är också det farligaste giftet mänskligheten känner till, dock tror jag inte att köttet innehåller detta: https://secure.wikimedia.org/wikiped...odibenzodioxin

Kul att vissa djur dör av endast 1 µg/kg av det här ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in