2011-02-02, 22:27
Medlem
Javanna123s avatar
Jag r ute efter ett objektiv till portrtt fotografering m.m. Jag vill kunna experimentera med kort skrpedjup, vilket uppges i informationen om Nikon AF 50/1,4G AF-S att det r mycket bra fr. Detta har ju som strsta blndar ppning 1,4, och det andra Nikon objektivet har 1,8.

Har inte tillrckligt stora kunskaper fr att kunna avgra detta sjlv. S jag undrar, r det stor skillnad? r det vrt att lgga 3499:- p Nikon AF 50/1,4G AF-S istllet fr att kpa Nikon AF 50/1,8D fr 1499:-? Skulle uppskatta rd om detta d jag r vldigt osker p vad som utgr den stora prisskillnaden p objektiven.

Tack p frhand

Nikon Objektiv AF 50/1,8D: http://www.scandinavianphoto.se/prod...px?iid=1557243
Nikon AF 50/1,4G AF-S: http://www.scandinavianphoto.se/prod...px?iid=8471499
Citera
2011-02-02, 22:47
Medlem
Parasights avatar
Fr portrttfotografering rcker 1,8 som strsta blndare i de flesta lgen. Skrpedjupet vidppet p nra hll blir nd s kort att nstipp och ron blir suddiga om man fokuserar p gonen, vilket r fr kort fr de flesta situationer.
Strsta sklet att vlja AF-S 1,4 r att du kan fotografera i lite smre ljus med det.
Om du har en kamera med inbyggd autofokusmotor i huset (inte instegsmodellerna D40/60/3000/5000/3100), s brja med AF 1,8. Det r ett kanonfint objektiv, och fr de flesta hobbyfotografer r skillnaden upp till AF-S 1,4 fr liten fr att motivera prisskillnaden. Men det autofokuserar som sagt inte med upprknade kameror, vlj d istllet AF-S 1,4 eller kanske AF-S 35 mm 1,8 (kanske lite kort som ren portrttglugg, men vldigt fin annars).
Citera
2011-02-02, 23:09
Medlem
Javanna123s avatar
Jag har en D500 s allts ingen autofokusmotor. AF-S 35 mm 1,8 r allts i stort sett samma objektiv som AF 50 mm 1,8 bortsett ifrn att det r kortare och att 35 mm har autofokusmotor? Isfall verkar det passa mig bra.

Tack s mycket fr hjlpen!
Citera
2011-02-03, 15:50
Medlem
Magnus.nilssons avatar
r ocks ute efter ett 50 mm fast f/1.4G d jag ocks kr p D5000 och vill ha autofokus, dunderade dock ett tag p att kra p 1.8 och med manuell fokus med tanke p att det kommer funka med auto nr jag kper nytt hus.

Tydligen skall det vara ganska seg autofokus, ngon som bekrfta "hur seg"?
Citera
2011-02-03, 17:07
Medlem
Parasights avatar
Jag har testat AF 50 mm 1,8D p en kompis D5000, och jag tyckte det var helt hopplst. Skaren r s liten p en aps-c-kamera, s det r nstan omjligt att se om objektet ligger helt i fokus, och det papperstunna skrpedjupet vid vidppen blndare gr det nnu svrare. Att fotografera saker som rr sig r bara att glmma.
Testade samma glugg p min D7000, och jag tyckte det funkade bra, reagerade inte p att autofokusen var srskilt seg.
Citera
2011-02-03, 23:52
Medlem
herrlortigs avatar
Jag har anvnt bda under en lngre tid och skulle vilja pst att 1.4G r ngot vassare, men fr 1500:- s vinner 50/1.8 helt klart, grymt och framfrallt ett billigt objektiv och riktigt skarpt redan vid 2.8.

Bda tv upplevs lika sla vid AF, 1.4G r dock mycket tystare men vsnas nd ngot, iaf. om man jmfr med Nikons lite finare (dyrare) objektiv, tex. 14-24/2.8, 24-70/2.8, 105/2.8 VR.

Stort plus r att front linsen inte heller roterar hos 50/1.4G, bra om man vill leka med diverse filter och annat.

50/1.8 var mitt favorit objektiv under flera r och enda anledningen att jag uppgraderade var fr ljusstyrkan. Behver man det inte rekommenderar jag 50/1.8 alla dar i veckan.
Citera
2011-02-04, 13:16
Medlem
Chozos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus.nilsson
r ocks ute efter ett 50 mm fast f/1.4G d jag ocks kr p D5000 och vill ha autofokus, dunderade dock ett tag p att kra p 1.8 och med manuell fokus med tanke p att det kommer funka med auto nr jag kper nytt hus.

Tydligen skall det vara ganska seg autofokus, ngon som bekrfta "hur seg"?
Svrt att ge ngra konkreta jmfrelser, men jag har ett 50/1.4G och AF'en r inte supersnabb. Det beror ju sklart p vad man pltar. Men fr mina ndaml, mesta dels portrtt och konserter s har jag aldrig upplevt ngot problem med hastigheten.

Inget man skulle plta sport med, men det r ju inget man gr med ett fast 50 i frsta hand heller.
Ska man mest ha ett som allround-objektiv fr vardagsfoto och kanske lite portrtt s r AF-hastigheten inga hinder.
-
Till trdskaparen:

1.4'an r lite vassare i skrpa p strre blndare, men frn f/3,5 och uppt ser man knappast ngon skillnad. Byggkvalitn r bttre men annars r det inga jtteskillnader. 1.8'an r helt klart prisvrd med tanke p vad den kostar, men som ngon annan skrev s fotar man oftast inte med s stora blndare vid portrtt (ven om jag sjlv brukar ligga p f/2-4 ganska ofta.) s str du ut med ett lite plastigare objektiv som fortfarande r vldigt skarpt s r det ett bra val. Sen r det ju det hr med om man vill ha autofokus eller inte, d faller den tyvrr bort.
Senast redigerad av Chozo 2011-02-04 kl. 13:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in