2004-08-21, 08:45
Awaiting Email Confirmation
CgiBinLadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Enligt min mening borde det enligt PUL, inte vara något problem med att skriva ut en användares förnamn. Däremot kan FB Forum ha hårdare interna regler, då många här vill debattera anonymt och då ska man inte riskera få sin identitet avslöjad.
Men ett vanligt, svenskt förnamn knäcker ju inte någons identitet, eller hur? Alltså är vederbörande fortfarande anonym och saken utgör inget problem.
2004-08-21, 09:17
Medlem
scratchys avatar
Jag skulle inte gilla om någon som råkade känna till mitt förnamn lade ut det här på fb mot min min vilja. Det finns säkert en hel del folk som man känner här, och de tycker sig kanske känna igen olika irl-personer, liksom man själv gör. Om mitt namn läggs ut så stärks misstanken om att det är jag som är scratchy med ca 200 ggr, trots att det är ett vanligt namn.

Själv vet jag med 90% säkerhet vem en fb-användare är, honom helt ovetandes. Han ingår i mitt kontaktnät i arbetet. Får jag förnamnet så är jag 100% säker. Jag kommer aldrig att använda mig av uppgiften på något vis, men kommer det nån gång genom någon annan ut att han skriver här så skulle han få det mycket besvärligt och det vill jag inte.

Det som avgör om det är en känslig personuppgift är väl om det spelar någon negativ roll för användaren att uppgiften läggs ut, dvs att han blir lättare att identifiera, om inte av alla så ändå av vissa. Och det kan vara svårt att avgöra för någon annan än den berörde själv.

På fb ska man kunna vara helt anonym om man vill. Det tycker jag att vi användare ska hjälpas åt att upprätthålla.
2004-08-21, 10:18
Medlem
<::-\-47-/-::>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scratchy
På fb ska man kunna vara helt anonym om man vill. Det tycker jag att vi användare ska hjälpas åt att upprätthålla.
Helt klart en av de vettigaste meningarna i den här tråden! Bra!

Jag håller med om att det är mycket onödigt (jag går inte in i regeltolkningarna här iom att vi diskuterar detta i Outlaw och jag avvaktar admins svar) att nämna någons förnamn mot hans eller hennes vilja. Jag själv har 4 mycket vanliga förnamn. Var och ett skulle säkert inte röja min identitet men om alla skrivs ut i rätt ordning så är det mycket lätt att ta reda på vem jag är via eniro eller hitta.se. Det vill inte jag skall hända.
2004-08-21, 11:15
CgiBinLadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scratchy
Ja, tyvärr är ju din synpunkt totalt irrelevant, eftersom ett vanligt svenskt förnamn inte kan hjälpa till att identifiera någon.

47'an spekulationer om huruvida man kända alla hans 4 förnamn är ju också helt irrelevanta. Det är inte den typen av uppgifter det handlade om.

Hur många gånger ska jag behöva påpeka att ingens anonymitet på något sätt är röjd i det här fallet?

Det här handlar inte om att någon kan identifieras i verkligheten. Den uppgiften jag lade ut går inte att använda till det - överhuvudtaget. Håll er till ämnet tack.
2004-08-21, 11:27
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CgiBinLaden
a) Det är inte mitt fel om någon självmant väljer att pudlicera uppgifter om sig själv,
Självklart inte, men det förutsätter ju att du kan hänvisa till vart denna användare sagt detta.
Citat:
b) Jag tror att du har fel i det här, möjligen kan irl-bekanta gissa vem man är,
De flesta som har fiender har det IRL, dessa och bekanta kan lista ut vem du är på forumet och därmed vad du har skrivit. Finns garanterat många som inte vill att något sådant ska hända.
Citat:
Jag är inte arg. Däremot irrterar det mig att:
1. Scramble låtsas som att han vet vad han pratar om och har en taskig attityd när han uppenbarligen inte läst PUL,
Jag må ha en taskig attityd, men jag har fortfarande aldrig sagt att du brytit mot regeln om PUL. Så sluta häng upp dig på det nån jävla gång.

I övrigt så har Scratchy lyckats med att fatta vad du vägrar att förstå, läs hans/hennes inlägg både en och två ggr. Du behöver inte hålla med, jag är nöjd bara du förstår.

Jag tänker inte delta i denna diskussion längre, vi diskuterar saken i Outlaw just nu och jag ser ingen poäng att uttala mig mer här förrän beslut har fattats. Hela situationen handlar egentligen inte om mig, jag var den som var här först och kände att det var viktigt att du fick ett svar innan alla spekulationer tog fart. Jag har varit mer än nog tillmötesgående hittills i denna tråd men det faktum att du fortfarande får det till att jag tycker att du brutit mot PUL gör att jag helt enkelt ger upp.

Over and out.

Citat:
Ursprungligen postat av fox_343
Hade varit kul att veta vad som bestäms i outlaw, posta gärna det scramble
Det ska jag göra.
2004-08-21, 12:12
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Men ett vanligt, svenskt förnamn knäcker ju inte någons identitet, eller hur? Alltså är vederbörande fortfarande anonym och saken utgör inget problem.
I och för sig riktigt, men sedan kommer någon annan i ett annat sammanhang och uppger dennes efternamn och en tredje vilken ort personen i fråga bor på. Sedan kan anonymiteten vara röjd.

Sedan har jag svårt att förstå varför någon skulle ha intresse av att lägga ut en annan användares namn mot dennes vilja. Det tillför knappast debatten något och vad annat skulle syftet vara än att skada eller röja personen?
2004-08-21, 13:17
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scramble
Självklart inte, men det förutsätter ju att du kan hänvisa till vart denna användare sagt detta.

De flesta som har fiender har det IRL, dessa och bekanta kan lista ut vem du är på forumet och därmed vad du har skrivit. Finns garanterat många som inte vill att något sådant ska hända.

Jag må ha en taskig attityd, men jag har fortfarande aldrig sagt att du brytit mot regeln om PUL. Så sluta häng upp dig på det nån jävla gång.

I övrigt så har Scratchy lyckats med att fatta vad du vägrar att förstå, läs hans/hennes inlägg både en och två ggr. Du behöver inte hålla med, jag är nöjd bara du förstår.

Jag tänker inte delta i denna diskussion längre, vi diskuterar saken i Outlaw just nu och jag ser ingen poäng att uttala mig mer här förrän beslut har fattats. Hela situationen handlar egentligen inte om mig, jag var den som var här först och kände att det var viktigt att du fick ett svar innan alla spekulationer tog fart. Jag har varit mer än nog tillmötesgående hittills i denna tråd men det faktum att du fortfarande får det till att jag tycker att du brutit mot PUL gör att jag helt enkelt ger upp.

Over and out.

Det ska jag göra.

Bra skrivet Scramble, jag håller med dig och förstår dig. Dock är det intressant att den moderator som från början gav upphov till denna diskussion inte vill gå i svaromål. Kan vi få ett förtydligande på den punkten?

Det är gött att veta att saken diskuteras i Outlaw, jag har ju personlig erfarenhet av hur det går till och jag vill uppmana alla som kräver svar på stuberten att avvakta det beslut som fattas efter diskussionen i Outlaw, det är sannolikt det allra bästa.
2004-08-21, 14:00
Medlem
Citat:
PUL-frågorna reddes ut tidigare... så det behöver vi ju inte diskutera vidare.
http://forum.flashback.info//scandinavia/showpost.php?p=1241182&postcount=57

Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Bra skrivet Scramble, jag håller med dig och förstår dig.
Väntar också på besked ifråga om fb-användares rätt till anonymitet
2004-08-21, 14:23
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Väntar också på besked ifråga om fb-användares rätt till anonymitet
Som sagt så är det tålamod som gäller, frågor om regler tar oftast lite längre tid att diskutera igenom än trådlåsningar och varningar. Besked kommer så fort beslut har tagits, tills dess så kommer som sagt inlägget som tråden handlar om förbli editerat.

Hoppas alla kan respektera detta och som sagt ha lite tålamod.
2004-08-21, 15:46
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Som sagt så är det tålamod som gäller, frågor om regler tar oftast lite längre tid att diskutera igenom än trådlåsningar och varningar. Besked kommer så fort beslut har tagits, tills dess så kommer som sagt inlägget som tråden handlar om förbli editerat.

Hoppas alla kan respektera detta och som sagt ha lite tålamod.

Jag respekterar iaf dig Men jag efterlyser fortfarande exekverande moderators åsikt i frågan?
2004-08-22, 20:23
CgiBinLadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
I och för sig riktigt, men sedan kommer någon annan i ett annat sammanhang och uppger dennes efternamn och en tredje vilken ort personen i fråga bor på. Sedan kan anonymiteten vara röjd.

Visst kan det vara så. Särskilt när man har Eniro, hitta.se osv att tillgå.

Jag vill dock hävda att en regel mot alla sådana uppgifter om medlemmar inte överhuvudtaget är möjlig (eller önskvärd) att upprätthålla. En sådan tråd som t ex foton och diskussion om flashbackfesten i Stockholm skulle absolut inte gå att ha på forumet. Låt vara att bilderna inte ligger på FB's server; isåfall skulle jag kunna länka till en användares Eniro-uppgifter och komma undan med det också.

För det andra är det ett rejält avsteg från den (enligt mig) önskvärda policyn på FB, nämligen att lagens riktlinjer och inte mer skall upprätthållas.

För det tredje kan vi ju göra ett kul experiment:

Jag ska erkänna en sak. Jag heter inte Ola. Jag heter Linda. Det var jag som var med i Big Brother. Kan ni ta och sudda ut alla trådar om mig? De innehåller en hel del personangrepp, och en hel del uppgifter om min person som jag inte tycker ska spridas.

Tack på förhand,

Linda.

PS. Scramble, väntar fortfarande på ditt svar ang. huruvida du tycker att moderatorn ifråga gjort ett bra jobb här?

Jag har dessutom aldrig påstått att du sagt att jag brutit mot PUL (vem är det som läser illa egentligen, du eller jag?) utan frågar bara hur jag kan ha brutit en användares anonymitet utan att bryta mot PUL. Frågan är naturligtvis retorisk; du ljuger när du säger att jag brutit någons anonymitet. Tråkigt bara att du inte kan erkänna det utan måste ljuga mer och felcitera mig.

Och det är precis det jag menar med taskig attityd; du bryr dig inte ens om att läsa och förstå vad jag skrivit utan går direkt in och skäller.

Höjden av humor är jag dessutom när du:

1. Anklagar mig för att läsa illa, när du inte lyckas tillgodogöra dig de inlägg jag skrivit,

2. Att det heter "Outlaw" när det här stället är mer "in-law" än Lunarstorm.
2004-08-27, 06:55
CgiBinLadens avatar
Nu har det gått en vecka, jag antar att ni fortfarande diskuterar frenetiskt i "Outlaw" eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in