2004-08-20, 16:32
Awaiting Email Confirmation
CgiBinLadens avatar
Under den gångna tiden har jag tillrättavisats på mycket lösa grunder av en moderator.

Fallet gäller en "personuppgift" som absolut inte faller under PUL. I ett relevant sammanhang skrev jag ut ett mycket vanligt svenskt förnamn som inte på något sätt kan kopplas till en fysisk person. Detta editerades bort. I en senare utväxling av PM hänvisades till regel 1.8, som ordagrant lyder

1.8. Var försiktig med personuppgifter. Att publicera personnummer och påståenden som inte kan styrkas är inte tillåtet. Personnamn och andra uppgifter som hör till trådens topic och kan styrkas med någon källhänvisning är tillåtet.

Vad detta har att göra med ev. förnamn på en användare har jag ju svårt att se och jag har också svårt att se hur man t ex kan diskutera ryktesspridning kring Tom Hjelte och uppfylla regel 1.8, då rykten per definition inte kan styrkas med källhänvisningar.

Till yttermera visso ställde jag en mycket klar och tydlig fråga angående ovanstående via PM till moderatorn varpå jag EJ erhållit något svar trots att det var flera dagar sedan jag ställde frågan. Frågan gäller givetvis hur reglerna ska tillämpas. Min åsikt och Flashbacks anda är givetvis att allt som inte är förbjudet enligt svensk lag skall vara tillåtet, förutom "netiketten" så klart vilken jag näppeligen bröt mot i detta fall.

Att Flashback inte är betjänt av att ribban ytterligare höjs från de minimikrav som lagen anger (oaktat förolämpningar o d såklart) anser jag är ställt utom allt tvivel och det var också detta jag påpekade för moderatorn ifråga till vilket jag ej erhållit något svar överhuvudtaget.

Då den enskilde moderatorn ej behagar svara på frågan (trots att vederbörande läst PM:et) ser jag mig nödd och tvungen att ställa frågan till moderatorskollektivet som sådant och/eller till admins:

Är Flashback verkligen betjänt av att upprätthålla principer som går utöver svenks lagstiftning?

Är Flashback betjänt av att vara försiktigare med perosnuppgifter än vad svensk lagstiftning påbjuder?

Är det inte i själva verket så att yttrandefriheten skall vara så nära total som möjligt på FB, minus lagens minimkrav?

Och är det då inte så att det som inte är uttalat förbjudet enligt svensk lag, skall vara tillåtet på Flashbacks forum (förutom netiketten då).

Är det inte fara å färde när moderatorer börjar tillämpa regler som är hårdare än ovanstående och sedan inte kan försvara sitt handlande?

Är det inte så att en sådan moderator är olämplig till sitt ämbete?
2004-08-20, 16:54
Bannlyst
You want some cheeze with that w(h)ine sir?
2004-08-20, 17:08
Medlem
Scrambles avatar
Du postade en användares namn i ett sammanhang som gjorde det uppenbart vilket användare du syftade på. Hur svårt kan det vara att fatta att det inte är godtagbart att göra? Alla användare på detta forum har rätt till att vara helt anonyma, att regeln om detta handlar mer om IP gör inte saken mindre relevant. Skulle du vilja att någon postade ditt namn här i ett sammanhang som gjorde det uppenbart att det var just ditt namn?

Om du frågar mig så är det helt ok att ha ett lägre tak än lagstiftningen vad gäller personuppgifter när det handlar om användare på detta forum. Tycker inte du det?

Edit: Ändrade högre till lägre...
2004-08-20, 17:28
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scramble
Du postade en användares namn i ett sammanhang som gjorde det uppenbart vilket användare du syftade på. Hur svårt kan det vara att fatta att det inte är godtagbart att göra? Alla användare på detta forum har rätt till att vara helt anonyma, att regeln om detta handlar mer om IP gör inte saken mindre relevant. Skulle du vilja att någon postade ditt namn här i ett sammanhang som gjorde det uppenbart att det var just ditt namn?

Om du frågar mig så är det helt ok att ha ett lägre tak än lagstiftningen vad gäller personuppgifter när det handlar om användare på detta forum. Tycker inte du det?

Edit: Ändrade högre till lägre...

Ytterligare Edit: Frågan diskuteras i Outlaw, det har den gjorts de senaste dagarna, antar att det är relevanta fakta i sammanhanget. Vilket resultat diskussionen kommer att få vet jag inte i dagsläget, men det lutar nog lite åt att vissa regler kommer att förtydligas. Men det återstår att se, admin måste ge sin åsikt i frågan och det har han inte gjort än.

EDIT igen: Tryckte på fel knapp. ÄNDRA skulle det varit istället för quote, men skitsamma.
2004-08-20, 17:59
Medlem
Nelsons avatar
Citat:
Ytterligare Edit: Frågan diskuteras i Outlaw, det har den gjorts de senaste dagarna, antar att det är relevanta fakta i sammanhanget. Vilket resultat diskussionen kommer att få vet jag inte i dagsläget, men det lutar nog lite åt att vissa regler kommer att förtydligas. Men det återstår att se, admin måste ge sin åsikt i frågan och det har han inte gjort än.

EDIT igen: Tryckte på fel knapp. ÄNDRA skulle det varit istället för quote, men skitsamma.

Kan man få en länk till inlägget som är föremål för diskussion. Jag håller för övrigt med dig om att man inte ska röja en användares riktiga identitet.
2004-08-20, 18:30
Awaiting Email Confirmation
CgiBinLadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo-Niclas
You want some cheeze with that w(h)ine sir?
Vad sägs om att:
a)Hålla käft, eller
b) bidra på ett konstruktivt sätt?
Citat:
Du postade en användares namn i ett sammanhang som gjorde det uppenbart vilket användare du syftade på.
På vilket sätt röjer detta användarens identitet? Det finns säkert 200 000 personer i Sverige med det namnet. Ska poängtera att det rör sig om ett förnamn.

Du har uppenbarligen tagit del men ej förstått vad jag skrev.

Det vore olagligt enligt PUL att röja en användares identitet här och följaktligen har jag inte gjort det. Så lägg av med det snacket. Jag har inte brutit mot PUL vilket du hävdar.

Jag skrev följande i mitt första inlägg:

Citat:
Fallet gäller en "personuppgift" som absolut inte faller under PUL. I ett relevant sammanhang skrev jag ut ett mycket vanligt svenskt förnamn som inte på något sätt kan kopplas till en fysisk person.

Vad av ovanstående är det du behöver förklarat för dig?
2004-08-20, 18:46
Medlem
enverhoxha99s avatar
Tycker det är glasklart att att man inte skall nämna användare vid namn som gör det möjligt att identifiera personen ifråga, och jag tror heller inte att Cgi gjort det, oaktat att jag inte sett inlägget. Att skriva ett vanligt svenskt förnamn kan näppeligen identifiera någon. Om man raderar i inlägget och anger PUL som anledning är man nog ute och cyklar lite. Att däremot radera med hänvisning till att den nämnda personen är lätt identifierbar här på forumet är däremot korrekt imho.

För övrigt håller jag med Cgi i hans funderingar, att t ex ha en regel som 1.8 och samtidigt ha ett skvallerforum där alla lösa rykten får ventileras rimmar illa tycker jag.

Lättast vore väl att helt enkelt skriva i regelverket att allt som inte bryter mot svensk lag är tillåtet, med tillägg som reglerar personangrepp opch andra likartade yttringar.
2004-08-20, 18:47
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CgiBinLaden
Vad av ovanstående är det du behöver förklarat för dig?
Var jag påstår att du bryter mot PUL....

Du bryter mot en användares rätt att vara anonym på detta forum. Personen ifråga har inte gått ut med sitt namn här och därmed bör inte du göra det åt honom, oavsett om det handlar om ett förnamn eller helt namn. Eftersom reglen i dagsläget är otydlig så fick du ju heller inte en varning utan det räckte med att ditt inlägg editerades. Regeln håller som sagt på att diskuteras i Outlaw för tillfället och då är det väl inte så kontigt om ditt inlägg blev editerat. Om vi kommer fram till att det var helt ok gjort av dig så borde ju då också ditt inlägg återställas, men det tvivlar jag på.

Jag snackar alltså inte om brott mot PUL utan brott mot regeln 1.07 som handlar om användarnas rätt till anonymitet på forumet. Denna tar i dagsläget endast upp publicering av IP-nummer men man är ju inte heller anonym på forumet om någon publicerar ens namn oavsett om det kan räknas brott mot PUL eller inte.

Detta är min tolkning, jag har inte hört admins röst i frågan än och ingenting har beslutats i frågan för tillfället, jag vill bara klargöra det så att inga missförstånd uppstår.
2004-08-20, 18:49
Medlem
enverhoxha99s avatar
Men har editering skett med stöd av regeln 1.8 eller inte?
2004-08-20, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
...och samtidigt ha ett skvallerforum där alla lösa rykten får ventileras rimmar illa tycker jag.
I en av skvallertrådarna resonerade Tippi Hedren likadant som Scramble ifråga om en fb-användares identitet (han uppmanade iof. skribenten att själv editera bort namnet (eller rättare sagt en länk till användarens hemsida)).
Ett förtydligande vore ju bra.
2004-08-20, 19:27
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Men har editering skett med stöd av regeln 1.8 eller inte?
Som jag har förstått det så stämmer det ja.
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
I en av skvallertrådarna resonerade Tippi Hedren likadant som Scramble ifråga om en fb-användares identitet (han uppmanade iof. skribenten att själv editera bort namnet (eller rättare sagt en länk till användarens hemsida)).
Ett förtydligande vore ju bra.
Det är på gång...
2004-08-20, 21:05
Medlem
Citat:
Det är på gång...
Betänk då Ruskigbuss kloka inlägg...
http://forum.flashback.info/scandinavia/showpost.php?p=1221085&postcount=11
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera