2011-02-02, 19:47
Medlem
någon som vet ifall det går att köpa kalium någonstans i sverige? har tydligen blivit receptbelagt sedan ett tag tillbaka

går även att göra hemma med kaliumhydroxid och saltsyra, men har inte lyckats hitta ett ställe som säljer koh
Citera
2011-02-02, 20:24
Medlem
sommarlovs avatar
Kaliumklorid finns i vanliga matvaru-affärer!
Citera
2011-02-02, 20:28
Medlem
säker på det? jag kan nämligen inte hitta det nånstans

eller är det mineralsalt du pratar om?
Citera
2011-02-02, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nid
någon som vet ifall det går att köpa kalium någonstans i sverige? har tydligen blivit receptbelagt sedan ett tag tillbaka

går även att göra hemma med kaliumhydroxid och saltsyra, men har inte lyckats hitta ett ställe som säljer koh

Kalium köper du i vilken life-butik som helst. Om dom inte har det inne tar dom gladeligen hem det åt dig.
Citera
2011-02-02, 23:40
Medlem
Heavyassloadeds avatar
Håll koll på dosen bara. Det är direkt dödligt o dödlig dos är inte svår att uppnå. Känner folk som tävlar som kört de o hjärtat har börjar krångla. Så keep the dose low

mvh
Citera
2011-02-03, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunden12
Kalium köper du i vilken life-butik som helst. Om dom inte har det inne tar dom gladeligen hem det åt dig.

kollade deras hemsida och fanns inte ett spår av kalium, får fråga dom i butiken idag

Citat:
Håll koll på dosen bara. Det är direkt dödligt o dödlig dos är inte svår att uppnå. Känner folk som tävlar som kört de o hjärtat har börjar krångla. Så keep the dose low

mvh

vet du kanke vad den övre gränsen ligger på? 3.5g per dag ska tydligen va RDI och jag tror inte äns jag äter 0.5 just nu

dödlig dos lär ligga på 10g+ per dag vilket inte är särskilt enkelt att uppnå med tanke på att apotekets receptfria dom sålde förrut låg på 200mg per tablett. det GÅR men knappast av misstag
Citera
2011-02-03, 12:53
Medlem
Heavyassloadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nid
kollade deras hemsida och fanns inte ett spår av kalium, får fråga dom i butiken idag

vet du kanke vad den övre gränsen ligger på? 3.5g per dag ska tydligen va RDI och jag tror inte äns jag äter 0.5 just nu

dödlig dos lär ligga på 10g+ per dag vilket inte är särskilt enkelt att uppnå med tanke på att apotekets receptfria dom sålde förrut låg på 200mg per tablett. det GÅR men knappast av misstag

Ok. Ska hjälpa dig förklara lite om Kaluim. Det första du ska göra är att glömma apotekets kaluim. Det är de som är det farligaste. Dom har kaluim som "lagrar sig" i kroppen som man ska ta för att konstant få upp en nivå som är normal. Köper du apotekskalium så går du mot en säker överdosering.

Vid 6 gr börjar hjärtrytmen bli oregelbunden. Över det skulle aldrig ja gått iaf. Dödande dos är 10+

2-3 gr sägs va den bästa dosen att ligga. Och givetvis ska du köpa snabb-kalium som du tar 30 min innan träning o inte kaluim som är långverkande. Finns en anl att apoteket inte ger ut de längre.

Var hittar man då snabb-kaliuim.. ? Leta så hittar du.. säljs på ett par ställen i landet. Det är lagligt.

Läs gärna på mycket så du inte skadar dig iaf... kan för övrigt säga att om du inte använder det sista veckan inför tävling så har du ungefär lika stor nytta av det som som en traktor har av en motorväg.

mvh
Citera
2011-02-03, 13:07
Medlem
Heavyassloadeds avatar
Tips på ett nästan lika bra sätt att få ut effekten av kalium:

Ta bort allt natrium ur maten.. drick mycket vätska och ät massor av livsmedel som innehåller höga halter kalium. Detta är ett säkert sätt att göra proceduren på och effekt är helt klart godkänd.

Ett kg broccoli är vanligt att byggare äter om dagen t.ex. inför tävling. Där får man en hel del kalium t.ex.

mvh
Citera
2011-02-03, 13:50
Medlem
DajDreamers avatar
Vad är det som kalium ger då? Alltså vad är anledningen till att ta de?
Citera
2011-02-03, 14:04
Medlem
bodymoulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DajDreamer

Förändrar balansen mellan de olika kroppsdelarna. Balans med betoning på kalium bidrar till att tömma underhuden på vätska(där den normalt hålls kvar av en något högre halt natrium.) I samma svep som vätskenivån sjunker i huden, så tillåter den högre kaliumhalten MUSKLERNA att hålla MER vatten.

Den balansen är dock onaturlig. Och kroppen kommer att bekämpa den som faan för att få tillbaka jämvikt.

Osmotiskt tryck har jag för mig att det kallas . Åtminstone heter det Osmos det som händer när musklerna suger till sig!

Har inga direkta källor mer än höstadiekemin.

BM
Citera
2011-02-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DajDreamer

Kalium tränger in vätska i muskeln, man brukar använda kalium inför tävlingar där man ska posera,
det i kombination med vätskedrivande kan man köra för att laborera vätskebalansen i kroppen, en som ska tävla vill ju inte ha vätska under huden, utan den vill hellre ha vätskan i muskeln, så 3x750mg kalium klorid per dag 3 dagar innan tävling kombinerat med t.ex aldactone kan göra så att man får mer
vätska i muskeln och mindre under huden, men det är lätt att det går åt helvete än då, det finns inga garantier på att man får behålla vätskan i muskeln...
Citera
2011-02-03, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heavyassloaded
Ok. Ska hjälpa dig förklara lite om Kaluim. Det första du ska göra är att glömma apotekets kaluim. Det är de som är det farligaste. Dom har kaluim som "lagrar sig" i kroppen som man ska ta för att konstant få upp en nivå som är normal. Köper du apotekskalium så går du mot en säker överdosering.

Vid 6 gr börjar hjärtrytmen bli oregelbunden. Över det skulle aldrig ja gått iaf. Dödande dos är 10+

2-3 gr sägs va den bästa dosen att ligga. Och givetvis ska du köpa snabb-kalium som du tar 30 min innan träning o inte kaluim som är långverkande. Finns en anl att apoteket inte ger ut de längre.

Var hittar man då snabb-kaliuim.. ? Leta så hittar du.. säljs på ett par ställen i landet. Det är lagligt.

Läs gärna på mycket så du inte skadar dig iaf... kan för övrigt säga att om du inte använder det sista veckan inför tävling så har du ungefär lika stor nytta av det som som en traktor har av en motorväg.

mvh

snabb-kalium? kalium som lagras i kroppen?
no offense bro, men vet du vad du snackar om över huvud taget?

jag vet inte hur det funkar i praktiken, men makes no sense rent kemist och biologiskt

kaliumet som apoteket sålde är kaliumklorid, samma som finns i mineralsalt. sen lär det finnas massa former som kaliumcitrat kaliumkarbonat etc etc. i vilket fall som hälst så faller molekylen sönder i magsäcken och blir kaliumjon + kloridjon från kaliumklorid eller kolsyra från karbonat osv

det blev med störst sannolikhet receptbelagt eftersom medelsvensson gick och köpte ett par burkar och stoppade i sig för många på en gång och därför fick föras till sjukhus. det skulle inte förvåna mig om en penna blev olaglig för man kan peta ut ögonen på folk med den

kan du förklara lite hur snabb kalium och apotekskalium ser ut kemiskt? varför är den ena snabb och andra lagras? jag skulle gärna vilja förstå detta då jag sitter här och asg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in