2011-02-02, 16:14
Medlem
Cinzias avatar
Hej, vi har ett projekt i skolan om shakespear. Jag ska göra en film, en tolkning av Romeo och Julia.
Jag ska skriva manus, förbereda inspelnings platser och sätta roller. nu undrar jag, vad är viktigt att det Kommer med.
Alltså, vilka delar av pjäsen är viktigast?
Någon som har några tips på vad som folk vill se från den!
Roliga ideér tas gärna imot åxå
Citera
2011-02-02, 16:29
Medlem
neveralegends avatar
Fan va kul! Jag har själv spelat huvudrollen i Romeo och Juliet musikal och kanske har lite kläm på ämnet.

Några scener som du måste ha med är festen där dom möts, balkongscenerna, konfliktscener mellan familjerna, scenen då julia skaffar sig sitt gift, och givetvis själva dödsscenen.

Lite roliga idéer: Spela in i nutid, och eftersom språket som shakespeare använder sig utav i manus är väldigt filosofiskt och sofistikerat så vore det roligt om du gör lite tvärtom, använd dig lite utav den ygnre generationens tendenser att föra ett samtal när du skriver manus, samt rörelsemanus.

Annars vore det också kul om du behåller det sofistikerade språket, men scensätter i nutid ändå. Eller varför inte tvärtom?

Det finns tusen tolkningar av denna pjäs och alla är lika (nästan), gör något extra som får den yngre generationen att bli influerad också!

Fan va kul säger jag igen!
Citera
2011-02-02, 17:19
Medlem
Cinzias avatar
Härligt! Detta var precis vad jag var ute efter

Vi tänker(om vi får tillgång till det) spela in filmen på Varbergs fästning, en gammal borg här. det kommer bli skit coolt. jag hade åxå tankar på att skriva det i modernt språk, med lite sånn där randome humor som är grymt kul xD

Jag funderar fortfarande på hur jag ska göra det unikt, men jag har ju hjälp från skådespelarna åxå :P
Men de va perfekta åsikter va beträffar scener, jag ska rikitigt lus läsa manus och set, titta på de 2 stora film tolkningarna av de och utefter dem ta fram något eget bra.

Tack som fasen för hjälpen, var grymt
Citera
2011-02-05, 00:35
Medlem
Solarprestiges avatar
gör en gayversion, romeo och julio
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem