Citat:
Ursprungligen postat av Evokee
Någon som förstår varför det verkar vara så oerhört mycket enklare att få nybyggen? Visst det är dyrare och visst man får inte se lägenheten men vem fan behöver det när man vet att ingen bott i den och man har planlösningar att titta på? Eller är det för att man ska behöva stå ut med buller och lyftkranar medan andra hus färdigställs?
Jag tror att det beror på:
1: Folk inom SKB är snåla och vill helst lägga så låg insats som möjligt. På nybyggen är det nästan lika mycket insats som på en bostadsrätt.
2: Områdena är inte färdigställda med den service som många förväntar sig.
3: Ingen har bott in sig och börjat trivas i området ännu.
4: Som du sa: Folk vill inte bo på en byggarbetsplats. Dock ska man komma ihåg att man kan få en viss rabatt på hyran under tiden det byggs.
Citat:
Vad tror ni om Annedalen? Står på SKB:s hemsida att det ligger i Mariehäll och ska vara hela tio minuter med buss från Sumpan (låter orimligt långt). Jag har fått intrycket från annat håll (DN) att det ska bli något form av barnfamiljs ghetto. Men SKB kommer att ha trevliga stora ettor för ca 6000 vilket ju faktiskt är överkomligt för ett nybygge.
Det kommer garanterat att bli ett riktigt bra område. Det enda jag kan klaga på är läget då jag helst vill bo närmare stan. Jag utgår från att det kommer att bli höga insatser och då kan man ju fundera på om det är värt att slå till. Har man till egen insats kan man lika gärna köpa en bostadsrätt och få samma totalkostnad.
Citat:
Någon som har erfarenhet av SKB:s lägenheter i Solna? De är relativt nybyggda och därför dyra och kan fås med en kötid från 85-86 ungefär.
Dom är mycket fina med förhållandevis bra hyror. SKB har gjort ett klipp på huset mitt under finanskrisen och på så sätt blir hyrorna riktigt bra. Här är SKB ett klart billigare alternativ än om man skulle köpa något. Läget är riktigt bra och det blir nära till Friends Arena/shopping för den som gillar det.