2012-10-20, 16:42
Medlem
chajusongs avatar
Som jag sagt tidigare i tråden så är SKB-området i Bredäng väldigt trevligt. Just nu är det stambyte, säkert många som flyttar i samband med det för att dom inte orkar bo i evakueringslägenheter vilket borde göra att det är lite lättare att få lägenheter där under en tid, så passa på
Citera
2012-10-26, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Håll ut förresten, många köper ju bostadsrätt istället och det räcker ofta med 25 år för en innerstadsetta. Det låter som oändlig tid men när du väl har möjligheten kommer du att tacka dig själv, då alternativen ju är ännu sämre.

Nej 25 år räcker inte för innerstan. 26 år kan räcka för en etta i fredhäll.

Någon som förstår varför det verkar vara så oerhört mycket enklare att få nybyggen? Visst det är dyrare och visst man får inte se lägenheten men vem fan behöver det när man vet att ingen bott i den och man har planlösningar att titta på? Eller är det för att man ska behöva stå ut med buller och lyftkranar medan andra hus färdigställs?

Med min usla kötid från 88 sätter jag hoppet till dessa nybyggen!

Vad tror ni om Annedalen? Står på SKB:s hemsida att det ligger i Mariehäll och ska vara hela tio minuter med buss från Sumpan (låter orimligt långt). Jag har fått intrycket från annat håll (DN) att det ska bli något form av barnfamiljs ghetto. Men SKB kommer att ha trevliga stora ettor för ca 6000 vilket ju faktiskt är överkomligt för ett nybygge.

Annars hoppas jag på att kunna knippa ett nybygge i stan (Djugården, Söder eller Kungsholmen) när de är klara. Men det verkar dröja ytterligare en 4-5 år tills de är klara.

Någon som har erfarenhet av SKB:s lägenheter i Solna? De är relativt nybyggda och därför dyra och kan fås med en kötid från 85-86 ungefär.
Citera
2012-10-26, 11:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evokee
Någon som förstår varför det verkar vara så oerhört mycket enklare att få nybyggen? Visst det är dyrare och visst man får inte se lägenheten men vem fan behöver det när man vet att ingen bott i den och man har planlösningar att titta på? Eller är det för att man ska behöva stå ut med buller och lyftkranar medan andra hus färdigställs?
Jag tror att det beror på:

1: Folk inom SKB är snåla och vill helst lägga så låg insats som möjligt. På nybyggen är det nästan lika mycket insats som på en bostadsrätt.

2: Områdena är inte färdigställda med den service som många förväntar sig.

3: Ingen har bott in sig och börjat trivas i området ännu.

4: Som du sa: Folk vill inte bo på en byggarbetsplats. Dock ska man komma ihåg att man kan få en viss rabatt på hyran under tiden det byggs.

Citat:
Vad tror ni om Annedalen? Står på SKB:s hemsida att det ligger i Mariehäll och ska vara hela tio minuter med buss från Sumpan (låter orimligt långt). Jag har fått intrycket från annat håll (DN) att det ska bli något form av barnfamiljs ghetto. Men SKB kommer att ha trevliga stora ettor för ca 6000 vilket ju faktiskt är överkomligt för ett nybygge.
Det kommer garanterat att bli ett riktigt bra område. Det enda jag kan klaga på är läget då jag helst vill bo närmare stan. Jag utgår från att det kommer att bli höga insatser och då kan man ju fundera på om det är värt att slå till. Har man till egen insats kan man lika gärna köpa en bostadsrätt och få samma totalkostnad.

Citat:
Någon som har erfarenhet av SKB:s lägenheter i Solna? De är relativt nybyggda och därför dyra och kan fås med en kötid från 85-86 ungefär.
Dom är mycket fina med förhållandevis bra hyror. SKB har gjort ett klipp på huset mitt under finanskrisen och på så sätt blir hyrorna riktigt bra. Här är SKB ett klart billigare alternativ än om man skulle köpa något. Läget är riktigt bra och det blir nära till Friends Arena/shopping för den som gillar det.
Citera
2012-10-26, 22:43
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror att det beror på:

1: Folk inom SKB är snåla och vill helst lägga så låg insats som möjligt. På nybyggen är det nästan lika mycket insats som på en bostadsrätt.

Vad innebär det i reda pengar? De gånger jag har sett SKB-annonser i tidningen, exempelvis för det nyrenoverade höghuset i Hässelby strand för ett par år sen, har det rört sig om ungefär 80 000-90 000 kronor. Det kommer man ju inte långt med på en bostadsrätt. Hur mycket rör det sig om i det här fallet?
Citera
2012-10-27, 02:25
Medlem
chajusongs avatar
Citat:

En annan faktor skulle ju kunna vara att en hel drös med lägenheter blir färdigställda ungefär samtidigt vilket gör att trycket per lägenhet blir lägre. Så är det ju med nya byggen som ligger tex i Stockholms bostadskö, när de nya husen i Älvsjö C blev klara var kötiden för att få dem markant kortare eftersom de kom ut ungefär samtidigt och mättade marknaden.
Citera
2012-10-27, 08:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Vad innebär det i reda pengar? De gånger jag har sett SKB-annonser i tidningen, exempelvis för det nyrenoverade höghuset i Hässelby strand för ett par år sen, har det rört sig om ungefär 80 000-90 000 kronor. Det kommer man ju inte långt med på en bostadsrätt. Hur mycket rör det sig om i det här fallet?

I alla nya SKB-hus är det oftast hög insats oberoende var dom ligger. I sjöstan är det inte ovanligt med en insats på ca 180 000 för en 2:a och då får man en hyra på ca 7500-8000 kr.

180 000 skulle iof bara räcka till en BR på 1,2 miljoner med 15% insats när jag tänker efter. Man får nog minst dubbla den insatsen om man ska ha en chans att köpa en lägenhet i samma område.

Å andra sidan blir avgiften lägre om man köper en BR....
Citera
2012-10-28, 00:58
Medlem
chajusongs avatar
Citat:
I alla nya SKB-hus är det oftast hög insats oberoende var dom ligger. I sjöstan är det inte ovanligt med en insats på ca 180 000 för en 2:a och då får man en hyra på ca 7500-8000 kr.

180 000 skulle iof bara räcka till en BR på 1,2 miljoner med 15% insats när jag tänker efter. Man får nog minst dubbla den insatsen om man ska ha en chans att köpa en lägenhet i samma område.

Å andra sidan blir avgiften lägre om man köper en BR....

Men räntan blir ju en hel del också...
Citera
2012-10-28, 10:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chajusong
Men räntan blir ju en hel del också...

Ja ca 2000 i månaden per lånad miljon i dagsläget... Så SKB är egentligen inte så dumt, om man räknar med räntekostnader.
Citera
2012-10-28, 17:58
Medlem
Citat:

Det lär nog garanterat vara insatsen som spökar. Folk vill inte lägga in flera hundra tusen i en hyresrätt, särskilt inte när beloppet inte inflationsskyddas. Sen är det också så - som folk skriver ovan - att det blir en massa lägenheter som kommer samtidigt. Även om SKB har många köande medlemmar är nog antalet som just vid tillfälle Y vill flytta till område X och samtidigt kan betala en fet insats relativt begränsat.

Citat:

Skulle aldrig nånsin flytta till Annedal. En typisk nybyggd enklav för barnfamiljer som vill ha det "ljust och fräscht". Inte finns det vettig kollektivtrafik heller. Området har alla förutsättningar att utvecklas till ett lågstatusghetto på medellång sikt. Hellre den nu aktuella nyproduktionen i Fruängen i så fall, även om det också verkar lite trist så är det många gånger bättre än Annedal.

Citat:
Annars hoppas jag på att kunna knippa ett nybygge i stan (Djugården, Söder eller Kungsholmen) när de är klara. Men det verkar dröja ytterligare en 4-5 år tills de är klara.

Norra Djurgårdsstaden skulle jag också skippa om jag var du. Det blir ett ghetto av samma typ som Annedal, om än med lite bättre läge. SKB:s hus kommer dessutom ligga i områdets periferi. Däremot blir säkerligen husen på Hantverkargatan och Bondegatan bra. Men tror vi snackar 2016 eller i bästa fall 2015 innan det kan bli tal om inflytt där.
Citera
2012-10-29, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziemssen
Skulle aldrig nånsin flytta till Annedal. En typisk nybyggd enklav för barnfamiljer som vill ha det "ljust och fräscht". Inte finns det vettig kollektivtrafik heller. Området har alla förutsättningar att utvecklas till ett lågstatusghetto på medellång sikt. Hellre den nu aktuella nyproduktionen i Fruängen i så fall, även om det också verkar lite trist så är det många gånger bättre än Annedal.

Nej du har nog rätt, att punga upp 150 000 eller så i insats och pröjsa 6 tusen i hyra för en liten tvåa på någon byggarbetsplats och blivande barnhem utanför Sundbyberg är kanske en rätt dålig deal.

Citat:
Norra Djurgårdsstaden skulle jag också skippa om jag var du. Det blir ett ghetto av samma typ som Annedal, om än med lite bättre läge. SKB:s hus kommer dessutom ligga i områdets periferi. Däremot blir säkerligen husen på Hantverkargatan och Bondegatan bra. Men tror vi snackar 2016 eller i bästa fall 2015 innan det kan bli tal om inflytt där

Men blir inte Norra djupgårdsstaden staden väldigt central? Hur långt kan det blir därifrån till te x Östermalm? Jag tänker dessutom att läget gör det sällsamt prisvärt gentemot andra nybyggen.

Citat:
Dom är mycket fina med förhållandevis bra hyror. SKB har gjort ett klipp på huset mitt under finanskrisen och på så sätt blir hyrorna riktigt bra. Här är SKB ett klart billigare alternativ än om man skulle köpa något. Läget är riktigt bra och det blir nära till Friends Arena/shopping för den som gillar det.

Fast vad bygger du det på? När jag räknar kommer jag fram till att totalkostnaden skulle vara densamma för en bostadsrätt som en hyresrätt där i Solna. Drygt 7 papp i månaden för en 2:a på 60 nånting kvaderat. Verkar kunna gå att få för ca 2 miljoner och en avgift på drygt 3 tusen om man köper.
Citera
2012-10-30, 00:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Fast vad bygger du det på? När jag räknar kommer jag fram till att totalkostnaden skulle vara densamma för en bostadsrätt som en hyresrätt där i Solna. Drygt 7 papp i månaden för en 2:a på 60 nånting kvaderat. Verkar kunna gå att få för ca 2 miljoner och en avgift på drygt 3 tusen om man köper.

Tittar man på slutpris.se hittar man lägenheter mittemot SKB:s hus. De ligger på ca 35- 39 000 per m^2, detta trots hyfsat höga avgifter.

Exempel: 2:a på 59,5 har en avgift på dryga 3500 och ett m^2-pris på 39 000.

Skulle man köpa en sådan lägenhet med en kalkylränta på säg 4%, är det nån tusenlapp dyrare än att bo i SKB:s hus.
Citera
2012-10-30, 08:59
Medlem
Citat:
Men blir inte Norra djupgårdsstaden staden väldigt central? Hur långt kan det blir därifrån till te x Östermalm? Jag tänker dessutom att läget gör det sällsamt prisvärt gentemot andra nybyggen.

Allt är ju förstås relativt - det är såklart närmare stan än många andra områden. Men SKB:s hus ska byggas i den nordvästra delen, uppe vid gasklockan i Hjorthagen typ. Det blir en bra bit att gå bara till tuben i Ropsten, för att inte tala om Östermalm.

Men visst, det är ju inte någon extremperiferi vi talar om. Får väl se var hyrorna landar också - allmännyttan vill ha 8000+ för sina ettor där ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in