2012-10-30, 10:35
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziemssen
Skulle aldrig nånsin flytta till Annedal. En typisk nybyggd enklav för barnfamiljer som vill ha det "ljust och fräscht". Inte finns det vettig kollektivtrafik heller. Området har alla förutsättningar att utvecklas till ett lågstatusghetto på medellång sikt. Hellre den nu aktuella nyproduktionen i Fruängen i så fall, även om det också verkar lite trist så är det många gånger bättre än Annedal.

Om inte efterfrågan på Stockholms bostadsmarknad av någon mystisk anledning skulle falla väldigt drastiskt tror jag att risken för att Annedal blir ghetto är mer eller mindre minimal. Sundbyberg är populärt (det är ju mer Sundbyberg än Bromma helt oavsett kommungränsen) och priserna är hyggligt höga även på den äldre bebyggelsen. Däremot håller jag med om att det är ett skittråkigt område, jag skulle aldrig vilja bo där. Kanske om det skulle utvecklas till ett mer komplett område i framtiden med bättre kommunikationer, affärer och restauranger. Men i dagsläget är det bara en rätt trist och steril sovstad med ovanligt långt till kommunikationerna.
Citera
2012-10-30, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Om inte efterfrågan på Stockholms bostadsmarknad av någon mystisk anledning skulle falla väldigt drastiskt tror jag att risken för att Annedal blir ghetto är mer eller mindre minimal. Sundbyberg är populärt (det är ju mer Sundbyberg än Bromma helt oavsett kommungränsen) och priserna är hyggligt höga även på den äldre bebyggelsen. Däremot håller jag med om att det är ett skittråkigt område, jag skulle aldrig vilja bo där. Kanske om det skulle utvecklas till ett mer komplett område i framtiden med bättre kommunikationer, affärer och restauranger. Men i dagsläget är det bara en rätt trist och steril sovstad med ovanligt långt till kommunikationerna.

Det är ju alltid vanskligt att sia om framtiden, men om man räknar med peak oil med medföljande stopp för privatbilism i dagens skala + tillhörande ekonomiska problem så tror jag personligen att ensidiga områden utan vettig spårbunden kollektivtrafik blir framtidens ghetton. De som har resurser flyttar in i de då nyrenoverade miljonprogrammen - i alla fall de stadsdelar som har tunnelbana - eller i äldre stadsdelar medan övriga får stanna kvar i ett Annedal eller motsvarande (Hammarby Sjöstad är i riskzonen också fast har bättre förutsättningar då det trots allt är ganska citynära - och i bästa fall kanske de får tunnelbana) där husen dessutom i värsta fall är fuskbyggen där stora renoveringsbehov snart ger sig tillkänna.

Men detta kanske har glidit iväg lite, så jag har en annan fråga om SKB till någon med mer insyn: det byggs ju en massa nu, hur påverkar det föreningens ekonomi? Finns det risk att man håller på att "förbygga" sig eller finns det ordentliga resurser?
Citera
2012-11-01, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tittar man på slutpris.se hittar man lägenheter mittemot SKB:s hus. De ligger på ca 35- 39 000 per m^2, detta trots hyfsat höga avgifter.

Exempel: 2:a på 59,5 har en avgift på dryga 3500 och ett m^2-pris på 39 000.

Skulle man köpa en sådan lägenhet med en kalkylränta på säg 4%, är det nån tusenlapp dyrare än att bo i SKB:s hus.

Fair enough, men det är en ganska liten vinst man gör genom att bo i en skb hyresrätt jämfört med att köpa. Men så kanske det är överallt.
Citera
2012-11-01, 11:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evokee
Fair enough, men det är en ganska liten vinst man gör genom att bo i en skb hyresrätt jämfört med att köpa. Men så kanske det är överallt.

Nej det är i många fall bäst att köpa, men SKB:s alternativ är inte fel om man vill använda sitt kapital till andra investeringar än att bara för att bo. Inflationen på insatsen kostar också, vilket man bör ta med i kalkylen.
Citera
2012-11-01, 21:52
Medlem
Citat:
Nej det är i många fall bäst att köpa, men SKB:s alternativ är inte fel om man vill använda sitt kapital till andra investeringar än att bara för att bo. Inflationen på insatsen kostar också, vilket man bör ta med i kalkylen.

Eller om man inte har ekonomi nog att få det lån man söker. Skb är sköna på sätt, jag tror jag i princip nolltaxera när jag fick min första skb lgh, och det var inga krångligheter (vilket säkert beror på att dem har ens insats att ta av i fall det skiter sig).
Citera
2012-11-02, 00:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evokee
Eller om man inte har ekonomi nog att få det lån man söker. Skb är sköna på sätt, jag tror jag i princip nolltaxera när jag fick min första skb lgh, och det var inga krångligheter (vilket säkert beror på att dem har ens insats att ta av i fall det skiter sig).

Ja det stämmer. Jag har haft en SKB lägenhet emellan bostadsrätter och de kollade aldrig inkomsten, vilken i princip var noll då. Dock betalade jag en ganska saftig insats, så de hade väl säkerhet ändå.
Citera
2012-11-02, 10:56
Medlem
Citat:
Ja det stämmer. Jag har haft en SKB lägenhet emellan bostadsrätter och de kollade aldrig inkomsten, vilken i princip var noll då. Dock betalade jag en ganska saftig insats, så de hade väl säkerhet ändå.

Ja, det där är faktiskt en väldigt sympatisk grej med SKB. Att få en vanlig hyresrätt utan papper på fast inkomst är ju i princip omöjligt även om man i grunden har god ekonomi. Jag var mellan jobb och bostadssökande för några år sen, ingen rätt till a-kassa men ganska mycket pengar på banken så ingen rätt till socialbidrag heller. Var nästan omöjligt att få en lägenhet trots att jag erbjöd mig att betala ett halvår i förskott.
Citera
2012-11-05, 14:28
Medlem
Några korta klargöranden till en del frågor som väckts.

1) Ursprungliga SKBs paroll var "SKB höjer inte hyran". Detta gjorde att medlemmarna successivt kunde förbättra sin personliga ekonomi genom en sänkt hyra i realla termer. Något som pensionärer med låga pensioner uppskattat. Ni unga idag kommer bli pensionärer så småningom. SKB var en möjlighet för medlemmarna att spara till pension.

2) SKB spenderar/slösar med mycket pengar. Mycket mer än de som köande medlemmar betalar in, i sparande, plus det som boende betalar in, i hyra. Det är därför man betalt för att få en "rating" och att få en, god, sådan är inte svårt med tanke på att det bara är att höja hyran för att erhålla en större säkerhet. Det är de boende som betalar mest och då främst (relativt) de i det äldre beståndet.

3) I de gamla kommunala husen på Kampementsgatan, som ombildades till bostadsrätter, betalar man en månatlig avgift om ca 3100 för en trea efter stamrenovering. Motsvarande lägenheter i SKB (husen är i sort sett identiska) kostar idag ca 7000 och om ett år efter stambyte ca 8200 kronor per månad. Skillnaden 5100 kronor betalar, mot 3.5% ränta, ett lån på 1 miljon 750 tusen kronor (1750000).

4) För övrig ekonomisk diskussion hänvisar jag till http://skb.syntes.be/2012/SKB-Motion2012HyraOchAga.pdf samt http://skb.syntes.be/2008/SKB-Motion2008Eijer.pdf. Ingen av dessa har jag hittat i SKBs motionsdatabas. Det är så sossarna i alla tider har ändrat på historieskrivningen.
Senast redigerad av QQGk 2012-11-05 kl. 14:34.
Citera
2012-11-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQGk
Några korta klargöranden till en del frågor som väckts.

1) Ursprungliga SKBs paroll var "SKB höjer inte hyran". Detta gjorde att medlemmarna successivt kunde förbättra sin personliga ekonomi genom en sänkt hyra i realla termer. Något som pensionärer med låga pensioner uppskattat. Ni unga idag kommer bli pensionärer så småningom. SKB var en möjlighet för medlemmarna att spara till pension.

2) SKB spenderar/slösar med mycket pengar. Mycket mer än de som köande medlemmar betalar in, i sparande, plus det som boende betalar in, i hyra. Det är därför man betalt för att få en "rating" och att få en, god, sådan är inte svårt med tanke på att det bara är att höja hyran för att erhålla en större säkerhet. Det är de boende som betalar mest och då främst (relativt) de i det äldre beståndet.

3) I de gamla kommunala husen på Kampementsgatan, som ombildades till bostadsrätter, betalar man en månatlig avgift om ca 3100 för en trea efter stamrenovering. Motsvarande lägenheter i SKB (husen är i sort sett identiska) kostar idag ca 7000 och om ett år efter stambyte ca 8200 kronor per månad. Skillnaden 5100 kronor betalar, mot 3.5% ränta, ett lån på 1 miljon 750 tusen kronor (1750000).

4) För övrig ekonomisk diskussion hänvisar jag till http://skb.syntes.be/2012/SKB-Motion2012HyraOchAga.pdf samt http://skb.syntes.be/2008/SKB-Motion2008Eijer.pdf. Ingen av dessa har jag hittat i SKBs motionsdatabas. Det är så sossarna i alla tider har ändrat på historieskrivningen.

Vad menar du när du skriver att de slösar pengar? Hurdå, på vadå?
Citera
2012-11-07, 22:26
Medlem
Om ett eller två år så får jag äntligen en tvåa i Husby (kötid 1990)!
Citera
2012-11-07, 22:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rawbitch

Grattis till dig. Den som väntar på nåt gott...
Citera
2012-11-13, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rawbitch
Det släpper när du kommer över 24 år, då kan du iaf få i trevliga närförorter. Håll ut!

Det där med ekonomin, alltså jag tror ändå att det är värt att betala för en dyr hyresrätt, speciellt för nattsömnen. Om ekonomin kraschar sitter du inte i skiten, tvärtom har du ju säkra pengar låsta i lägenheten till skillnad från en bostadsrätt som teoretiskt kan falla till värde noll över en natt. De där pengarna du låser i lägenheten förräntas ju och minskar iaf inte i värde, och när du är pensionär och har tillgång till det gamla beståndet på östermalm plockar du ut ett par hundratusen och bor snorbilligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in