• 1
  • 2
2011-02-02, 16:05
Medlem
Svagdrickas avatar
Jag har själv experimenterat ganska sparsamt med droger. Mestadels gräs och inga psykadelika. Jag roas dock av att läsa tripprapporterna här på forumet och även att lyssna till vänners upplevelser av olika psykadeliska droger.

Jag har hört massor med människor berätta om sina upplevelser på LSD och de flesta är såklart ganska lika, med viss variation såklart (någon blir extas över ett skosnöre, en annan över en lampskärm). En återkommande upplevelse som många har verkar vara en total samhörighet med allt runt omkring sig, levande och döda ting. En liten rund sten blir fullkomligt magisk och fantastisk och det känns svårt att avgöra var man själv slutar och var luften tar vid.

Många vittnar också om små jättetunna silvertrådar som löper mellan allt. T.ex. mellan fingerspetsarna och ett träd, mellan fötterna och vattnet o.s.v.

Jag kan ju inte veta säkert, men jag får en känsla av att det de upplever är en glimt av verkligheten från ett annat perspektiv. Ett som vi inte kan se eller känna i vårt vanliga tillstånd. En trailer eller preview om man så vill. Alltså att upplevelsen man har i en tripp inte är på låtsas utan att man ser saker för hur de verkligen är (det gör vi såklart annars med, men från ett annat håll).

Jag undrar vidare om det kan vara så att det är insikt om detta man strävar efter (traditionellt sätt) inom meditation. Insikt om att allt hör samman och att allt är kärlek.

Jag har funderat på detta av och till. Hur ställer sig de lärde i frågan?
Citera
2011-02-02, 16:20
Medlem
Det sägs att

Istället för sin egen synvikel på saker och ting, ser man de ur 1000 olika personers synvinkel samtidigt, en känsla av objektivitet uppstår, därav känslan av insikt och sanning.
Citera
2011-02-02, 18:04
Medlem
Jo framför allt psykedeliska droger är ju kända för att bråka med den del hjärnan använder för att uppleva världen. Ungefär som alkohol bråkar med bl.a. självförtroendet. Observera att jag använder ordet 'bråkar' då jag inte vet exakt hur det fungerar och därför är inte borde använda något vetenskapligt uttryck.

Dessa upplevelser må kännas äkta för stunden men så fort hjärnan börjar fungera normalt förstår man ju att de är falska. Vad jag förstår av meditation både teoretiskt och det lilla praktiska jag utfört så är det här de båda skiljer sig åt på den punkten.

Med andra ord: de du upplever med droger är inte sant medan det du får av meditation är det.

Är du trött på den gråa vardagen och "Same Shit, Different Day" så är väl droger lika bra som en resa till Thailand så länge du inte du inte skadar folk. Söker du dock "sanningen" så skulle jag inte rekommendera droger...
Citera
2011-02-02, 20:27
Medlem
Svagdrickas avatar
Vad jag har hört från flera håll är att känslorna man har på t.ex. exstacy när man bara lallar omkring vill kramas upplevs som extremt falska efteråt. Känslorna man haft på LSD verkar vara mer bestående, kännas äkta och förändrar ofta användarens syn på livet och verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av vinas003
Med andra ord: de du upplever med droger är inte sant medan det du får av meditation är det.

Hur kan du vara så säker på att upplevelsen från en drog är falsk och att upplevelsen från meditation är sann? Jag lutar lite åt att upplevelsen från LSD skulle kunna vara lite som en genväg. Men som de säger: Genvägar äro senvägar. Känslan och insikterna blir inte riktigt permanenta. Man verkar minnas det, men har svårt att uppleva det nykter. Man VET att det finns där, så man vill tillbaka. Men för någon som kommit långt inom meditation (föreställer jag mig) är insikterna kanske mer bestående och varaktiga.

Jag kan tillägga att jag inte har några planer på att prova syra i dagsläget.

Kanske någon bevandrad inom meditation som vill kommentera?
Citera
2011-02-02, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svagdricka
Vad jag har hört från flera håll är att känslorna man har på t.ex. exstacy när man bara lallar omkring vill kramas upplevs som extremt falska efteråt. Känslorna man haft på LSD verkar vara mer bestående, kännas äkta och förändrar ofta användarens syn på livet och verkligheten.

Hur kan du vara så säker på att upplevelsen från en drog är falsk och att upplevelsen från meditation är sann? Jag lutar lite åt att upplevelsen från LSD skulle kunna vara lite som en genväg. Men som de säger: Genvägar äro senvägar. Känslan och insikterna blir inte riktigt permanenta. Man verkar minnas det, men har svårt att uppleva det nykter. Man VET att det finns där, så man vill tillbaka. Men för någon som kommit långt inom meditation (föreställer jag mig) är insikterna kanske mer bestående och varaktiga.

Jag kan tillägga att jag inte har några planer på att prova syra i dagsläget.

Kanske någon bevandrad inom meditation som vill kommentera?

Om vi utgår från att man upplever den "sanna" världen när man inte är påverkad så blir ju drog upplevelser falska då det inte stämmer överens med världen i normalt tillstånd.

Det man brukar få av meditation (alla fall jag) stämmer dock in på världen i normalt tillstånd. Det är svårt att förklara men man förstår att det är sant i normalt tillstånd till skillnad från droger.

Även jag hoppas att någon som kan om meditation skriver i tråden då jag inte ens vill kalla mig nybörjare...
Citera
2011-02-02, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinas003
Dessa upplevelser må kännas äkta för stunden men så fort hjärnan börjar fungera normalt förstår man ju att de är falska.

Vad har du för erfarenhet av psykadeliska droger?

Det finns många som vars drogpåverkade insikter ter sig så sanna att de hänger med "permanent".
Citera
2011-02-02, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dune
Vad har du för erfarenhet av psykadeliska droger?

Det finns många som vars drogpåverkade insikter ter sig så sanna att de hänger med "permanent".

Ok vilka skulle sådana insikter vara? Nää jag är ingen knarkare direkt men ibland brukar jag och några kompisar ta datura och det är fan starka saker. Hehe lite lustigt att vissa av daturans "upplevelser" kan bli permanenta men det tror jag beror på att de ämnen som är psykadeliska i växten faktiskt är regelrätta nervgift som förstör hjärnan...
Citera
2011-02-03, 03:35
Medlem
Jag har mediterat och kommit till insikt(sanningar?) för min egna vardag. Självklart är sanningen subjektiv. Jag har även tagit diverse hallucinogener och dessa har förstärkt eller raserat mina gamla "sanningar".

Men DMT är en upplevelse som känns så mycket mer verklig än nyktra vardagen att det blir lite läskigt. Kan rekomendera boken DMT -The spirit molecule, oavsett om man intresserar sig för droger eller inte.
Citera
2011-02-03, 18:07
Medlem
Deliberatelys avatar
Nu har jag ingen erfarenhet av droger, men att den verklighet en påverkad människa känner skulle vara den verkliga känns som väldigt skumt resonemang...varför skulle en bedövad hjärna representera verkligheten på ett mer rätt sätt än en hjärna vars funktioner är vid sin fulla kapacitet?

Att folk känner en samhörighet med allt omkring sig...kan det inte vara så vara att eftersom hjärnan är bedövad och sinnena som känner vad som är en själv, ens egna kropp och identitet inte är fullt funktionella. Vårat medvetande känner bara till det våra sinnen och kroppen berättar för oss. Om dessa funktioner i kroppen inte berättar oss ngt, exempelvis vad som är just oss själva, så kan säkert vi(medvetandet) ha svårare att bedöma vad som är en själv, och känner då att andra saker utanför kroppen är en del av sig själv utifrån synsinnet.
Citera
2011-02-03, 20:25
Medlem
Psykadeliska droger "låser upp" ens undermedvetna vilket bidrar till att man ser saker med ohämmade ögon.

Det är ingen slump att LSD användes flitigt inom psykoterapin förr i tiden för att hitta gömda eller undantryckta minnen/känslor och för att hjälpa patienterna att se på sina problem på andra sätt.

Nu är jag ingen expert men om man kombinerar sin "upplåsta" hjärna utan de naturliga försvarsmekanismerna med sin nyktra hjärna kan nog en person dra rationella och sanna slutsatser.
Citera
2011-02-03, 20:31
Medlem
Mm det kan vara svårt att definiera verkligheten. Nu är vi ju väldigt många på denna planet så vi har ju ett brett urval för att göra en ok bedömning, men för att leka en liten kort tanke lek så ponera att vi bara var 3 personer på planeten och 2 av dem hallucinerar frekvent för att de är psykiskt sjuka, så kan man enligt det logiska felslutet "ad populum" säga att deras verklighet är den riktiga och den som är "frisk" lever alltså inte i verkligheten LOL. Men låt säga att vi inte kan definiera verkligheten, ja då går det inte att säga vems påstående om vad som är verkligt som ska gälla.

Min erfarenhet av psykadelier som LSD, svamp och DMT har varit olika ifrån gång till gång förutom DMT som verkligen ger en riktigt speciel känsla som för mig betraktats som det verkligaste jag upplevt under 32 år. Även Meskalin och andra tryptaminer som jag provat i brazilien och i Mexico har påverkat mitt sätt att se verkligheten men jag ahr nog kommit fram till att den verklighet jag trivs bäst i är den nyktra verkligheten ( om det nu finns en sån då man röker cigg som påverkar en, håller på med aktiviteter som hela tiden producerar droger i sin kropp, vi är ju trots allt more or less en enda vandrande kemisk process mest hela tiden).

Men en annan synvinkel får man definitivt och det kan vara en härlig erfarenhet även om baksidorna kanske skulle kunna vara att man tar världens medvetande på sina axlar och det kan ju vara lite siså där lagom tungt om man inte klarar att bena i det efteråt. Men fan vilken vacker erfarenhet det kan vara om det går som det ska, om det nu finns en optimal tripp det vill säga.

God lycka med att definiera den ultimata verkligheten, om du lyckas så räcker det med att du skriver ner den på en Mc Donalds paappers näsduk så får du nog Nobel pris i litteratur. Alla vill veta och söker så klart. En dag kanske vi närmar oss den sanna sanningen som sannifierar alla sanna sanningar
Citera
2011-02-03, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Nu har jag ingen erfarenhet av droger, men att den verklighet en påverkad människa känner skulle vara den verkliga känns som väldigt skumt resonemang...varför skulle en bedövad hjärna representera verkligheten på ett mer rätt sätt än en hjärna vars funktioner är vid sin fulla kapacitet?

Att folk känner en samhörighet med allt omkring sig...kan det inte vara så vara att eftersom hjärnan är bedövad och sinnena som känner vad som är en själv, ens egna kropp och identitet inte är fullt funktionella. Vårat medvetande känner bara till det våra sinnen och kroppen berättar för oss. Om dessa funktioner i kroppen inte berättar oss ngt, exempelvis vad som är just oss själva, så kan säkert vi(medvetandet) ha svårare att bedöma vad som är en själv, och känner då att andra saker utanför kroppen är en del av sig själv utifrån synsinnet.

För det första är det lite dumt att uttala sig om något man inte har erfarenhet av, men ok. Att dra slutsatsen att hjärnan är bedövad på alla droger kan och vill jag inte hålla med om. Men vem vet, jag har haft fel förr.

Verklighet är också subjektivt, men i snitt använder människan 10% av hjärnans kapacitet. Det som egentligen händer är att vi inte kan hantera all data om vi inte hade dessa filter som tar bort 90% utav "verkligheten".

Med hjälp av övningar eller droger kan man ta och lätta lite på dessa filter och får istället en annan "verklighet".

Men det är ytterst intressant att den mest hallucinogena drogen (DMT) finns så naturligt överallt på jorden och även i kroppen. Vi människor skapar det i levern, lungorna och enligt vissa även i hjärnan, pineal gland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in