Citat:
Ursprungligen postat av kedja
Vill till att börja med säga att jag helt och hållet tror på vetenskapen som metod och naturlagar osv. Jag skulle vidare beskriva mig som ateist. MEN.
Det finns en tendens i vetenskapen att tro att man någon gång kommer att kunna på ett fullgott sätt beskriva verkligheten, tänker främst på fysiken där man arbetar mot någon slags "slutgiltig teori" som kan förklara alla naturfenomen i grunden. Ett av vetenskapen problem är dock i definitionen av ord/uttryck. Säg att jag vill definiera "värme", det enda sättet jag kan definiera det vetenskapligt är med andra ord/uttryck än just "värme" men, för att vara helt och hållet otvetydig måste jag i sin tur definiera de orden/ uttrycken för "värme" med andra ord/uttyck osv i all oändlighet.
Det är väl bland annat därför som:
1) vetenskapens språk är matematik, och
2) det finns sju grundläggande storheter, från vilka resten är definierade.
På så vis kan en kringgå det talade språkets begränsningar (eller åtminstone skjuta undan dem så mycket som möjligt).
Citat:
Därför kan man aldrig finna någon absolut sanning i vetenskapen, utan endast något som pekar mot vad som faktiskt är. Håller ni med?
Ja jo, kanske det. Men jag håller inte med om din påstådda orsak till detta, så det spelar nog ingen större roll.