Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Imponerande...
Jag tycker heller inte våldtäkt är någon skitsak, däremot borde inte exempelvis Assange kunnat ha åtalats för våldtäkt för det han gjorde.
Allt handlar om vad man definierar saker som.
Att man kan fällas för sexuellt ofredande för något sånt här är idiotiskt.
Våldtäkt enligt lagen.
"Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.
Detsamma gäller den som med en person
genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag
genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet,
sömn, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna
befinner sig i ett hjälplöst tillstånd."
Assange anklagas för att ha sex med en kvinna som sov. Det definieras som våldtäkt enligt lagen. Det är möjligt att du definierar det som att "knulla med en tjej som sover", men det är i sammanhanget helt jävla ointressant. Hagamannen kan ju knappast försvara sig med att "tja det beror på hur man definierar det, jag vill mena att jag bara överraskningsknullade dem. Jag kryddade det med lite BDSM".