2011-12-10, 17:08
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kabloy
Skadeståndet ska väl betalas av den dömde och inte samhället. Hur skulle man gått till väga för att hålla det billigare? Jag ser inget sätt som en vedergällning kostat samhället mindre än en rättegång, men jag är uppriktigt intresserad.
Det borde inte bli någon vedergällning.

Man borde inte kunna åtala människor för skitsaker.
Citera
2011-12-20, 16:37
Medlem
Bronkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Det borde inte bli någon vedergällning.

Man borde inte kunna åtala människor för skitsaker.

Uppenbarligen tycker inte lagstiftaren (sveriges riksdag) att sexuellt ofredande är en skitsak. Du får väl rösta på ett parti som vill avkriminalisera det.
Citera
2011-12-20, 17:35
Medlem
Stiffnippless avatar
Oj, då har jag ett par hundra anmälningar att göra nu i efterhand när kvinnor fört min hand till deras bröst eller skrev samt ofrivilligt tafsande från deras sida. Kanske kan jag t.o.m lyckas anmäla någon kvinna för våldtäkt.

Någon som vet hur mycket pengar jag får?
Citera
2011-12-20, 19:59
Medlem
AngelDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Oj, då har jag ett par hundra anmälningar att göra nu i efterhand när kvinnor fört min hand till deras bröst eller skrev samt ofrivilligt tafsande från deras sida. Kanske kan jag t.o.m lyckas anmäla någon kvinna för våldtäkt.

Någon som vet hur mycket pengar jag får?

Pröva det. Måste varit en hemsk upplevelse för dig.
Citera
2011-12-21, 12:34
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronken
Uppenbarligen tycker inte lagstiftaren (sveriges riksdag) att sexuellt ofredande är en skitsak. Du får väl rösta på ett parti som vill avkriminalisera det.
Imponerande...

Jag tycker heller inte våldtäkt är någon skitsak, däremot borde inte exempelvis Assange kunnat ha åtalats för våldtäkt för det han gjorde.

Allt handlar om vad man definierar saker som.

Att man kan fällas för sexuellt ofredande för något sånt här är idiotiskt.
Citera
2011-12-22, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Imponerande...

Jag tycker heller inte våldtäkt är någon skitsak, däremot borde inte exempelvis Assange kunnat ha åtalats för våldtäkt för det han gjorde.

Allt handlar om vad man definierar saker som.

Att man kan fällas för sexuellt ofredande för något sånt här är idiotiskt.

Våldtäkt enligt lagen.

"Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.

Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i ett hjälplöst tillstånd."

Assange anklagas för att ha sex med en kvinna som sov. Det definieras som våldtäkt enligt lagen. Det är möjligt att du definierar det som att "knulla med en tjej som sover", men det är i sammanhanget helt jävla ointressant. Hagamannen kan ju knappast försvara sig med att "tja det beror på hur man definierar det, jag vill mena att jag bara överraskningsknullade dem. Jag kryddade det med lite BDSM".
Citera
2011-12-22, 17:03
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronkel
Våldtäkt enligt lagen.

"Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.

Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i ett hjälplöst tillstånd."

Assange anklagas för att ha sex med en kvinna som sov. Det definieras som våldtäkt enligt lagen. Det är möjligt att du definierar det som att "knulla med en tjej som sover", men det är i sammanhanget helt jävla ointressant. Hagamannen kan ju knappast försvara sig med att "tja det beror på hur man definierar det, jag vill mena att jag bara överraskningsknullade dem. Jag kryddade det med lite BDSM".
Jag är väl medveten om hur lagen ser ut.

Däremot så frångår lagstiftningen ordets faktiska betydelse, dvs "att övertäcka någon med våld", på många punkter. Något som den fått stark kritik för bland annat från många svenska domare.

Ska man kunna diskutera dessa saker måste man lära sig skilja på situationer där våld/tvång förekommit och situationer där det inte gjort det, och särskilt situationer där det föreligger någon form av anteciperat samtycke från "förövarens" sida. Att tvinga någon till en handling är inte jämförbart med att "överraska" någon med handling men sluta så fort man blir bedd att göra det.

Assange väckte en tjej som frivilligt sov med honom, och som varit villig att ha sex med honom kvällen innan, genom att ha sex med henne igen. Hon protesterade inte ens när hon vaknade utan fortsatte ha sex med honom.

Och efteråt så anmälde hon honom för våldtäkt... Vad i helv***!?
Senast redigerad av Holisistic 2011-12-22 kl. 17:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in